• solregn

blir håret tunnare av vaxning?

är det sant att håret blir tunnare och tunnare om man vaxar/rycker bort det? är det inte isånnafall väldigt lätt att det ser alldeles ojämnt ut om man t.ex. efter en tids vaxning "där nere" bestämmer sig för att bara trimma eller så?

• Svar på tråden blir håret tunnare av vaxning?
  • Hvidbrud

Je, Det blir tunnare. Precis som øgonbryn som blivit plockase i lång tid kommer det inte tillbaka (90-tals golfklubbor..)
    Med bikini linjen gör det inte så mycket völ men om man vill ha 70-tals buske kanske det blir svårt...
    Prøva. Det blir ju inte tunnare på en gång

• solregn

det är inte det att jag är rädd att det inte ska vara tillräckligt hårigt utan bara att jag inte vill att det ska se "fläckigt" ut så att säga. hur kan det förresten komma sig att håret blir tunnare när man vaxar det? har läst att det bara är en myt.

• Hvidbrud

Dels förstörs hårsäckarna, så det inte kan växa nytt,dels känns det tunnare f¨ør att det inte växer ut som stubb som när det skärs av med rakhyvel. Håret ska liksom nyproduceras, så att det kommer ut smalt ock lent i toppen. Tror inte att det blir fläckigt.

• Tooticki

Ja det är sant att håret blir tunnare. När jag började vaxa efter att ha rakat i 6-7 år var den största skillnaden att det bara kom ett hår ur varje hårsäck istället för 2-3 stycken.

Det blir absolut inte fläckigt och brörjar du raka igen efter att ha vaxat en tid så får du tillbaka din buske igen på nolltid.

• solregn

så det är bara under tiden man regelbundet vaxar som håret blir tunnare?

• solregn

okej. önskar verkligen att jag kunde vaxa, men jag får till och med inåtväxta hårstrån när jag rakar (med hyvel) så det är inte ens att tänka på. funderar på att köpa en ladyshave, hoppas den kan ta någorlunda nära.

• Tooticki

Jag hade problem med inåtväxande hårstrån när jag rakade men det försvann när jag började vaxa. Slutade vaxa i våras på grund av lite olika skäl, började raka och fick efter ett tag fler och fler inåtväxande hårstrån. Slutade med att jag fick svullna inflammerade bölder och fick en 20-dagars penicillinkur + salva. Ska börja vaxa igen och hoppas att det blir bättre!

• Nymåne

Teoretiskt sett kan inte hårets tjocklek bli tunnare av vaxning, men i praktiken är det en annan grej. Det finns de som har vaxat sig läge, typ över 10år, som säger att de har mindre hår än förut. Kanske hämmas produktionen av hårstrån som ofta blir vaxade? Har dock aldrig hört att vaxning förstör hårsäcken. Vad jag vet, stämmer inte detta påstående.

Har man lätt för att få inåtväxande hårstrån är vaxning att föredra framför rakning. Tänk på att när du rakar håret, så följer ju en del hud också med... Och dessutom gör all retning av hud/hårsäck att produktionen av hår ökar. Kanske inte så märkvärdigt, olika hos alla, men ändå.

• pickolina78

Stråna är som träd. Dom är väldigt tunna från början och blir kraftigare med tiden..

Om man rycker bort ett strå så kommer ett helt nytt och då är det lika tunt som det gamla en gång i tiden var. Därför upplever man en skillnad.

Sedan växer stråna i olika faser och om man vaxar så kommer stråna komma upp i olika takt. Därför upplever man även att hårväxten minskat i mängd.

Om man sedan väljer att sluta vaxa så kommer behåringen först att vara tunn och kanske fläckvis. Med tiden kommer dock stråna bli kraftigare igen (ju äldre dom blir) och stråna som är i otakt kommer alla att vara utväxta... Då är hårväxten återställd.

Det finns däremot inga garantier då hårväxten påverkas av vår hormonbalans. Därför kan hårvästen alltid förändras under livets gång, oavsett rakning/vaxning och dylikt.

• pickolina78

Vaxning förstår inte hårsäckarna.. Vill man ha den effekten så är det olika typer av diatermi som gäller. Dvs sk. "permanent" hårborttagning.

• pickolina78

Helt rätt, det är bara under tiden man vaxar som håret är tunnare..

• pickolina78

Gällande inåtväxta strån så får man testa sig fram.. För vissa fungerar rakning med rakapparat bättre, för vissa fungerar vaxning bättre osv.. För en del så fungerar ingenting.. Man kan bara testa sig fram och se vad som fungerar för en själv.

• solregn

pickolina78: tack så jättemycket för dina utförliga svar. :)

Svar på tråden blir håret tunnare av vaxning?