Hur göra med barnens efternamn?
Kan / bör jag byta efternamn på mina barn när vi gifter oss? Min m2b är alltså inte barnens pappa. (Pappan har ingen kontakt med barnen.) Skulle kännas bra för mig att barnen heter samma som jag...
Kan / bör jag byta efternamn på mina barn när vi gifter oss? Min m2b är alltså inte barnens pappa. (Pappan har ingen kontakt med barnen.) Skulle kännas bra för mig att barnen heter samma som jag...
vet ej......har egentligen ingen aning!
MEN då du gifter dig TROR jag att du kan byta namn till barnen? men är osäker.Men man borde kunna det! verkar ju konstigt om de aldrig ska kunna byta annars? annat än då de gifter sig själva typ??
Så här står et på Skatteverkets hemsida om namnbyte för barn:
"Vill föräldrarna ändra barnets efternamn senare, och barnet har fyllt 12 år men inte 18 år, ska även barnet samtycka till ändringen. Samtycke krävs även i vissa fall av förälder som inte är vårdnadshavare till barnet, styvförälder eller av maka/make/partner i nuvarande eller tidigare äktenskap."
Kontakta ditt lokala skattekontor för mer information om hur och om du kan ändra dina barns efternamn. Det beror lite på hur omständigheterna ser ut just i ert fall.
Jag ville byta efternamn innan jag hade fyllt 18 men för att få göra det var jag tvungen att ha båda föräldrarnas underskrift, trots att jag inte hade kontakt med min så kallade pappa. I undantagsfall får barnen byta utan bådas underskrift, men då skulle det prövas och krånglas så jag struntade i det. Ring skatteverket, eller gå in på hemsidan, och kolla vad som gäller.