• lollan82

kan min son vara marskalk ?

min son är 2 år då bröllopet är...

• Svar på tråden kan min son vara marskalk ?
  • jennysnartfru

marskalk är väl de som ska vara behjälpliga i kyrkan. Visa gästerna var de ska sitta osv. Dela ut vigselprogram.
    Menar du brudnäbb?

• lollan82

så marskalk å bestman är inte samma sak?

• Mizty

Jo det är det! Det är ju den personen som ska "hjälpa" din man före dagen D och under dagen. Han kanske är lite liten för det?!

Vår då, 3-åring ska vara näbb och min m2b har har en marskalk!

lollan82 skrev 2007-11-26 09:24:40 följande:
    så marskalk å bestman är inte samma sak?
  • Akvavit

Marskalk är brudgummens stöd när brudparet går in tillsammans och marskalken och tärnan går in efter dem.

Best man är brudgummens stöd enligt den anglosaxiska seden då brudgummen står och väntar vid altaret med sin best man.

Brudnäbb är de eventuella barn, både flickor och pojkar, som går för bruden/brudparet upp för altargången.

• lollan82

tack för svaren..
    men har en fråga till.. vart hittar man alla dessa "regler"? vet ni nån sida där man kan se vad som är värdpar... toastmadame... etc.. så mkt olika roller ju

• Akvavit

...men sen behöver man ju inte följa allt till punkt och pricka.

Till exempel i vårt fall, då vi själva bjuder in till bröllopet och betalar hela kalaset så kändes det konstigt att ha ett värdpar då det traditionellt sett är brudens föräldrar, de betalade ju förr.
    Så vi har valt att göra så att våra pappor kommer välkomna folk till kyrkan och dela ut vigselprogram.
    Till festen har vi en festvärd/toastmaster som tar hand om allt från välkomnadet i festlokalen till hela middagen.
    Vi kommer själva hålla inledningstalet på middagen tänker vi.
    Vi har alltså hoppat över det traditionella värdparet.

Svar på tråden kan min son vara marskalk ?