• lillamaa

landet möter lyx

jag har funderat på att något slags "landet möter lyx" tema till bröllopet (som vi inte ens har bestämt damtum på ännu, det är väl en ca 5 år kvar dit eller så... men man kan ju drömma!)
    lyxbiten känns inte så svår utan det är väl det där med landet som kan ställa till lite problem.

har ni några förslag?

• Svar på tråden landet möter lyx
  • Äntligen är det min tur

Coolt o ha värsta lyxfeten i en gammal lada med stockar o fina gamla fönster. Kanske en höskulle nånstans också....

lyxfesten menar jag....

• lillamaa

ja det är lite så jag tänker! men vi kommer ha ca 70-100 gärster så de skulle bli en VÄLDIGT stor lada isf ;)

Coolt. Det va nämligen min tanke från allra första början. Kan inte riktigt släppa det... Men jag får ju gifta mig på ett slott i stället.

Tänk o hänga upp kristallkronor i taket. Wow. Vilken häftig grej. Lång röd matta. Massor av ljus. Snugga vita dukar. Mmmm, stålande vackert.

• lillamaa

jag tror vi tänker lite lika du och jag.

tror vi kommer ha det på en herrgård. vill kunna blanda stilarna gnaks amkt. själv älskar jag lyxiga detaljer men egentligen är vi inte speciellt rika och våra släktingar är typiska svenssons. vill helt enkelt kombinera detta.
    och självklart ha ett lite mer unikt bröllop

Nej men inte behöver man väl vara rik för att lyxa till det lite på bröllopet?!!

Jag kommer också från en riktig arbetar svensson familj...

Men om ni ska ha det på en herrgård får ni väl göra tvärtom. Ha lite rufig dukning på linne dukar o så. Häst o vagn kanske...
    Blanda in sten o trä i dukningen. Linneservetter... mm

• Fröken Figo

Vi ska det temat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gud vad roligt att du och jag kan utbyta idéer!

"Lyx på landet" har jag kallat det hittills.

Vi håller till i en fin men rustik lokal mitt i skogen! Det är höööögt i tak, stora träbalkar till golv och stora gamla fönster. Ljust och vackert men inte "fiiint" utan mer rustikt som sagt.

Vi ska dekorera med björkris och rosor tror jag. Eller nån annan snittblomma (kommer kosta skjortan men det är det värt) och jag älskar skogen och Dalarna så det fanns ingen möjlighet att gifta mig nån annan stans. Där jag vill vara mitt i skogen finns ingen riktig herrgård (eller nja,... diskterbart men ingen som passade mig iaf) och vårt ställe ligger intill en stor fors. Otroligt vackert.

Vi kommer ha en annan lokal till brunch och grillning resten av helgen: i en gammal kvarn! Och en lunch blir i mina föräldrars hus i närheten. Så det blir variation, nya miljöer trots 3 dagars bröllop. Och bröllopslokalen kommer vara orörd och osedd innan den stora dagen. Färdigdekorerad (fixas av cateringfirman + floristen)

Så landet-känslan kommer finnas eftersom vi är mitt i skogen. Verkligen vischan (fast utan kor och djur så det luktar inte götsel eller så, det är verkligen urskog. Milsvid utsikt. Lugnt och grönt. Mitt lilla paradis helt enkelt)

Och lyxen kommer från:

1) äkta champagne i en ström hela helgen för alla 120 gäster. obegränsat. även under middagen för de som vill ha och senare i baren... champagne är en sån bra stämningshöjare!

2) lyxiga chokladpraliner. Både i askar till gästerna och sen på stora fina fat placerade i festlokalen. Bara att plocka precis när som helst

3) välkomstkorgar till gästerna på deras rum (de kommer bo i stugor eller i en gammal herrgård intill festlokalen. Lite utspritt men alla kan ta sig dit till fots inom 1 min från festlokalen) i korgarna kommer det finnas frukt, choklad, bubbelvatten, kanske några kakor och annat smått o gott.

4) vi bjuder på jättefina mattillställningar. Allt är caterat och det blir välkomstlunch hos mina föräldrar. Grillning av älg och lite annat på kvällen. Bröllopsmiddag: vi bjuder på frukost + lunch + bröllopsmiddag. Och söndagsbrunch. Och brunchen på söndagen kommer vara amerikansk med blueberry pancakes, ägg o bacon, frukt, apelsinjuice osv.

Vad är det mer vi gör för att lyxa till det i skogen?

Avancerade blomsterarrangemang som sagt. Björkris och rosor... i mängder! Även i kyrkan. Blir dyrt men eftersom festlokalen är förhållandevis billig känns det ändå motiverat.

Det blir underhållning också, helt surprise, ingen vet nåt, inte ens min familj. Nån form av trollkarl, nån komiker, magdansare, eldslukare... för att få fart på middagen. Och även live band som avlöses med DJ. Öppen bar hela dagen. Lite lyxig vickning: hamburgare och sånt. Massor av tårta... jag vill äta 3 bitar! Är helt tårtgalen... måste finnas så man kan ta flera gånger. Och sen tar jag gärna med lite tårta till bröllopssviten senare. M2b o jag är tårtfantaster

Under middagen blir det lotteri också. Alla gäster får en lott i sin lilla ask och så har de chansen att vinna lite fina lyxiga priser.

Så röda tråden blir lyx. Och landet kommer omge oss...

Kan inte vänta!

Men gud vad kul det är att planera bröllop!!!!!! Skulle kunna göra det på heltid. Otroligt kul. Och våra inbjudningar har jag designat så de ska spegla temat. De spelar på landet med ett vackert grönt natur-nära mönster (speciella designark jag hittade) och kommer fästas i ett tjockare kort från Calligraphen med guld-grejer. Vet inte vad de heter. Varje kort har gästernas namn på (fixar allt med datorn).

Vad tror du?

Vi måste verkligen utbyta idéer du o jag

• Lillac

Herregud, Fröken Figo, jag tror jag dör!! Jag har aldrig hört talas om något mer fantastiskt häftigt bröllop!! Är ni skådespelare?? Det låter som taget ur en film..
    Lyllos de som får vara gäst på ert bröllop.. De lyxiga chokladpraliner på stora fina fat placerade i festlokalen låter för mig som pricken över i:et.
    Lycka till med resten av planeringen och fixandet!

• lillamaa

Fröken Figo: åå vad underbart. det skulle vara drömmen, att få tag på något stort ute i skogen/landet! har inte riktigt kollat runt ännu. det är ju ett tag kvar men det är ju så kul att planera!

vi ska ha färgerna champagne/guld (eller någon nyans däremellan, har inte bestämt mig) och en lite mörkare röd nyans. har också tänkt ha rosor i lokalen, kanske liggandes på bordet.

om vi är i en herrgård blir det nog väldigt slitna lite gulnade dukar, gärna med något mindre hål i.

praliner har jag också funderat på! såg några jättevackra här någonstans med bokstäver! kvinnans namn, mannens namn och ord som kärlek. såg väldigt fint ut! speciellt om man kan få det att gå i de färgtema man hade tänkt sig.

vill självklart bjuda på all alkohol under middagen. vill att det ska serveras drinkar, som cosmo och martini. tycker cocktailglas i sig känns väldigt lyxigt.

har inte funderat så mycket på övernattning ännu. men har tänkt att vi ska ha en slags chafför som kan köra hem gästerna som inte bor allt för långt borta!

hur ska ni göra med barnen?

lillac: visst lät hennes planering underbar! åååå

• augusti2008

fröken figo. Ska ni gifta er i furudal? det ska vi och det lät på din beskrivning som det var där. Blev nyfiken...

• Lillac

lillamaa: Ja, det var inga dåliga grejer FF fått med i sin bröllopsplanering. Fast jag borde ju komma på någon idé istället för att ge lovord till andra bröllop.. :-P Champangevitt och guld är riktigt snyggt, bra lyxiga färgval samtidigt som t.ex. champangefärgade linneservetter kan ge en lite lantlig känsla ändå. Ängsblommor och countrymusik är de enda lantliga detaljerna jag kan komma på just nu.. Fast du är ju grym på att komma på saker så om du har 5 år på dig till bröllopet så kommer du nog ha en milslång lista med idéer till slut.

• lillamaa

lillac: ja vi får hoppas på det! :)

• lillamaa

Fröken Figo: vad har du tänkt dig för klänning och brudbukett?

• Fröken Figo

Oj oj!!

Tack allihop för all fin respons! Vilken överraskning, jag som inte haft tid att surfa ordentligt på BT på ett tag. Det var roligt att ni tycker det är ett coolt tema. Det känns helrätt. Så otroligt mkt "vi" och det är ju det viktigaste!!

Jag blev verkligen rörd av era fina ord TACK!

Lillamaa:

Jag har precis kommit på att jag vill ha en rak och lång och enkel klänning till vigseln. Med ärmar och inte för mkt urringning. Till detta uppsatt hår (mkt enkel frisyr, tycker det är stilrenast) och en bukett som Cazan har (kolla hennes galleri, dödssnyggt!! Och snygg stil över huvudtaget)

Sen byter jag om till festen! Då vill jag ha en utsvängd vadlång sidenklänning i vitt. Lite åt 50-tal men inte överdrivet. En stor och snygg och designad klänning. Och jag tror jag släpper ut håret. Och så skitsnygga skor... ett måste.

På det sättet är det lättare att passa in på två annars helt olika ställen: stilrent och sobert i kyrkan. festligt och sexigt på festen. Klädkoden är kavaj så brudklänningen kommer passa in perfekt. Det är en cocktails-aktig variant.

Bra va?

Hur gör ni andra?

• E hjärta A

Wow, vilka härliga bröllop!!!! Vi har just bokat kyrka o lokal. Det blir en liten, mysig stenkyrka o sen fest på en herrgård i närheten. Det ska bli såå roligt att planera, man vill ju få den där härligt lyxiga dagen!!!

• lillamaa

fröken Figo: ja jag har börjat fundera på de där med klänning. har sett ut en med rätt stort släp men tror de kommer vara väldigt opraktiskt på festen. nå, kanske har hunnit ändra mig sen, man vet ju aldrig!

• Celeste97

Låter som ett underbart tema ni har hittat tjejer! Man behöver inte vara "skogstokig" för att uppskatta landet...

Jag fick en småknäpp idé av din miljöbeskrivning Fröken Figo, som jag bara måste få ur mig, haha.
    Ni ska inte ha en fiolspelande "Näcken" som sitter och spelar vid den där forsen? Väldigt svenskt, rätt mycket skogsromantik och ja.. ..spektakulärt!!

• RoosM

Vi hade också bokat Furudals Bruk till sommaren 2008 men har blivit tvungen att avboka pga sjukdom. Men vi hoppas på att ta upp det hela till sommaren 2009 istället.

Det är verkligen en underbar lokal och omgivning där allt är rustikt och "Dalarna"... Vi har också tänkt lyxa till det lite men behålla mycket av den rustika charmen och blanda natur, rustikt och lyx på något sätt. Fröken Figo, det låter som att du tänkt som jag... När ska ni gifta er?

Svar på tråden landet möter lyx