• Mirri

OT Lussebullar med mandelmassa...

Hej! Jag står med deg till armbågarna (och nu även lite på tangentbordet...) och tänkte baka saffranslängder och lussebullar. Min mormor bakade alltid med mandelmassa i men hur gör man för att få i mandelmassan. Stoppar man bara i den som russin i längderna eller? Någon som kan ge mig tips?

• Svar på tråden OT Lussebullar med mandelmassa...
  • icra1

Kan man inte stoppa in små bitar mandelmassa i degen? Då får man ju in mandelmassa i hela bullen, annars blir det bara i stumparna sas. Jag brukar göra bullar med mandelmassa men då har man ju en platt deg att smeta ut på.

Låter gott med mandelmassa i, ska testa det!

• Tooticki

Jag brukar göra sådana men gör då lussebullarna i samma form som kanelbullar, mycket lättare!

• Mirri

Smart med karnelbulle form. Det ska jag testa nästa gång. Nu är bullarna klara så det blir lussekatt och glögg när M2b kommer hem från jobbet. Tack för hjälpen!

• Mitt lilla hjärtegull

Jag bakar alltid ut degen som om jag skulle göra snäcker (dvs vanliga kanel o vaniljbullar)
    Ströar med både socker smör och mandelmassa och de blir supergott...

Ett tips till nästa gång är att riva mandelmassan på ett rivjärn över den kavlade degen.... riv grovt för det smälter ju ändå..

Lägg gärna mandelmassan i kylen ett tag innan så är det lättare.

kram kram

Svar på tråden OT Lussebullar med mandelmassa...