• Familytime

Önskelista - ofint?

I dagens samhälle är det inget ovanligt att brudparet gör en önskelista. Vår önskelista bestod av en sak; resecheckar. När min svärmor fick reda på detta blev hon jätte-upprörd!
    Hon tyckte det var oerhört ofint av oss (mig) att önska mig något. OM någon frågade vad vi önskade oss, fick vi lov att svara önskemål ödmjukt.

Jag blev väldigt ställd och funderade en stund över detta. Om man läser bröllopstidningar idag och på bröllopssidor på nätet, så är det inte alls ovanligt och det finns t o m de som lämnar önskelista till varuhus där gäster ska pricka av vad de köpt osv. Så därför reagerade jag inte över att det var speciellt ofint.

Jag ringde min mormor senare den dagen för att fråga vad hon tyckte. Och hon tyckte samma sak, fast hon förstod ju att saker och ting har ändrats på 80 år... t o m på bara 20 år.

Jag blev jätteosäker! Merparten av våra gäster är släktingar som är medelålders och äldre. De kanske tar jätteilla upp om vi skriver med önskelistan (eller önskemålet om resecheckar). De kanske blir lika upprörda som svärmor? Det vill jag ju absolut inte. Och för att inte tala om min egen mor....*ve och fasa*
    Hon är traditionernas och regelböckernas drottning och moder. Hon är dessbättre utom räckhåll för några bröllopsplaner just nu eftersom hon är utomlands och kommer vara det ett tag till. *tack och lov*

Hon kommer slita sitt hår när hon ser allt som jag tänker göra som är MOT regelböckerna och traditionerna!

Men till frågan igen: vad tycker ni? Är det ofint att önska sig något? Hur gör man det på bästa sätt?

Det sista jag vill är att komma hem med skålar, glas och skit jag inte behöver eller vill ha.

Är jag ofin som tycker så eller ska jag nöja mig med det jag eventuellt får?

• Svar på tråden Önskelista - ofint?
  • AnnaochHenrik

Nej, jag tycker inte att det är ofint. Att däremot skriva ut vad man önskar sig i inbjudan kan jag tycka ser lite knepigt ut. Vi har gjort en hemsida dit vi skriver att de kan vända sig för "info om transport, boende, presentönskningar m.m." På så vis slipper vi skriva så mycket om det i inbjudan, men vi visar ändå att vi har önskemål. Personligen tycker jag att det är svårare att gå på bröllop där brudparet INTE har önskat sig något, då vet man ju inte alls vad man ska ge...

• bumblebee jonis

Jag tycker inte att det är ofint att önska sig något beroende på hur man gör det. Vi kommer att önska oss presentkort på en elektronik-kedja då det vi vill ha till hemmet är lite dyrare än vad en gäst kanske ger själv. En esspressobryggare bla.
    Funderar bara på hur man ska göra, skriva med det i inbjudningarna känns sådär. Kanske kan man ha en person som tar hand om att ta emot svar på om de inbjudna kan komma och att man hänvisar till denne om någon vill ge en gåva (så kan informatören ge tipsen)

Tror även att det är viktigt OM man ska ha en önskelista att man önskar sig gåvor i lite olika prisklasser så att den som kanske vill ge något litet även känner att den möjligheten finns.

• lilltjejan

när jag berättade för min mormor (70år)att vi kommer önska oss fest- och resebidrag istället för massa prylar så tyckte hon det var en jättebra idé!

jag tycker inte det är oförskämt utan snarare tvärtom, på detta sätt kan alla ge brudparet någonting som dom faktist vill ha och kommer tycka om...

• lilltjejan

vår önskelista ligger på vår hemsida men man kan ju även bioga den på ett infoblad men inbjudan...

• scottishwife

som brölopsgäst tycker jag att det är kanon att det finns en önskelista för då vet jag ju att brudparet får det som de behöver och vill ha.

jag tycker inte heller att det är ofint och seder och trafitioner har ju förändrats sedan din svärmor o mormor gifte sig så om jag vore er skulle jag faktiskt strunta i att de känner sig förnärmade och skriva er önskelista

• Höstbrud-07

Vi ville inte ha någon önskelista med i infoprogrammet osv men vi skrev tydligt att ev frågor gällande bröllopet skulle gästerna ta med värdparen (dvs våra föräldrar). Och våra föräldrar hade fått en tydlig önskelista. Och det var extremt få presenter som inte kom från den önskelistan, vilket jag tycker visar att gästerna frågar tex när de osar, även om det inte stått något om önskelistan i inbjudan eller så. Så jag tror få köper present utan att ens kolla om det finns någon önskelista.

• pandis2405

Jag tycker att det känns lite sådär med önskelista i inbjudan, vare sig det står på "huvudsidan" av inbjudan eller i ett bifogat blad.

Däremot är det bra att det finns en önskelista, det gör det lättare för alla gäster.
    Hänvisning till hemsida med diverse info bland annat önskelista tycker jag är bra, alternativet är att ha kontaktinfo till sig själva, värdpar eller föräldrar för "mer information", dit gästerna kan höra av sig bla för att få önskelistan.

Alltså: att man inte trycker någon önskelista i handen på gästerna men att det finns om de efterfrågar det.

• be happy

Så här skriver vi på vår hemsida:

"Ibland när vi gått på bröllop själva, så har vi tagit med oss en liten present till dem som gifter sig. Om någon skulle vilja göra det den här gången så tänkte vi underlätta för att present-köpar-ansvariga genom att ge lite tips på vad man kan köpa!"

"För att vi inte ska få två saker av det som står på listan, snälla, gå in på den här sidan (...) för att bocka av från önskelistan (Vi har tex två brödrostar, två toastar, två strykjärn, sex osthyvlar)

• Tinga

Jag håller helt med Höstbrud och Pandis; önskelista får gärna finnas om någon frågar explicit efter den, t ex när man anmäler sig, men bör inte nämnas i någon form i inbjudan. Och det tycker jag fastän jag inte är 80 år!

• tattar-Emma

Jag håller också med om att en önskelista är bra men att den ska hållas lite diskret. Typ som när man fyller år.

• bruden08

Jag tycker inte det är ett dugg ofint med önskelista sitter och knåpar ihop en själv just nu.
    Jag skulle så gärna vilja ha en nu cool kaffebryggare och fräscha marimekko påslakan och hur ska folk veta det om man inte talar om det. Det är ju faktiskt bara en ÖNSKElista folk får ju köpa vad de vill.

Jag personligen tycker det är urbra om folk har önskelistor så man vet ungefär vad de önskar sig.

• misstrixie

Man har ju hört skräckexempel på brudpar som KRÄVT att få det ena eller det andra, det tycker jag är vansinnigt ofint. Men inte att ha en önskelista tillgänglig på en hemsida eller hos värdparet eller hur man nu väljer att göra, det är ju bara praktiskt! Om inte annat så är önskelistor bra som inspiration när man ska leta present...

• Troll-P

I vår inbjudan står inget om presenter eller önskelistor. Men våra föräldrar (som man osar till) har fått en lista. Så om någon frågar så finns en lista. Vi förväntar oss inget från listan men den ger förslag på saker som vi skulle bli glada för.

Som gäst tycker jag det är rent ut sagt skit-trist att behöva hitta på presenter till någon som har allt, ger mycket hellre något som de önskar sig. Listan kan ju även fungera som inspiration - "aha, de gillar den stilen, då vet jag perfekta presenten..."

• janedoe

Om man önskar bidrag i form av pengar (för de som pengar har men ingen tid) eller en hjälpsam hand (för de som inga pengar har men kanske lite tid över att köra blommor till festlokalen tex) till middag, fest och allt runtom.. Känns det dumt att ta upp i ett till inbjudan bifogat infoblad? Bara som en liten notis, för mer information hos mottagaren av osa.. typ?

Svar på tråden Önskelista - ofint?