• Gemma

För mycket är aldrig tillräckligt.

God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)

• Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.
  • Amelle

I dag är det lite slött här på jobbet. Mest snack och trams i väntan på glöggen hos chefen om ett par timmar. Har i alla fall hunnit med att försöka vara seriös, på franska dessutom, i en radiointervju. Gick väl sådär - min franska är verkligen inte på topp för tillfället.

• förhoppningsis

Immaterialrätt handlar om att skydda saker som eg inte är saker. Tex upphovsrätten till en låt eller film, nedladdning på internet är ett bra exempel. Även foton mm.
    Mönsterskydd, patent, varumärkesskydd, förpackningsskydd osv

Blir start efter nyår då ska vi även förhandla om lön mm, väntar med att skriva under något förrän jag ser vad de erbjuder i löneväg.

Amelle
    rasiointervju på franska låter väldigt seriöst i mina öron! Iof låter allt med franska väldigt avancerat för mig eftersom jag bara kan 4-5 fraser på franska, varav jag har influensa är en av dem - inte så användbar kanske...

Själv har jag rullat mina chilitryfllar i choklad och plockat undan lite. SKa nu sätta mig och börja peta i ändringarna i uppsatsen.

• Lapinette

förhoppning - grattis till jobbet! Vad spännande!

Själv har jag suttit i möte med bossen för att lägga nästa års budget/lön etc. Det är en del som händer på mitt jobb så det är en osäker framtid som vi går till mötes. Vi får se hur det går men vi kanske förlorar vår största kund. Dock kommer jag vara kvar!

Amelle - hur har det gått med julpynttävlingen? Har någon vinnare korats?

I övrigt så ringde mitt ex idag för att höra om jag ville hänga med honom på Human League ikväll på Berns. Han har en kompis som inte kan gå så jag får köpa den biljetten. Har velat fram och tillbaka hela dagen. Hatar att ha beslutsångest!

• Izunia

forhoppningsis Grattis till jobbet!!

En liten halsnng fran australien! Hinner bara titta in da och da sa jag hanger inte riktigt med i alla berattelser ni skriver om.

Vi har ganska bra vader, behagligt, men en del regn. Men lite sol och shopping hann jag med i sydney. Sjalvklart kopte vi globalknivar i Tokyo ocksa.
    Vi aker tillbaka till sydney den 30e for att fira nyar och sen ska vi nagra dagar pa solsemester.

Ar det nan som upplevt extrema krampanfall (som knivhugg) under graviditet??

• Gemma

Hej på er!

Börjar med mest akuta grejen: Izunia, "molvärk" har nog nästan alla i början, känns rätt exakt som mensvärk, mer eller mindre stark. Några nätter hade jag faktiskt svårt att sova så ont det gjorde. Men "extrema krampanfall" låter allvarligare än så, du borde nog gå och kolla upp det. I synnerhet om det kommer blod också.

Förhoppningsis: GRATTIS!!! Det är dig verkligen väl förunnat. Vilken underbar julklapp! Och dina tryfflar låter helt vanvettigt goda, allihop. Vilken är din personliga favorit?

De senaste dagarna har jag varit så trött att jag knappt orkat skriva härinne. Har sovit dåligt, helt enkelt. Stressat, läst och - ahem - photoshoppat. Men i natt fick jag äntligen äntligen åtta timmars djup sömn, efter en dag som såg ut såhär, ungefär: Shoppade världens minsta strumpor på H&M, plus jättetrosor till mig själv (tack förhoppningsis!) och ett gulligt svart nattlinne med holkärm och volang, så nu har jag nåt att ha på mig när bebisen kommer till världen. Det var inte dyrt heller så jag kan kasta det om det blir skitigt. Sen åkte jag till en kompis och hämtade Nina Frisk som vi ska kolla på på julafton. Efter lunch lullade jag bort till favvokaféet Boonna2, ni vet där jag alltid satt och hängde i början när jag kom hit och där alla har Macar, där fikade jag med en av mina gravida mammisar (kanadensiska tjejen). Var såå trött. Tände lite ljus när jag kom hem, snaskade chokladtryfflar, lyssnade på Suzanne Vega och läste nya Mama. När det sen var dags för middag på närbelägna creperiet hade jag någorlunda ork. Det var supertrevligt, jag och mannen plus ett ur-nice tyskt par som ska ha barn exakt samtidigt satt och åt helt OK crepes (men absolut inte lika goda som mina och mannens) medan vi försökte övertrumfa varann med horrorstories à la Jim rose Circus Sideshow och Jackass. Vi tjejer var helt klart värst. Det är så skönt att skoja om sina fysiska, eh, groteskheter och få lite distans till allt. sov som sagt riktigt gott i natt, inga mygg, inga mardrömmar. Gick och simmade efter att ha mailat iväg ett fyrtiotal julkort. Nu ska jag luncha och sen ska jag uträtta en del ärenden på eftermiddagen. Tar det piano, tänker som sagt unna mig lättja, vissa aktiviteter som ska betas av på to do-listan och träning i lagom kombination.

På julafton kommer artikeln i tidningen. Jag fick läsa igenom den igår och journalisten tyckte inte att jag var en pain in the ass, vilket jag heller inte var. Däremot hittade jag ett par små korrmissar som han var tacksam över att jag fixade till. Det hela var i alla fall både charmigt och välskrivet. Önskar så att jag vore en fluga på väggen och fick se mina föräldrars min när de öppnar tidningen vid frukosten...

Kram, G

• Lapinette

Izunia - känner andra som fått superont i magen under sin graviditet men då speciellt de första veckorna. Kanske ska du göra som Gemma säger och gå och kolla hos en läkare. Framförallt för att du ska få lugn och ro.

Själv sprang jag hem tidigare igår med famnen full av julklappar, dels till mig och så lite saker som jag hade kvar till familjen. Sprang sen vidare till SATS och en dancestep, hem igen för att duscha och så ut. Ned på stan för att träffa några väninnor på ett ställe som heter Locanda. Någon som varit där? Det var supermysigt! Drack gott vin (Chablis), åt ett par tapas men framför allt snackade en massa strunt. Härligt! Nu känns julledigheten som väldigt nära.

Sitter idag hemma och jobbar och ikväll är det dags för det sista julbordet för i år. Gondolen med makens företag.

• Gemma

Kommer inte riktigt ihåg när jag hade molvärk, men det satte igång efter två månader ungefär och sen höll det väl på ytterligare någon eller ett par månader. Nu har jag haft aningen aningen igen, vissa dagar har jag också sammandragningar som nästan tar andan ur mig, sååå spännande med dessa galna krafter som legat begravda i kroppen. Lite som att ha en gammal bil som man plötsligt hittar turboknappen på.

• Gemma

Lapinette, tror inte att jag varit på Locanda, det råkar inte ligga på Kungsholmen eller..? Dansstep låter så annorlunda mot min stillsamma morgonsimning som väl nästan inte kan kvalificera som träning, men jag strävar på med mina 1000m två dagar i veckan. Plus styrketräningen lika ofta. I mitt nuvarande skick är det guld värt att hålla igång så oförtrutet och jämnt.

Julbord på gondolen låter ljuvligt, vilket generöst jobb din man har! Min mans jobb har bjudit mig EN gång, och det var 2005, på en liten sommarbuffé som avnjöts mitt i fabriken. Typ... legymsallad och kokt skinka i bigpack. Och nu snackar vi ändå ett multimegaenormt stort intnernationellt, franskt företag som definitivt har råd. Men nästa vecka blir det eventuellt "middag med fruarna". Vet inte vad som är värst... att aldrig bli bjuden eller vara tvungen att gå? Känner mig inte ett dugg besläktad med de flesta av expatfruarna.

• Gemma

Alltså nu GÅR det inte att skjuta upp längre.

Måste till posten.

Trots att det spöregnar. Får rigga Ipoden med lite bra musik och bita i det sura äpplet. Ciao!

• Lapinette

Gemma, initiativtagare till julbordet är min make!! Han drog iväg oss till Ulla Winbladh i fjol och nu i år Gondolen. De gör nada med sitt jobb så han tyckte att detta som är så typiskt svenskt skulle vi åtminstone göra. Sen är de ju bara 3 inkl. honom så det är trevligar om respektive får följa med.

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.