• Gemma

För mycket är aldrig tillräckligt.

God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)

• Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.
  • förhoppningsis

Gemma
    tänkte faktiskt på det där med vattenförbrukning härromdagen när jag gjorde en hårkur. Den görs i 3 delar som ska sköljas ur och så ska håret handdukstorkas mellan. Jag hade dushen på hela tiden för att inte frysa. Det tog minst 20-25 min totalt. Så mycket vatten som bara rann bort i onödan.

• Gemma

Mmm, tillbaka från mumsmat och härlig miljö. Började med ett glas Moet rosé och käkade tomatconsommé och sedan saltbakat lamm med karljohansvamp och syrade rödbetor, följt av passionsfruktsufflé med kakaosorbet.

Lapinette: Det där att ta sig till hotellet är en smula knepigt men det finns kartor att skriva ut på sajten som man visar taxichauffören. Man får förhandla priset med honom, annars kan man beställa transfer via hotellet men det blir skitdyrt! Typ fyra gånger mer. Det där är alltid ett litet dilemma. Dels måste man som sagt förhandla pris och de pratar bara kinesiska, sen måste man visa en karta med kinesisk skrift. Men i detta fall är det ganska lätt för chauffören att hitta. Ett alternativ är att be hotellet berätta vad det är rimligt att betala för taxin men det kan ofta vara så att de propsar på med tranfern. Sen kan man, när man sitter i taxin, ringa hotellet och be dem förklara vägen för taxichaffisen. Vi brukar göra så.

förhoppningsis, om sömn: Kanske att man är lite luttrad efter tio toalettbesök per natt i nio månader ;) Och det stör säkert sömnen att behöva amma men det är inget någon av mina väninnor har klagat över. Återstår att se hur jag själv upplever det! Dina supertrötta väninnor, har de bebisarna i sängen och låter dem småsnutta, eller blir det 1-2 pass per natt? Efter 3 månader brukar de ju kunna sova genom hela natten (fast min kinesiska väninnas mönsterbebis gjorde det redan efter 2 månader).

Om värme: Jag är precis som du... älskar värme. Använder duschen som värmekälla, jättehemskt men sååå skönt. Fast det är i Sverige, inte här. Vattnet här är bara inte så trevligt. Oavsett temperatur.

• förhoppningsis

Gemma
    Oj vad hungrig jag blev när jag läste om vad du ätit. Väninnan jag ska ut med ikväll fixar middag så det blir något helt fritt från kolhydrater, hennes specialare är köttbit och sallad. punk.

Många har provat båda varianterna, både haft dem i sängen och provat egen säng. De som haft dem i sängen säger att de bara vill äta hela tiden då, småsnuttar i evigheter osv. Men att man iaf slipper gå upp och vakna till ordentligt som man ju gör när man ammar uppe i soffan. De som har barnen i korg/vagga/spjälsäng säger att de får sova mer men att det tar längre tid att somna om mellan gångerna.

Det där med att barnen skulle sova hela nätterna i ett svep var något som de alla såg fram emot. Det blev bättre för alla när de gick över på gröt på kvällen. 11 månaders killen anser dock fortfarande att 5 är den tiden man ska gå upp på morgonen, det har han gjort varje morgon i flera månader nu. 4 månaders tjejen sover mellan 01-5 (oftast) utan mat, får lite mat och sover sen till 7-8.
    Fast efter vad jag har hört så är det inte så jobbigt först utan det är utmattningen i att aldrig få sova en hel natt som är värst.
    Vad räknar din väninna som hela nätter? En 2 månaders bebis som gör det låter kanon! Har hon kanske några tips att dela med sig av? Tror att de flesta jag känner skulle vara beredda att betala bra för det.

De kinesiska taxichaufförerna verkar ha väldigt mycket gemensamt med de thailändska. Vi hade alltid med oss en lapp med hotellets namn och adress på thai.

• Lapinette

Gemma - har hört det där med att man alltid ska ha en lapp på kinesiska där det står vart man ska för annars kommer man ingen vart. Värre är det ju att förhandla pris men det blir att kolla upp ungefärliga priser så man inte blir lurad men vad jag har förstått så är det billigt med taxi i Kina.

Har nu varit ute en sväng och åkt skridskor. Maken var jätteduktig! Blev inte så förvånad då vi har åkt in-lines tillsammans i Nice så jag förstod att det skulle gå ganska så bra för honom. Hans enda problem var att stanna. Skönt att komma ut en stund och röra lite på sig även om vi inte blev långlivade på isbanan.

Gällande bebisar och sömn så har jag sett flera förstörda väninnor. En av dem blev nog riktigt chockad för hon hade nog aldrig trott att det skulle vara så jobbigt att få en liten bebis. Komiskt nog är hon den som älskat småbarn sen typ 7 års ålder. Den där typen som springer fram till vagnen och gullar, frågar om hon får hålla i barnet etc (m a o inte alls som mig!). Sen när hon fick en egen så kom hon knappt utanför dörren och att ta sig till duschen var ett heldagsprojek. Första gången jag såg henne, typ 3 månader senare, så såg hon ut som ett lik. Dödstrött! Sen har jag andra väninnor som jag mött efter typ någon vecka då de varit ute och promenerat och de varit aldeles rosiga om kinderna och sett hur pigga och glada ut som helst. Tror mycket beror på vad man förväntar sig och så självfallet finns det barn som är jobbigare än andra.

• Gemma

Solig mysmorgon i sängen, och OJ, om en halvtimme ska vi vara hos nyblivna föräldrarna i Pudong med nybakade baguetter från Paul och ost till brunchen.

Lapinette: Tror precis som du att det handlar om förväntningar. Jag har ju aldrig velat ha barn innan för jag har bara sett det som en lång serie eländen. I bakhuvudet ligger nog fortfarande den bilden men nu börjar jag äntligen lära mig att problem brukar komma och gå (istället för att vara för evigt som man lätt tänker i början). En annan väninna var helt tvärtom, hon skulle typ föda i vatten med delfiner och barnet skulle vara en flicka som hette "Alba" och sen blev allt, från graviditetens första dag tills hon började flaskmata vid 3 månaders ålder och hennes depression släppte, bara ett långt helvete (åtminstone beskrev hon det så).

förhoppningsis: Apropå sömn - i natt var jag uppe ungefär sju gånger, en av dem jagade vi mygg, sen vaknade jag av en mardröm och så tog det en timme att somna om. Sådär har det varit större delen av graviditeten. Jag har fem kuddar för att ligga i en uppförsbacke, annars gör det ont i revbenen och bebisen har alltid synpunkter på hur jag ligger så jag har lärt mig att kunna sova när som helst, och i vilken ställning som helst. Har typ alltid grus i ögonen numera men det är inget jag reflekterar över längre. Tänkte på det igår i taxin när jag satt och hade skitont i revbenen och bebisen sparkade uppåt och ner mot urinblåsan hela vägen, man finner sig i saker som skulle vara helt otänkbara annars, när graviditet och barn är inblandade. Det värsta vore om bebisen vore sjuk på något sätt, det tror jag inte att man kan komma över. Så om den är frisk och normal kommer jag att känna mig väldigt lättad.

Min väninnas bebis började spontant sova åtta timmar per natt vid två månaders ålder. Andra har haft mer problem och då har rutiner hjälpt superbra, eller att ta hjälp med partnern, eller att flaskmata, eller att skaffa en hemhjälp / nanny.
    Några generella tips som funkar på alla bebisar för t ex sömn finns nog inte, det handlar nog om en kombination av hur bebisen är och vad man har för inställning, nätverk och strategi för att lösa problem, om det nu är ett problem.
    Och de flesta verkar tycka att det är roligt att ha en bebis. Det är mycket aktiviteter och nätverk här, en hel mammakultur där man kan fråga varann och få tips. Tror att många mammor i Sverige blir väldigt isolerade under sin mammaledighet och att det i sig kan bli ett problem för dem.

Nu ska jag slänga på något, känns alltid lika roligt att välja och lika vemodigt att jag snart inte kan ha mina fina gravidkläder. Ha en mysig söndag, kram!

• Gemma

Hej igen! Tillbaka från tyska paret och deras nya bebis. De var rätt bra trötta båda två, däremot gick amningen jättebra redan från början. Där ser man hur olika alla är.

• Amelle

Äntligen inflyttade i nya lyan. Satan vad jag hatar att flytta. Nu i alla fall vår lägenhet så gott som tom - återtående möbler står i en kub i mitten, noggrant inplastade. Har varit där en sväng i dag (fästmannen åkte tillbaka till andra sidan jorden en sista gång, tidigt i morse). Jag fixade det sista samt håller på att frosta av kyl och frys.

Igår hann jag även införskaffa min enda julklapp: ett par högskaftade svarta Clark's curlingkängor. Det var ett måste då mina Bally sjöng på allra sista versen. De är så underbara och fluffiga precis i början innnan lammullet har lagt sig. Som att stoppa ner fötterna i bomull

Har precis varit och handlat mat, men till lunch blir det doggybagen från gårdagens besök hos Tre Indier (tycker inte att det är pinsamt att be om låda nuförtiden. tecken på att man börjar bli tant?)

Sen ska jag på pump med en söderväninna. Lite kul att byta stadsdel ett tag, det känns lite som att bo på hotell i sin egen stad.

Angående trötthet och bebisar: Min bästa väninna har aldrig sovit så mycket om sedan hon fick barn. Visserligen sov hon extremt lite tidigare och hennes bebis är supersnäll, men ändå. Det blir nog värre när man har flera barn i olika åldrar och med olika sovtider. Trebarnsföräldrar brukar ju vara rätt utschasade.

• Gemma

God morgon tråden! Ful, brun himmel idag men jag var på ett strålande humör, trots att jag vaknade klockan fyra och låg och vred mig tills mannen gått, vid sjutiden. Drömde att vi fick en flicka, det var inte alls dumt! Nu när jag passerat mitt "bäst före datum" (den sjunde januari lyder ju beräkningen) kan jag absolut inte tänka på något annat! Går och längtar efter den första sammandragningen och försöker förströ mig på alla tänkbara sätt för att göra av med min överskottsenergi. Idag har jag:

Läst på om kejsarsnitt eftersom jag fick höra en riktig skräckhistoria igår av tyska väninnan som fick akutsnitt (yes förhoppningsis du har rätt som vanligt, man ska undvika sådant, men om det nu inte går, som igår när orden bara forsade ur henne, så får man helt enkelt ta tillfället i akt och läsa på... så om olyckan nu är framme, läs kirurgen, kommer jag vara liiite mer förberedd än väninnan och förhoppningsvis slippa få händerna fastbundna och annat hemskt).

Lämnat in en tavla som ramlade ner när bebisens livsfarliga byrå tippade av sig själv (IKEA Malm, beware!).

beställt rundstavar till en takmobil med olika djur som vi tänker göra själva (de som finns att köpa är FÖR fula).

Gått på 1 h fotmassage på doktorns rekommendation.

Åkt till tygmarknaden (I just can't get enough!) och köpt tre meter glittrigt tyg eftersom jag insett att vårt spartanskt inredda hem är fantastiskt tråkigt för en bebis, så nu får den i alla fall en "väggbonad" att stirra på.

Tänkt på sex och försökt komma i stämning tills mannen kommer hem (också doktorns ordination). Men det är svårt. Mannen är rädd att den ska få hjärnskakning, jag är... distraherad .

Nu ska jag profylaxa lite och sen bär det av till favvorestaurangen Arch för en middag med en väninna.

Amelle, grattis till lägenheten! Söder är såååå mysigt, har bott där i två omgångar. Och SATS söder är det absolut trevligaste och gemytligaste i hela stan, tycker jag.

Kram på er, G.

• Izunia

Hej hej! Droppar in på kort visit. Ær hemma igen 9 jan och kan efter några dagar återgå till mer aktivitet i tråden!

Lænken jag skickade handlar om fotografen vi haft problem med... Vi har ju fortfarande inte till handafått allt...

Graviditeten går fin fint! Inga kramper eller andra problem. Bara min rygg, men den har jag haft problem med tidigare. Vi har baby-shoppat hur mkt som helst i sydney. Hær finns hur søta klæder som helst. Det blir e-bay nær jag kommer hem! =)

Gemma....No baby yet!????

• Amelle

Så det bidde inget i dag Gemma. Jag känner att jag har vinden i ryggen då jag gissade på den 12:e januari och en tjej :)

Själv är jag så trött då jag inte sovit ordentligt på flera nätter. Har svårt att somna och vaknar hela tiden. Börjar förstå hur man känner sig med småbarn.

Sats Söder är schyst, håller med. Blev invigning igår och i dag är det ridning som gäller. Tar tillbaka det där jag sa om att jag inte gått upp något trots allt svullande, det var nog vågen på Fridhemsplan som var knasig. Två kilo ner och sen är jag på min matchvikt (jepp, jag som inte äger en våg har nu hittat min matchvikt ? bättre sent än aldrig).

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.