• matteve

HJÄLP!!! Vad är rätt/fel?

Jag vill ha min allra bästa vän som tärna, men hon är gift! Vad är brukligt? Dessutom är hon och hennes man, ett av mina två värdpar.

Hon ser verkligen fram emot att vara både tärna och värd på mitt bröllop. Men nu har jag fått höra att det inte är brukligt. En tärna ska helst vara ogift, och absolut inte en del av värdparet!

Ska vi bry oss om vad som anses rätt/fel, eller ska vi ha det som vi tänkt? Känns töntigt om det ska vara rätt "bara för att!" Förstår ni mitt resonemang?

Vill gärna ha synpunkter!

• Svar på tråden HJÄLP!!! Vad är rätt/fel?
  • mysifer

nu är jag inte så mycket för traditioner och etikett utan min filosofi är att det ska kännas rätt för en själv så jag tycker att ni ska göra precis som ni vill och strunta i om det är "rätt"!

• Balinda

du gör som du själv vill. Två av mina tre tärnor var gifta.
    Det finns inga bestämmelser när det gäller sånt.

så här står det i bröllopsmagasinet

Tärnan
    Enligt tradition är tärnan en ogift yngre syster eller nära vän till bruden, men nuförtiden håller man inte så hårt på reglerna. Först och främst är det en person som ska stötta bruden både på och inför hennes stora dag.

• matteve

Tack för svar! Skönt att veta! Det känns naturligt att ha sin bästa väninna som tärna. Vi ska bara ha en tärna och en bestman...

• blivandefrularsed

Ja, jisses, ja, gör som du vill! =)

• Troll-P

Min tärna är förlovad och marskalken är gift - mao struntar vi helt i seden att man inte "får" vara gift.

• matteve

Hade ingen aning om att det skulle vara "fel", så jag tänkte att det är bäst att kolla efter! Men det brukar alltid vara någon som vill "si", när vi vill ha det "så".

• tågjäntan

Absolut - det tycker jag du kan ha. Innan du fick reda på detta antar jag att du tänkt mycket på detta och kanske pratat med henne oxå. Det är flera andra seder som fått stryka på foten ex är de flesta sambo innan de gifter sig idag mm.
    Själv struntade vi i bordsplaceringen och satte bla sådana ihop som kände varandra och inte hade träffats på länge. De vill ändå hinna prata lite och det hinner man inte så mycket i pauserna.

• blivandefrularsed

Har man en gift tärna brukar det väl i amerika iaf kallas för maid of honour, medans "vanliga" tärnor kallas för bridesmaides

• matteve

men då kör vi på maid of honor, eftersom det blir ett svenskt/amerikanskt bröllop

• Alyx

Hej Matteve!
    Visst går det utmärkt att din tärna är gift. Som flera påpekat kallas det dock för Hedersdam på svenska. Korrekt enl etiketten är dock att hon INTE skall gå ner för altargången med er i följet utan antingen väntar där framme på er eller stiger fram när ni är där. Detta är enl etiketten för att man som gift kvinna inte skall eskorteras upp för kyrkgången av annan än sin make.

Jag kommer själv att befinna mig i exakt den sitsen när jag ska vara hedersdam och dessutom värdpar för min bästa vännina när hon gifter sig i augusti (jag gifter mig i juli).

Jag ser inga problem med att dela båda dessa uppgifter. Det enda jag har att göra som tärna förutom assistansen under vigselakten är att hålla tal till brudparet. Som damen i värdparet kommer förstås andra förpliktelser. som tex att hålla kontakt med kök och toastmaster och dyl.

• Mizty

Jag ska ha två tärnor. Den ena är min ogifta syster och den andra min gifta bästa kompis! Syrran får gå in med vår son (ca 3år då) min m2b´s bästa kompis är gift med tärnan och ska vara marskalk så då kan dom ju gå tillsammans

Svar på tråden HJÄLP!!! Vad är rätt/fel?