• kanten

efternamnsbyte

Hej!
    Jag och min sambo har nyligen gift oss..
    Jag undrar om det är någon som vet hur det där med byte av efternamn fungerar?
    pappret till skatteverket är inskickat, men vad händer nu? ska man ringa och ändra allt själv? eller räcker det med att blanketten är inskickat och resten går automatiskt?
    vore snällt om nån som vet ville hjälpa :)

• Svar på tråden efternamnsbyte
  • MarryMeBerry 08

Jag vill oxå veta om de! *puffar*

• mooogn

Först och främst: Grattis! Vad gäller ändring så är det ju många myndigheter och företag som hämtar hem uppgifter så dem behöver du inte höra av dig till; banken, körkortsutställare m.m. blir automatiskt uppdaterade, eller vad man ska säga. Du lär väl märka i vilket namn företagens brevutskick är ställda och då är det enkelt att bara slå dem en signal

Hoppas att du blev liiite klokare nu... *S*

• kanten

tack! :)
    okej, men det låter bra.. men ska jag ändra namnet få dörren? fast då kanske post som kommer till mitt gamla namn kommer fel? (det är jag som har tagit min "makes" namn..)
    jag undrar när man tröttnar på att säga "min man"? :D
    för än så länge känns det väldigt roligt :)

• mooogn

Oftast så har ju brevbärarna koll på vem som bor vad men om du vill känna dig säker så ha kvar namnskylten någon månad till

(Vad härligt att få kalla någon för "min man"! Om några veckor får även jag göra det )

• kanten

ja, så gör jag nog..
    GRATTIS! och lycka till :)

• Nessan

Jag var också orolig för det där med posten, men jag ringde vårt lokala kontor och blev faktiskt kopplad till den brevbärare som bär ut post i vårt område. Han bekräftade då att de hade koll på att det var nytt efternamn som gällde, men de hade kvar det gamla namnet också på sorteringsfacket för att kunna rätt sortera post från de som inte uppmärksammat namnbytet.

• mooogn

Wow, vilken bra information! Tack!

Nessan skrev 2007-12-03 14:15:35 följande:
    Jag var också orolig för det där med posten, men jag ringde vårt lokala kontor och blev faktiskt kopplad till den brevbärare som bär ut post i vårt område. Han bekräftade då att de hade koll på att det var nytt efternamn som gällde, men de hade kvar det gamla namnet också på sorteringsfacket för att kunna rätt sortera post från de som inte uppmärksammat namnbytet.
  • catte

Jag ringde typ alla de företag som jag har kort hos, typ ICA banken, SEB banken, H&M, OKQ8... sen fixade jag nytt körkort och Pass direkt, skönt att ha sånt gjort. Sen sker ju det mesta som de skrivit ovan per automatik vilket är rätt skönt... gör så mycket du kan direkt, annars blir man lite lat och kommer aldrig till skott! Lycka till!

Svar på tråden efternamnsbyte