• knudan83

Nattvaken katt som jamar... HJÄLP!!!

Hej! Jag hoppas verkligen ni kan hjälpa oss, eller för att vara mer exakt, mig. Vi har en treårig, kastrerad hankatt som är väldigt bunden till mig.
    När vi bodde på annan ort, så kunde vi stänga dörren till sovrummet och sova ostört medan katten roade sig själv i rummet utanför. Sen flyttade vi till ny lägenhet i juli 2006. Sen dess brakade h-lvetet löst... Den nya lägenheten är 34 kvm större med fler rum. På natten vaknar lille sötnosen och går rastlöst omkring i lägenheten och jamar/skriker. Det kvittar om vi stänger dörren/har den öppen - han jamar ändå.
    Vi har provat med att aktivera honom på kvällen, med alla slags leksaker: laserpenna och mer "traditionella" kattleksaker. Inget funkar: katten väcker mig fyra-halv fem varje, sabla natt. Det har lett till att jag nu har börjat lida av sömnbrist.
    Min sambo vaknar inte lika lätt, så han drabbas inte lika hårt. För att få katten någorlunda tyst på natten, så går jag upp en - en och en halv timme på natten för att åtminstonde få det tyst i lägenheten.
    Förutom detta skumma beteende, så är han världens gulligaste och keligaste katt, och jag vill verkligen inte göra mig av med honom - det vill inte min sambo heller. Och inte heller har vi möjlighet att ha en extra katt.
    Just nu ser vi bara två alternativ:
    1) avliva honom, vilket vore synd eftersom han bara är tre år gammal.
    2) Sälja/ge bort honom - vilket inte heller funkar eftersom han är väldigt bunden vid mig. Jag är den enda han verkligen kelar med. Det vore grymt mot honom att överge honom.

Kan ni hjälpa oss? Jag vill gärna sova en hel natt någon gång och samtidigt vill vi gärna att katten ska kunna slappna av i lägenheten, även på natten. Ursäkta detta långa inlägg, men det är verkligen kris nu.
    Kan tillägga att han inte direkt har problem att anpassa sig till nya miljöer. Vi har flyttat förr, utan problem. Han är väldigt stresstålig och lugn.

• Svar på tråden Nattvaken katt som jamar... HJÄLP!!!
  • solrosfrö

Avliva? Hm *grhhh...!!!* ha lite tålamod och se vad som händer.

• snaily

Hej!
    Gå till närmaste veterinärklinik och köp en Feliway doftavgivare, helt klart värt att prova tycker jag det låter som. Det är kattferomoner som har en lite lugnande verkan och kan provas vid alla slags beteendeproblem hos katt. Hittar just nu ingen vettig info på internet om produkten men du kan säkert hitta en del om du söker.

• snaily

Tillägg: ser att Feliway även säljs på apoteket!

• knudan83

Hej!

Tack för era snabba svar:

Solrosfrö: Vi har tålamod, men det har pågått sedan augusti förra året, så nu börjar det tryta lite... :(

Snaily: Har provat Feliway utan resultat. Tyvärr. :(

• Pumpkin

Får jag vara så nyfiken och fråga varför ni inte kan skaffa en till katt? Kostar varken särskilt mycket mer pengar eller tid, men ni får troligtvis en mer harmonisk katt som dessutom klarar sig längre stunder utan ert sällskap.

• Akvavit

Varför har ni inte möjlighet att ha en katt till? Det är inte direkt mer jobb med en katt till... Min kisse var otroligt rastlös på kvällar och nätter tills jag bestämde mig för att skaffa en kompis till henne, då lugnade hon ner sig för då kunde de ju busa tillsammans på dagtid och med varandra på nätterna.

Menar du att kissen tystnar när du går upp på natten? Vad gör du då? LEker med den?

Posta annars en fråga här, där kan du nog få fler svar:
    www.kattforum.se/

• knudan83

Vet bara inte hur det blir med en extra katt. Vår katt klarar sig alldeles utmärkt på egen hand under dagtid för att då sover han för det mesta. Vi märker viss förbättring när han har "besök" av mammas katt, men efter ett tag vänjer sig han vid sällskapet och återgår till gamla (o)vanor.
    Men, det är ju definitivt värt att tänka över en gång till.

När jag går upp på natten så gör jag inget särskilt, håller den bara sällskap egentligen.

• Pumpkin

Jag skulle definitivt satsa på en till katt, inget snack om saken. Hade nämligen lite samma problem själv när vår kattös var liten och det löste sig när vi skaffade sällskap till den.

• knudan83

Kan tillägga att han har inte har problem med att vänja sig vid nya katter eftersom han 1) är supersnäll och 2) supernyfiken, så om vi nu introducerar en ny katt, så blir det inga bekymmer där.

Men, om vi skaffar en katt till: vad passar då bäst? Kastrerad hankatt eller honkatt?

• ILuv2BwU

Det ar kanske just det som ar problemet....att han ar under stimulerad pa dagtid, vilket i sig leder till att han vant pa dygnet.. Visserligen bara en teori. Kan det inte vara vart ett forsok att "lana" hem en katt...Kanske din mammas katt ar for gammal(?)...med andra ord om du har nagon bekant som kan lana dig deras unga kisse sa din far harja och busa av sig pa dagtid sa kanske det ger resultat?!

knudan83 skrev 2007-12-03 14:52:06 följande:
    Vet bara inte hur det blir med en extra katt. Vår katt klarar sig alldeles utmärkt på egen hand under dagtid för att då sover han för det mesta. Vi märker viss förbättring när han har "besök" av mammas katt, men efter ett tag vänjer sig han vid sällskapet och återgår till gamla (o)vanor. Men, det är ju definitivt värt att tänka över en gång till. När jag går upp på natten så gör jag inget särskilt, håller den bara sällskap egentligen.
Svar på tråden Nattvaken katt som jamar... HJÄLP!!!