• first lady

Hur gör ni med Utlandsgäster????

Hej alla brudar.....
    Jag undrar hur ni gör med era gäster som kommer från utlandet.
    Vi har ca 10 personer från min blivande mans sida som kommer från tyskland. Samt andra långresta gäster innom sverige
    Nu vet vi inte hur vi ska lösa frågan med boende, utan att det ska bli för kostsamt.
    Vill ju gärna att gästerna stannar kvar åtminstånde till dagen efter då vi tänkte ha lunch och pressentöppning.
    Hur gör ni andra?
    Sak man betala allas boende eller bara vissas.

First lady

• Svar på tråden Hur gör ni med Utlandsgäster????
  • Jen82

Vi får släkt från Usa men vi kan inte stå för deras boende tyvärr.
    Vi kommer skriva den enda presenten vi önskar är att ni kommer och tyvärr kan vi inte ordna boende.

• Äntligen är det min tur

Vi har också utlandsgäster. Men de får betala själva. Vi önskar oss också bara deras närvaro.

• Mirri

Samma här. Själklart önskar vi inget mer än deras närvaro. Vi har bjudit gäster från Sydafrika. Vi kommer försöka hjälpa dem i möjligaste mån att hitta billigt boende för deras resa blir så dyr och vi kommer säkert hjälpa dem endel med resor inom landet och så. Om de alls kan komma...

• Ester W

Min man kommer från Skottland och det var 17 skottar som kom till vårat bröllop i sommras. Vi hade närmaste familjen boende hos oss, några bodde hos mina föräldrar och sen hade vi många underbara vänner som ställde upp med sovplatser.

• Celeste97

Vi önskar oss också bara våra utlandsgästers närvaro (men det är mycket möjligt att de skramlar ihop till en gemensam present ändå). Om du tror att det kan bli ekonomiska problem för dem att komma kanske du kan hitta något billigt boende i form av t.ex. ett vandrarhem eller grannens friggebod?
    Jag tror att det kan bli lite knasigt att bjuda några på boendet men inte andra.

• Fröken Figo

Vi kommer nog ha många utlandsgäster (folk har sagt att de kommer men man vet ju aldrig) och så många som möjligt kommer vi försöka husera. Vi har några platser åt folk.

Sen kommer vi bjuda på boende på bröllopsnatten och kanske några fler nätter också för vissa som stannar längre.

Men jag tror några gäster är inne på att stanna en vecka i Sverige och om vi inte kan fixa sängplatser åt dem får de betala den veckan själva, förutom bröllopsnatten då.

Vi har turen att ha stort sommarställe med många sovplatser (om folk är villiga att tränga ihop sig lite)

En mkt bra grej är att bröllopsstället har extremt bra priser på boendet! Och många olika nivåer: från vandrarhemsstandard (superbilligt) till hotellrum med eget badrum (lite dyrare men ändå bra priser)

Det var en förutsättning när vi valde ställe, att boendet inte skulle ruinera nån.

• matteve

Vi har flera gäster från USA, men några av dem kommer att passa på att ta en rundresa i Europa. Vi känner likadant, att vi bara är glada att de vill vara med på vår stora dag!

Vi kommer naturligtvis kolla upp hotel för dem och lite annat praktiskt, men inte kunna betala.

• Fejs

Vi kan inte stå för deras boende.. Vi har valt ett ställe där de flesta måste bo på hotell, här tänker vi bara på oss själva. Valde stället för att det blir billigast för oss.

• Hannisen

Vi gifte oss i Holland (vi bor här) och hade ca 25 svenskar som gäster, de flesta i flera dagar upp till en vecka. Jag kollade med ett hotell i närheten och förbokade ett antal rum, fick därför ett bra pris. Nu hade vi möjlighet att låta alla som inte krävde hotellstandard att bo hos oss, så 18 svenskar sov här och resten ville ha högre standard och fick alltså betala för sig själva.
    Ett tips är att förboka ett vandrarhem eller kanske en skola, föreningsgård eller liknande, som då kan ge ett bra pris. När ena syrran gifte sig bodde flera långväga gäster på IOGT tror jag det var, för 25 kronor natten eller nåt och resten hemma hos vänner eller föräldrarna. De valde att betala för, eller se till, att närmsta släkten fick boendet. Visst kan man betala för vissa och låta andra betala själva, bara man är konsekvent eller har en bra orsak (tex ensamma mamman med flera barn prioriteras framför kompisen i chefsposition) När andra syrran gifte sig tog vi upp ett helt litet hotell, betalade själva men till rabatterat pris.

• jennysnartfru

Våra får betala boende själva. Har pratat med dom och det verlar inte vara några konstigheter. De ser fram emot en weekendresa helt enkelt. Kommer fredag till söndag och bor på samma hotell som vi.

• Zozo

Har ni 20 gâster eller fler kan det vara intressant att hitta ett hotell i närheten och preliminärboka till gruppris. Har ni färre kan det vara intressant att ta kontakt med en resebyra som har förhandlade priser pa hotellen.

• Cote

Ifall ni bor i lägenhet kolla upp med hyresvärden/bostadrättsföreningen ifall det finns någon övernattningslägenhet man kan hyra, fråga även vänner och bekanta ifall det finns något sådant i deras boende.

Vi tänker även föreslå våra yngre gäster att campa i min mammas trädgård.

Svar på tråden Hur gör ni med Utlandsgäster????