• Nessan

Efternamn

Namnlagen har ändrats så att det numera inte är tillåtet att ta två efternamn, sk. dubbelefternamn. Har man redan det får man givetvis fortsätta heta tex Svensson-Larsson.

• Nessan
    lilltjejan skrev 2007-12-04 12:23:18 följande:
    Ah ja jag har alltid haft två efternamn..då tror ja att ja e med, men om ja skulle vilja byta ut det ena av minaa efternamn skulle ja då fortfarande få ha två eller måste det ena bli mellannamn då??
    Egentligen har väl du också bara ett efternamn, tex "Svensson-Larsson". Det ses nog som ett namn då om det är ett tidigare godkänt sk dubbelnamn. (Är lite osäker, men jag tror att det är så) Kanske kan man få "skala av" det ena, men det är jag som sagt osäker på.
  • Nessan

Skrivs dina namn med bindestreck mellan? Det brukar dubbelnamn göra. Är du osäker på dina namns juridiska status så kolla med Skatteverket, så kan de upplysa dig. Frmodligen kan de nog också svara på om du kan behålla bara det ena om det visar sig att det är ett dubbelnamn.

• Nessan
    lilltjejan skrev 2007-12-04 12:35:08 följande:
    nej det skrivs utan bindesträck...ja är ju född 80 så då har ja ju haft det sen innan lagen ändrades, dock byttes det ena namnet ut när mamma gifte sig 89..
    Hur menar du? Lades ett nytt namn till -89? Då finns det ju en chans/risk att det bara är ett mellannamn...
  • Nessan

Som sagt var, om det skedde 1989, alltså efter att nya namnlagen, som inte tillåter nybildningar av dubbelnamn trätt i kraft, så kan det nog vara så att du har ett mellannamn och ett efternamn. Om du funderar på att behålla något av dem bör du alltså kontakta Skatteverket för att faktiskt ta reda på hur det ligger till.

Svar på tråden Efternamn