• silvera

hjälp! dresscode black tie

Jag och min man ska på julmiddag i Nederländerna nästa helg, och dresscode är black tie.
    Jag har googlat lite, men bli inte så mycket klokare...
    Det jag kommer fram till är smoking, med svart maggördel och svart fluga... Men jag blir himla osäker...
    Kan det duga med kostym?

Det är ett stort statligt företag som har julmiddagen, om det nu spelar någon roll.

Å vad ska jag ha på mig?
    Duger en svart tyllklänning med lite silverpaljetter här och där, silverfärgad väska och svarta pumps?
    Tänkte också ha en tunn spetsbolero i svart och silver...

Snälla hjälp!
    Tack på förhand!
    //Silvera

• Svar på tråden hjälp! dresscode black tie
  • solrosfrö

Hm goggla på "kläd kod"

www.mru.se/Klader/utomlands/utlandets%20kladkod.htm

Fråga:
    Vilken klädsel innebär "black tie dinner"?

Svar:
    På engelska inbjudningskort skriver man Black Tie när man avser Smoking. Men man talar om Dinner jacket. Av din inbjudan framgår det att du skall komma i smoking för kvällsbruk. Svarta skjortknappar och matchande manchettknappar. Svart sidenfluga och lackskor. Klä dig för middag, för sannolikt blir det inte dans.

Damen väljer klänning, kjol eller jacka. Klänningen skall inte vara så urringad eller fin så den passar till frack, gärna lång med en liten ärm. Men om den är kort (dvs knälång minimum) kan den vara urringad och glittrig. Längden tar då bort "galakänslan". Att det inte blir dans avgör skoval för damen, hon kan nu ta lite mer klack på sina pumps. (lättare att dansa med lägre klack)

Hm det blev lite mycke men googla på så ser du mera.

• tree

jag är engelska... black tie betyder smoking och lång klänning för tjejer... men inte balklänning... klänningar är brukar svart men inte alltid... en mörk färg iaf...

• jennysnartfru

Smoking
    Smoking heter i England Dinner jackets eller Black tie
    Inbjudan anger "Black tie" som helt enkelt är en svart fluga
    Klädseln heter Dinner Jacket, detta efter att den startade som sådan i England.

För kvinnans smokingklädsel
    Kan ibland värdinnan i England ange "Saturday night is black tie, but palazzo pants will be absollutely fine" dvs, det går bra med byxdress. Vilket sannolikt anger att även ett par lågklackade skor passar.

Kostym är "Informal"

• jennysnartfru

Black Tie

På engelska inbjudningar skrivs detta för Smoking. Man talar om Dinner jacket.

• tree

jag viste inte var smoking var tills jag flyttade till sverige faktiskt!... man säger black tie... men det är smoking så har jag lärt mig!

• silvera

Tack för svaren...

Men eftersom jag ju inte ska på fest i England, utan i Holland, så undrar jag ju om det är annorlunda där... (de är lite annorlunda i Holland!)

Alltså att när det står Black tie, att de faktiskt menar mörk slips... och kostym.
    Jag har satt min man på att kolla med sina chefer, men han har redan bestämt sig för att ha sin mörka kostym...

Jag är sådan att ifall jag inte smälter in, så skäms jag ihjäl... Jag vill ju att min ska slippa sticka ut som den "galna svensken" på festen, som bara tog vad han hade i garderoben...

Tack för hjälpen än en gång!

• jennysnartfru

Det finns väl inget som säger mörk slips??
    Din man bör inte ha kostym om det är smoking som gäller. Vi tjejer har det lite enklare, en festklänning brukar gå bra och den behöver inte vara hellång. Jag brukar ha en knälång svart klänning, klassisk. Man kan piffa till med sjal och festliga skor.

• silvera
    jennysnartfru skrev 2007-12-07 12:46:39 följande:
    Det finns väl inget som säger mörk slips??
    Nej det gör det inte... Men när jag frågade min man vad det stod för dresscode på inbjudningskortet, så sade han att det stod "svart slips", å då fattade jag att det kan ju inte stämma...
Svar på tråden hjälp! dresscode black tie