När kan man byta och blir det rätt?? krånglig rubrik!
Har skrivit tidigare om detta och om våra efternamn men vi har fortfarande inte kommit till mål med detta så jag ber om mer tips för att omkringgå tiden/lagen/kostnader mm. Så vi kanske vet vad vi ska göra.....tips tips!!
Jag heter Pettersson ASTRÅKIGT mer än 66000 heter detta namn med just denna stavning, det finns ju olika versioner så några tusen till ovanpå denna summa om man räknar dem med.
Jag vill inte bära hans namn pga undermedvetet/medveten rasism på arbetsmarknaden och även annars privat ibland. Jag har redan utländskt förnamn pga min Engelska pappa så en kombo av dess 2 ser det ut som jag inte bott i Sverige särskilt länge och ev bryter på min svenska (fast dem inte läst ansökan än, sett mig, pratat med mig så intervju-chanser är lägre)....inget fel på dem som gör det anser jag men det hjälper inte med jobb som många vet redan.
Han heter ett namn från Jugoslavien och han har inget imot det direkt eftersom han är inom en branch som inte bryr sig om namn. Han påstår det dör ut med honom om han inte har kvar det pga hans bror tänker inte ha kvar det senare vid sitt bröllop (pga samma skäl som jag ej vill bära det) fast det finns ca 400 till nere i Jugge som har det?!
Jag vill ha ett helt nytt namn eller förkorta hans efternamn så det låter finlandsvenskt och detta kan ses mer OK enligt visa arbetsgivare mm.
För övrigt e jag som sagt helt trött på mitt "svenne" namn så jag vill inte ha kvar det alls, alltid tyckt sen jag var liten. Hade jag orkat hade jag bytt mitt förnamn med då det konsant accosieras med en utviknings tjej på 80talet! Skitkul! Men jag orkar inte för skriker nån efter mig på stan med ett nytt namn kanske ja inte svarar......:P
Nu! till ev tips om problemet...vi ska gifta oss 080808 och ska köpa en resa som avgår 080818. När man beställer en resa måste samma namn stå på biljetten som i passet, vet att man kan byta men fått höra att detta kan vara "så himmla jobbigt" enligt resebolgen så man ska helst undvika...latmaskar! kostar säkert en slant det med.
Han msåte skaffa ett nytt pass oavsett för hans gick ut förra året och om vi ska byta så kan han ju lika bra byta innan han köper nytt pass tycker jag (enbart pga pengar då inget annat).
Men vi har inte kommit i mål helt som sagt om vad vi skall göra med detta och resan måste beställas rätt snart :(
1)
Om nån av oss byter efter vigseln och resan till något helt nytt anses det då att båda måste byta till detta pga vi e nu gifta?
2)
Kan tex jag byta namn från Pettersson till XXXXXXXXX EFTER vigseln? och kan han då lägga till detta som ett mellannamn?
3)
eller måste jag byta innan vigseln och sedan efter vigseln kan han lägga till mellannamnet?
Han kräver att om vi ska ha ett helt nyskapat namn så kan jag bära det och han det som mellanamn isfl. Så han vill inte "radera" sitt efternman helt vilket PRV gör om båda byter samtidigt och därför skulle bara en byta först, antagligen jag då och han plockar på sig det.
Om vi har en förkortninga av hans namn antar jag att han kommer dumpa sitt helt och bara ha förkortningen....vet ej varför.
Byta till helt nytt namn kostar 1500 per person vad jag uppfattat. Plus nytt pass och ID....så det är inte precis billigt saga heller.
Kan för övrigt meddela att hans föräldrar e mest inne på att det e väl självklart att jag ska bära hans namn eftersom så gör man bara?! SUCK!
Om dem blir förbannade så kan dem ta sig nånstans har ialf han sagt och det tycker jag med. Min mormor blev lite förvånad med över detta att jag inte tänker ta det...tror tom min mamma blev det fast hon aldrig själv vart gift ens.
Säkert världens inlägg men måga punkter som bör sägas...säker super förrvirrande tom! Ursäktar ialf för låååååååååååååååååångläsingen och hoppas nån idds ens läsa! :(