• B & S

När kan man byta och blir det rätt?? krånglig rubrik!

Har skrivit tidigare om detta och om våra efternamn men vi har fortfarande inte kommit till mål med detta så jag ber om mer tips för att omkringgå tiden/lagen/kostnader mm. Så vi kanske vet vad vi ska göra.....tips tips!!

Jag heter Pettersson ASTRÅKIGT mer än 66000 heter detta namn med just denna stavning, det finns ju olika versioner så några tusen till ovanpå denna summa om man räknar dem med.
    Jag vill inte bära hans namn pga undermedvetet/medveten rasism på arbetsmarknaden och även annars privat ibland. Jag har redan utländskt förnamn pga min Engelska pappa så en kombo av dess 2 ser det ut som jag inte bott i Sverige särskilt länge och ev bryter på min svenska (fast dem inte läst ansökan än, sett mig, pratat med mig så intervju-chanser är lägre)....inget fel på dem som gör det anser jag men det hjälper inte med jobb som många vet redan.

Han heter ett namn från Jugoslavien och han har inget imot det direkt eftersom han är inom en branch som inte bryr sig om namn. Han påstår det dör ut med honom om han inte har kvar det pga hans bror tänker inte ha kvar det senare vid sitt bröllop (pga samma skäl som jag ej vill bära det) fast det finns ca 400 till nere i Jugge som har det?!

Jag vill ha ett helt nytt namn eller förkorta hans efternamn så det låter finlandsvenskt och detta kan ses mer OK enligt visa arbetsgivare mm.
    För övrigt e jag som sagt helt trött på mitt "svenne" namn så jag vill inte ha kvar det alls, alltid tyckt sen jag var liten. Hade jag orkat hade jag bytt mitt förnamn med då det konsant accosieras med en utviknings tjej på 80talet! Skitkul! Men jag orkar inte för skriker nån efter mig på stan med ett nytt namn kanske ja inte svarar......:P
    Nu! till ev tips om problemet...vi ska gifta oss 080808 och ska köpa en resa som avgår 080818. När man beställer en resa måste samma namn stå på biljetten som i passet, vet att man kan byta men fått höra att detta kan vara "så himmla jobbigt" enligt resebolgen så man ska helst undvika...latmaskar! kostar säkert en slant det med.
    Han msåte skaffa ett nytt pass oavsett för hans gick ut förra året och om vi ska byta så kan han ju lika bra byta innan han köper nytt pass tycker jag (enbart pga pengar då inget annat).
    Men vi har inte kommit i mål helt som sagt om vad vi skall göra med detta och resan måste beställas rätt snart :(

1)
    Om nån av oss byter efter vigseln och resan till något helt nytt anses det då att båda måste byta till detta pga vi e nu gifta?
    2)
    Kan tex jag byta namn från Pettersson till XXXXXXXXX EFTER vigseln? och kan han då lägga till detta som ett mellannamn?
    3)
    eller måste jag byta innan vigseln och sedan efter vigseln kan han lägga till mellannamnet?

Han kräver att om vi ska ha ett helt nyskapat namn så kan jag bära det och han det som mellanamn isfl. Så han vill inte "radera" sitt efternman helt vilket PRV gör om båda byter samtidigt och därför skulle bara en byta först, antagligen jag då och han plockar på sig det.
    Om vi har en förkortninga av hans namn antar jag att han kommer dumpa sitt helt och bara ha förkortningen....vet ej varför.

Byta till helt nytt namn kostar 1500 per person vad jag uppfattat. Plus nytt pass och ID....så det är inte precis billigt saga heller.
    Kan för övrigt meddela att hans föräldrar e mest inne på att det e väl självklart att jag ska bära hans namn eftersom så gör man bara?! SUCK!
    Om dem blir förbannade så kan dem ta sig nånstans har ialf han sagt och det tycker jag med. Min mormor blev lite förvånad med över detta att jag inte tänker ta det...tror tom min mamma blev det fast hon aldrig själv vart gift ens.

Säkert världens inlägg men måga punkter som bör sägas...säker super förrvirrande tom! Ursäktar ialf för låååååååååååååååååångläsingen och hoppas nån idds ens läsa! :(

• Svar på tråden När kan man byta och blir det rätt?? krånglig rubrik!
  • B & S

jo.....addar en liten sak....det hade vart trevligt om vi hade ett nman ihop pga jag känner mer tillhörande med varan då...mer som familj.
    vet det finns andra som inte bryr sig om detta och har kvar sina egna spec om dem är annorlunda namn men jag känner att jag vill/behöver det.

• scottishwife

puh!!!
    nu har jag läst igenom ditt inlägg, har du din mammas efternamn? om inte vad hette hon som flicka innan hon gifte sig om hon nu någonsin gifte sig. om inte så kanske din mormors flickbamn. kolla lite vad som finns i släkten för jag tror att är det ett släktnamn så är det inga problem att byta. när jag var 20 år så tog jag min mammas flicknamn och jag behövde inte betala något förutom nytt körkort och pass såklart.

om ni ska ut o resa efter bröllopet så vänta med namnbyte tills ni komemr tillbaka. det tar ett tag o få nytt körkort, beställa nytt pass, kontokort och annat som ska ändras. passet och namnet på biljetten måste vara lika annars får ni inte resa ut. namnbytet går ju igenom ganska snabbt när ni skickar in pappren (vi gjorde det med hindersprövningen)men ni kan ändå resa i era gamla namn, ni har ju en kopia på namnbytet från skatteverket om det skulle bli några problem.

hoppas du fick svar på några av dina frågor

• Nessan

Hmm, mycket att läsa. Tänkte försöka svara på dina frågor, och hoppas jag inte missar några frågor som "dolde" sig i texten

Först bara ett klargörande om avgifter. Om ni byter namn till något någon av er redan nu heter kostar det inget och detta gårt via skatteverket. Om ni däremot vill ta ett nytt påhittat namn (tex då förkorta hans efternamn, det ses som att ni hittar på ett helt nytt namn) ska ansökan lämnas in till PRV och ansökningsavgiften är 1500 kr per person ELLER familj! Med familj menas makar med barn under 18 år. Så om ni hittar på ett nytt namn och ansöker om det innan vigseln är det bara en av er som kan söka och då byta. (Kostnad 1500) Den andre får då ta namnet vid vigseln. Om ni söker det nya namnet efter ni gift er (och behållit nuvarande namn vid vigseln) så söker ni tillsammans som familj (kostnad 1500).

Så till frågorna:
    1)Om nån av oss byter efter vigseln och resan till något helt nytt anses det då att båda måste byta till detta pga vi e nu gifta?
    -Ingen kan tvinga någon att byta namn pga äktenskap. Det är helt tillåtet att behålla sitt eget efternamn genom hela äktenskapet.

2) Kan tex jag byta namn från Pettersson till XXXXXXXXX EFTER vigseln? och kan han då lägga till detta som ett mellannamn?
    -Är XXX hans nuvarande efternamn? Ja, du kan byta till hans namn även efter vigseln. Är det ett helt nytt efternamn? Detsamma borde gälla då. Lagen säger bara att man med den andres samtycke får ta dennes efternamn som sitt mellannamn om man heter olika efternamn som gifta.

3) eller måste jag byta innan vigseln och sedan efter vigseln kan han lägga till mellannamnet?
    -Jag är osäker på vilket namn du menar skulle vara mellannamnet. Om du tar ett helt nytt namn (hans efternamn fast förkortat) innan vigseln, kan han låta bli att byta till det efternamnet vid vigseln men istället välja att lägga till det som mellannamn och behålla sitt eget som efternamn. Då heter ni olika i efternamn, men han bär ditt efternamn som mellannamn.

Var försiktig med att inte försöka byta i för många steg bara, för då kommer det ta stopp. Namnlagen säger att: ?En make som under äktenskapet har bytt efternamn kan inte därefter byta till den andra makens efternamn.?

Och som Scottishwife säger: Tänk på att boka biljetterna i rätt namn så ni inte tvingas avstå flygresan. Det kan ta tid med namnbyte och skaffa nya pass mm. Förstår att det känns trist att skaffa pass i fel namn (det kostar ju ändå endel) men det blir väl ännu dyrare med en inställd resa. Jag vet inte om jag skulle våga chansa på att pass mm hinner ordnas på 10 dagar (varav vissa ju är helgdagar dessutom). Om ni ska ta ett nybildat efternamn måste ni räkna med att handläggningen på PRV också tar tid, så det skulle jag rekommendera att ni söker innan vigseln. Det hinner ni definitivt inte få svar på på 10 dagar. Ni kan givetvis ansöka efter vigseln också, det är inte problem och blir inte dyrare, men då får ni heta som ni göra nu efter vigseln också isf.

Hoppas denna ?uppsats? hjälpte något. Fråga gärna om något är oklart ska vi se om jag kan förtydliga.

• madicken73

Hejsan!
    Måste bara säga att din blivande har ett fint efternamn och vore jag dig så skulle jag ta mitt som ett mellannamn och sen hans som efterman.
    Lycka till med namnen
    / Madicken

• B & S

Kära Madiken:
    tyvärr e hans inte vackert alls och inte mitt heller så jag vill inte ha nån av dem....sorry har redan tänkt i dess bannor.

Nessan:

Jag fick ialf lite svar på det hela! :) Ska prata mer med honom OM han orkar ens för det blir rätt hetlevrat pga att vi inte kommer någon vart känns det som och tidspressade, inte till själva vigseln men resan är det så jag misstänker jag får byta innan eller så byter jag efter och han addar till (där verkar inte kostanden bli skillnad ialf, hugget som stucket!). Tack för alla tips!!! :) :) tack också för du iddes läsa!

Svar på tråden När kan man byta och blir det rätt?? krånglig rubrik!