• Aurelia

trögt sexliv

Ska man ta upp till diskussion, eller inte, om sexlivet på senre tid gått trögt? Vi får max till det en gång i veckan, då ofta på natten efter en utekväll... och kan inte säga att jag minns så mkt efteråt. Senast gick dert nästan två veckor mellan gångerna, jag tog intiativet och sa att jag ville "kramas". Han sa "det har vi ju gjort hela dan" ( vi hade legat i tv-soffan...). Då sa jag, lätt trött, "jo, men man KAN gå lite längre än så" och så gjorde vi det... föga romantiskt, men... jag vet inte vad jag ska göra, ska jag avvakta framtiden eller ta tjuren vid hornen? Är rädd att förstöra nt om jag "pratar sönder" det.

• Svar på tråden trögt sexliv
  • Melis

A klart att du ska ta tjuren vid hornen (bokstavligt talat hehe), bättre att ta det nu än att vänta det blir värre med tiden...

• Humlanekerö

Jag förstår dilemmat och förstår hur jluvet det känns..Men att inte ta upp det till diskussion kan göra att problemet byggs på och blir ännu större tills bubblan spricker..samtidigt som du inte vill tjata så tycker jag du ska prata om det på allvar med din kille så att han förstår dig och din syn på sexlivet..

• Aurelia

Jag är så jäkla dålig på att ta intiativ själv... men jag kan väl säga ngt om att jag faktiskt velat oftare än det verkat som och att jag hoppas att det är samma sak för honom. Känns så förödmjukande att ta upp det bara. Suck.

• Humlanekerö

Nej känn inte så!Min sambo har 'lärt' mig att sexlivet är mkt viktigare i en relation än jag trodde förut!Säg som du känner,att det kanske känns som att du är den enda som VILL..och fråga typ varför hans intresse 'svalnat' för sex..(om det nu är så,jag spinner loss här )Hoppas du inte misstycker,men vi har haft liknande problem..

• Aurelia

Jag klurar bara på hur jag ska ta upp det... har just haft en diskussion med honom om att jag tycker att han ger för få komplimanger och att jag vill ha mer bekräftelse av honom. I samband med det samtalet sa han att han älskar mig mer än ngt annat, att han ska tänka mer på det osv. Vi planerar att flytta ihop. Jag vill ta upp det på ett sätt som inte verkar gnälligt och som leder till att han tar intiativ till sex för att jag inte ska "bli ledsen", det vore ju rätt hemskt...

• Aurelia

Som INTE leder till att han tar intiativ till sex bara för att inte göra mig ledsen, menar jag förstås!

• Humlanekerö

Jag jag håller med dig..men jag tycker personligen att det är svårt att 'jämka' på just detta området..det kanske blir gnälligt och känslomässigt,man kritiserar ju på sätt och vis den människa som står en närmst..Kanske rusar ni inte direkt till sängen för en het stund efter samtalet,men förhoppningsvis är ni öppna med varandra och kan njuta mer tillsammans då luften är rensad..
    Lycka till!

• solrosfrö

Men karlar är mera för "pang på" medans kvinnor är mera för "pang efter"! Och den fördommen står jag för full ut.

• kentfantast

Det där med varierande kvalitet och kvantitet på sexlivet kan ju iofs bero på ett antal saker. Har han mkt att göra på jobbet/i skolan just nu? Har han mkt att tänka på? Det kan ju påverka lusten. Är det så att han inte känner lust eller är det att han är bekväm och liksom inte orkar anstränga sig? Vissa dagar kan det ju sitta längre in än andra liksom.

På vilket sätt har det förändrat sig? Nu säger du att det oftast är kombinerat med alkohol efter en utekväll. Kanske ni skulle stanna hemma och utesluta alkoholen en helg? Prata om hur ni vill ha det? Båda två?

En del män kan ju ha lite svårt för det här med att visa sin kärlek. Tycker typ att "Jag har ju sagt en gång att jag älskar dig, då gäller det. Jag meddelar om det blir några förändringar" och förstår inte att det är viktigt att säga det ofta. I vissa fall tror jag att han kan lära sig att säga det oftare. I andra fall tror jag att man faktiskt får inse vem det är man har valt och förlika sig med att man inte kommer att få de stora kärleksgesterna, men också lära sig se på vilket sätt han faktiskt visar sin kärlek. En kärlekshandling för honom kanske är att byta till vinterdäck på bilen.

Det är ju också så att vissa personer har väldigt svårt med närhet. Som en slags mild autistisk sida i personlugheten. De vill hemskt gärna, men klarar inte av att ta det första steget dit själv. Det måste liksom lockas fram av den andre.

Som sagt, jag vet ju inte hur ni har haft det innan, men min åsikt är väl samtidigt att en gång i veckan är väl inte SÅ illa pinkat. Ni HAR ju fortarande sex med varann. Men som sagt, alkoholen verkar det ju som att ni borde utesluta eller iaf minska ner på om ni vill ha minnesvärt sex...

• tågjäntan

Fråga om det är något han saknar för att känna mer för sex. han kanske saknar komplimanger eller någon present då och då eller vad det kan vara. Förklara för honom varför det är viktigt för dig.
    Läs gärna boken "Kärlekens fem språk" av Gary Chapman. Han är familjerådgivare. Ett av exemplen han tar upp är en man som undrar: Hur kan hon känna sig älskad om jag hjälper henne med tvätten? Då sa Gary; Hur känner du det när ni har sex? Mannen kände sig älskad av det. Gary; Din fru känner det precis som när ni har sex. Mannen; Gör hon det? Då ska jag tvätta åt henne varje dag för att visa att jag älskar henne.

Svar på tråden trögt sexliv