• Sam3

Dop+bröllop?

Hej!
    Jag har lite funderingar angående det här med dop och bröllop i ett. Jag har aldrig varit på ett sådant och har bara varit på ett bröllop och det skedde ute på borgligt vis. Så jag e helt ut i det blå när det gäller bröllop... Tänkte gifta oss i slutet på maj.

1. Hur ställer sig kyrkan (Prästen) till det?
    2. Vad skriver man på inbjudan?
    3. övriga tips:)

Jag e tacksam för allt ni vill dela med er.

• Svar på tråden Dop+bröllop?
  • Nessan

Det är nog ganska vanligt att föräldrar väljer att gifta sig i samband med ett barns dop, så det tror jag inte kyrkan har något att invända mot.

Vad ni skriver i inbjudan beror ju på om ni kommer vara öppna med att ni gifter er samtidigt. (Många bjuder bara in till dopet och överraskar med att gifta sig samtidigt.)
    Ett förslag kanske:

X & X hälsas hjärtligt välkomna till
    dopet av ......

och vigseln mellan
    ... & ...

kl 15.00 i K-stads kyrka.

Efter gudstjänsten/dopet och vigseln/ceremonin

bjuder vi på middag/fika.

Lite att fundera på: vad ni vill, hur ni vill ha det. Vill ni ha mest fokus på barnet under ceremonin? Vill ni ha fullskalig bröllopsfest efteråt? Vill ni överraska med vigseln, eller bjuda in till både dop och vigsel? Önskelista både till er och barnet..?

• Sam3

( Nessan)

Tack för svaret:)

Det där med vigsel i smyg e redan försent, vi talade om för nästan alla direkt. För lyckliga att hålla inne något:)

Men inbjudings kortet ideen tyckte jag var jätte bra.

Kommer du på något mer så skriv gärna, jag e som sagt var helt ny på allt sådant här..

• Nessan

Om ni ska gifta er i slutet av maj skulle jag råda er att ta kontakt med den kyrka ni vill vigas i och låta döpa barnet i. Det kan ju vara läge att boka den nu. Samma med festlokal, om ni nu hade tänkt bjuda på middag eller nåt efteråt. Vill ni ha fest med dans odyl?

Vill ni tillbringa natten på ett hotell? Kanske dags att börja fundera på... (Samt barnpassning isf.)

En sån här dag kan ju vara kul att passa på att ta familjebilder hos en fotograf. Några foton på er som brudpar, några på dopbarnet, några på er i hela familjen.

Viktigast först nu är nog att boka kyrka och lokal om ni skall ha nåt efter ceremonien. Om ni skall ha middag -fundera på om ni vill ha catering, laga själva eler kanske gå på restaurang.
    Börja fundera på klädsel till er och barnet, om det ska köpas hyras eller kanske kan lånas.
    Ringar behöver ni ju se ut, såklart!

Kolla in planeringslistan som finns här på BT, så får du nog idéer på vad som behöver göras.

• Kjell Präst

Jag har haft flera kombinerade dop+bröllop.Det går alldeles utmärkt när det gäller själva ceremonien. Jag brukar börja med vigseln och fortsätta med dopet

• Sam3

Oki nu har jag lite mer kött på benen.. får ta och diskutera lite men gubben nu får vi se:)

• Sam3

(Kjell präst)

Kostar det något att göra så?
    Måste det vara långa cermonier? Jag menar alla psalmer och mycket sådant prat. Tänkte att det blir ju jobbigt att sitta still länge för gästerna.

• Kjell Präst

Näpp, kostar inget extra. Lite längre än ett vanligt dop blir det ju, men det behöver inte bli jättelångt. Man behöver inte ha fler psalmer än vid ett vanligt dop/vanlig vigsel, förbön brukar jag be för både brudparet och barnet samtidigt, så man inte behöver ha två böner. Det brukar bli två textläsningar ur Bibeln, en för dopet och en för vigseln. De dop/vigslar jag har haft har nog inte tagit mer än -mellan tummen och pekfingret- 40 minuter.

• tågjäntan

En del väljer att hålla bröllopet hemligt och bara bjuda in till dopet. Men det verkar inte ligga i din fråga. Förslaget till text till inbjudan ovan verkade bra.
    Lycka till!

• MAJ09

Tänk bara på att dop isig är ganska jobbigt både för barn och föräldrar det tänker man inte på. Man vil ju kunna njuta av bröllopet och av dopet. Inte bara få det överstökat. Än inte gift men klarat av 2 dop så jag vet.

Svar på tråden Dop+bröllop?