• Nessan

Placerings"kort" hängande på glaskanten

För en tid sedan (ganska länge nu) såg jag ett tips på ett alternativt sätt att göra placeringskort. Tyvärr minns jag inte exakt hur man gjorde det, och undrar om nån här känner igen beskrivningen och vet hur man ska göra.

Man började iaf med att klippa remsor, kanske 2 cm breda av ett papper. Den ena halvan rullade man upp på en vanlig blyertspenna så att den krullade sig. Sen minns jag inte vad man gjorde med den andra ändan, men det hela skulle i slutändan likna ett hjärta ("krullet" skulle bilda ena hjärtbågen) som man kunde hänga på glaskanten. Namnet kunde man då skriva på utsidan av pappersremsan. Eller bara låta dem hänga som dekoration...

Så, är det nån som vet hur man slutför dessa?

• Svar på tråden Placerings"kort" hängande på glaskanten
  • catte

Hej! Tyvärr känner jag inte igen det du förklarar men jag har en annan variant på hängande hjärta på glaskanten! Kolla i galleriet så finns det att åskåda!

Lycka till att finna det du söker!

• Nessan

Åh, så många fina bilder det fanns i ditt galleri! Din klänning, tärnornas klänningar, inbjudan, allt! Ni verkar ha haft en fantastisk dag! Den varianten av hängande hjärta ni hade har jag också sett tidigare. Synd att du inte visste nåt om just det jag sökte, men tack för att du ville hjälpa!

catte skrev 2007-12-20 17:43:51 följande:
    Hej! Tyvärr känner jag inte igen det du förklarar men jag har en annan variant på hängande hjärta på glaskanten! Kolla i galleriet så finns det att åskåda!Lycka till att finna det du söker!
  • tonårsmorsa

Klipp remsor. Vik på mitten. Rulla remsan (runt en penna) från båda ändarna in mot mitten. Då får du två rullar som ska mötas i mitten. Ev får du dra ut och forma till hjärtat lite. Kan hängas upp och ner över kanten på glaset.

Var det kanske ett sånt hjärta du menade?

• Nessan

Jaa, det var det nog! Var det så enkelt alltså? Göra samma sak med andra änden... haha! Tack för hjälpen! (Du har ingen bild på detta? Vet att jag hittade tipset på en "gör det själv-sida")

• tonårsmorsa

Har tyvärr ingen bild. Du får pröva dig fram. Resultatet blir säkert väldigt olika också beroende på papperskvalitet.

• hundsimmet

Var det den du sökte? :)

• sofjoa

Hur har du gjort dina placeringskort?? det var helt fantastiska... var det svårt???

Nessan skrev 2007-12-20 17:47:41 följande:
    Åh, så många fina bilder det fanns i ditt galleri! Din klänning, tärnornas klänningar, inbjudan, allt! Ni verkar ha haft en fantastisk dag! Den varianten av hängande hjärta ni hade har jag också sett tidigare. Synd att du inte visste nåt om just det jag sökte, men tack för att du ville hjälpa!
  • Nessan

hundsimmet: Det var det! Tackar! Det var samma bild som länkades till ovan, men här med lite steg-för-steg-bilder. Tack!

• Äntligen är det min tur

Jag har bilden hemma i min inspirationsmapp. Om jag får tid ikväll ska jag lägga över det i mitt galleri här på BT. Skriver här när jag lagt in den. Eller ska jag skicka den?

• Nessan

sofjoa: Menar du mig eller catte? Vilka placeringskort syftar du på?

• Äntligen är det min tur

Sorry! Jag missad eovan att den redan va länkad... Jag har samma hemma!!!!

• Nessan

Äntligen: Tack iaf! Tycker de är lite läckra, och framförallt enkla att göra ju!

Äntligen är det min tur skrev 2008-01-11 11:43:18 följande:

Sorry! Jag missad eovan att den redan va länkad... Jag har samma hemma!!!!
  • sofjoa

Nessan: menade catte´s

men hur ser dina ut???

• Nessan

Just själva korten är inte så speicella eg. Jag skrev ut namnen i ett fint typsnitt på cremefärgare lite styvare papper, som jag sedan skar ut med skärmaskin till rektanglar. Sedan hade jag gjort egna placeringskortshållare av ståltråd i form av hjärtan där man kunde kila in placeringskortet. Från hjärtat gick en 'pinne' ned till en fot som var som en spiral. Usch vad dålig jag är på att förklara känner jag! Hållaren blev iaf ca 8-10 cm hög, inkl. hjärtat. Det finns en bild under gör-det-själv (bordsplaceringsklämmor) på denna sida:
    www.brudobrollop.se/

Där finns också en mall till de placeringskort catte hade gjort!

Svar på tråden Placerings"kort" hängande på glaskanten