• Turturduvor

Oförutsedda utgifter??

Hej alla lyckliga!!

Jag är en glad 35-åring, snart 36 år, som ska gifta mig i vår.

Jag och min underbara fästmö är i full gång med att planera vår bröllopsbudget. Det jag undrar över är vad ett bröllop på ungefär 201 personer kan kosta. Vad ska man räkna med? Oförutsedda utgifter mm. Vi har tänkt att ta en kuvertkostnad på 200 kronor/per person, barn bjuder vi givetvis. Kanske finns det någen här ute på bröllopstorget som har gift sig och vill dela med sig av sin budget, eller några som planerar bröllop som vill ge tips mm.

Tack på förhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-27 19:54
    Jag skrev fel när det gäller antal gäster. Istället för 201 gäster är det 102 exl. barn. Så fel det kan bli.

• Svar på tråden Oförutsedda utgifter??
  • B & S

Har ni tänkt på transporten av alla gäster fram och tillbaka från vigsel, fest och boende om ni planerar tex vigsel på udda plats/kyrka på landet eller festen på speciellt ställe. Kan även vara jobbigt om man har allt mit i centrala Sthlm eftersom man lätt kan gå vilse om man ej är därifrån.
    Ev om dem flesta är därifrån kanske man bör hjälpa dem som inte är det?
    Tråkig men rätt vanlig utgift man lätt kan glömma när man endast tänker på mat och dekorationer mm.

Utsmyckningsdekorationer...tänk på hur många bord ni bör ha? kommer det vara runda bör man ha nåt på varje eller om man har avlånga i E fromat kan man skära ner lite men ändå kostsamt om man ska köpa in tex löpare eller dukar i speciel färg i metervara-tänk billigaste tygaffären du kan hitta för detta! Man kan även andv sig av färdigsydda gardiner man sedan kan ge bort eller andv själv, ex Ellos.

En annan transport som kan vara tråkig i sig är taxi om man nu inte slår på stort med lyxbil eller hästtransport(den är hyperdyr om man inte känner någon, räkna med minst 4-6000).

Frisören: kolla på flera! man kan få höra allt från 1500-3500 för hår o makeup. Kanske insesterar dem på paket för dem kastar in bubbel och frukt. Hur nödvändigt är detta? kanske e man för nervös? kanske också frö att stressa iväg till frisören och verkligen ha med sig klänning, slöja, bukett mm. Många har faktiskt vart tvugna o dra hem efter både slöja o tiara. Man kan spara genom att frisören kommer hem till en om det är "frisören runt hörnet" eller "mamma" som fixar.

Även om ni bjuder "alla" så kan det hända att nån drar med nån extra, vem det nu kan vara...nån farbror ialf...kanske man bör beställa 3 extra tallrikar eller förbereda köket på detta? Om du är medveten om att din eller hans släkt har en tindens att göra sådant eller nån bekant helt plötsligt tar med sig en "date" dem traffade för 1 månad sen?!
    Ett sätt att undvika detta är att skriva allas namn i inbjudan som är bjudna då menar jag man skriver "familjen Larsson" och om det är en singel person skriver man "Linda Larsson" endast om man inte vill denna ska dra med någon oväntade "snyltgäst".

Kanske nåt händer med klänningen i sista sekund? nåt hänger fel trotts färdigsydd när den köptes...ett kritiskt öga märker alltid såna saker i slutet när man kanske inte har tid. Bruden som provar klänningen för mycket o ser allt möjligt. Se till att vara nöjd senast 2v innan om du inte vet nån som kan fixa det på 2 dagar innan. Kontrollera sådant så mycket som möjligt redan i början när du hittar "DEN". Kan lätt hända man ser nåt e snett eller man känner att det går inte med strapless och man vill ha den med axelband eller halter-sy helst inte själv om du inte är riktigt bra för du kommer tänka på det hela tiden annars. Låt någon fixa det men detta kan vara en oväntat sådan onödig (i visa fall helt nödvändig för att inte tappa den) utgift.

• B & S

Jo alkohol antalet kan man antingen oroa sig över att det är för lite eller så råkar man bra på o köper lite extra i onödan...man vill inte verka snål heller liksom.
    Räkna är bäst för att inte kasta ut 3000kr för mycket på detta nrä dem kan behövas till annat.

Blev långt inlägg ovan visst...sorry...:D

• tolonta

Sök litet här på BT, det finns många trådar om vad bröllop kostar, hur budgeten ser ut m.m. Det finns också ett budgetverktyg under fliken "Medlem" som man kan använda sig av.

200 gäster är ganska många... Vad det kostar beror litet på vilken lokal ni har tänkt er, ska ni ha alkohol på festen så kan ni tjäna mycket på att hitta en lokal där ni har möjlighet att själv ta med alkoholen. Serveringspersonal kan kosta en slant, om ni inte har buffé.

Det ni behöver ha med i budgeten är väl ungefär:
    - Lokal
    - Mat, dryck och tårta. Ev nattamat?
    - Musik (band? DJ? Egen musikanläggning?)
    - Transporter, för er och ev. även gästerna?
    - Kläder (era samt hur ni ska göra med ev. tärnor/marskalker/brudnäbbar, även skor, underkläder)
    - Frisyr och sminkning för bruden
    - Blommor
    - Trycksaker (inbjudningskort, vigeslprogram, festprogram, placeringskort och tack-kort)
    - Fotografering
    - Smycken (framförallt vigselring då, men kanske även tiara/brudkrona, halsband, armband, örhängen)
    - Bröllopsnatt någonstans?
    - Bröllopsresa?

Vill man hålla nere kostnaderna så finns det ju en del att göra på de flesta poster, till exempel om man har kontakter som kan hjälpa till med en del saker...

• Skottdagen2008

Det beror ju helt på hurdant bröllop ni ska ha.

Kyrkligt/Borgerligt
    Var ni ska ha festen om ni ska ha en
    2/3-rätters/Buffé
    Alkohol eller inte
    Hur mycket ni vill bjuda på till era gäster

Ska ni ta betalt för en viss del så antar jag redan att ni inte kommer att bjuda på t.ex. övernattningar och transporter.

Med mera, det finns massor av budgettrådar häromkring.

Mycket vanligt är t.ex. att man beräknar 1000 kr per gäst och då brukar summan bli ganska rätt. Den summa inkluderar då självklart era kläder, transporter, allt, men som vi t.ex. ska vara dryga 70 gäster och kommer att hamna på 90 000 kr.

Kyrkligt på annan ort
    Festlokal med servering och personal
    2-rätter + tårta
    Alkohol till mat
    Bar till självkostnadspriser
    Proffsfotografering i studio
    Hår och make-up av proffs
    Hästsläde (vinterbröllop)
    Hans kläder hyrda
    Mina kläder köpta
    2 marsalker
    1 tärna