• SnartJohanson

Vad ska vi göra??

hej alla !
    vet egentligen inte varför jag skriver...
    vill väl bara skriva av mig lite och kanske få lite råd...

Vi ska egentligen gifta oss 6/7-2008. Kyrkan och festlokalen är bokad. Likaså maten.
    Men nu är det så att vi har inte kunnat sparar åengar Så vi har typ ingenting sparat... Kanske 10 000.. Vet inte alls hur mkt vi hinner spara tills dess Kanske är bäst att skjuta på bröllopet? Jag vill verkligen inte det men vill inte snåla på ALLT heller!!! Suck! Vi har ju inte tänkt att lägga enorma pengar på bröllopet hur som, men det kommer säker gå iaf 40 000... Och hur i hel.... kommer vi kunna spara ihop till det? Ohhh...Och låna för att kunna gifta sig...nja...känns ju inte så lockande...
    Men den 6/7 är våran dag.Samma dag som vi träffades, förlovade oss på.. och nu 6/7-2008 är det en lördag!
    Och jag har inte ens kollat på klänningar! *PANIK*!!!!
    Men det är mkt vi kan spara ifrån
    -chefen gör bröllopstårtan gratis
    -mamma bröllopsbuketten och andra blommor
    osv

Men vad ska vi göra???

• Svar på tråden Vad ska vi göra??
  • Schatzilein

Hm, det finns många sätt att lösa det på. Fundera på vad som är viktigast för er. Mycket går att spara in på, det snurrar lätt på (särskilt om man lyssnar för mycket på dem som planerar & designar in i minsta detalj) och man tror att det måste vara så exklusivt. Några alternativ:

1. Hur mycket behöver ni, går det att spara under de månader som är kvar?
    2. Annars kan ni ju ta kuvertavgift, det är ju helt okej.
    3. Eller så viger ni er den 6/7 och väntar med festen tills ni har råd. (Vet inte hur ni vill ha det & om det är tänkbart.)

Ni vill ju gifta er denna dag. Gör det då! Lycka till!

• Pumpkin

Hmm... Ja... Svårt att säga. Tycker att det är bra att ni inte tänker ta lån i alla fall!

Men du... 6/7 är en söndag ju?

• MSW

Ni får välja vilket som är mest värt för er att få gifta er på eran dag (060708 dessutom) eller om ni vill ha drömbröllopet, ett annat alternativ är juh att ni har vigslen nu och har festen när ni får råd!

• tonårsmorsa

Kan ni inte tänka er att flytta fram bröllopsdatumet måste ni nog börja med att göra en ordentlig budget. Se över alla poster ordentligt så ni får en klar bild av vad allt kommer kosta. Och för att inte behöva låna pengar kanske ni kan överväga att ta ett extra jobb, även om ni inte tjänar jättemycket på det så är varje krona ändå en hjälp på vägen.

Fundera också över vilka saker ni kan dra in på i vardagen för att kunna spara lite mer. För oss är t.ex. matkostnader något som alltid går att spara in lite på. Äter gärna gott och inte alltid så billigt, men för den goda sakens skull (bröllop) kan man väl stå ut med att äta blodpudding lite oftare.

• Ickaflicka

Ja, vad gör man om man inte kan spara ihop pengarna. Jag förstår verkligen om ni inte vill skjuta på bröllopet, jag har också ett mycket speciellt datum som passande nog är lördag under 2008! Här är några tips... Undanbe er presenter och be istället om bidrag till festen. Jag är också emot att låna, men fråga föräldrar om ni kan få låna av dem istället för av banken. Bjud inte på baren, låt gästerna betala för sina drinkar. Ha inte både efterrätt och tårta. Hyr alt köp begagnade kläder, alt ha väldigt enkla kläder. Ja, det var allt jag kom på! Be om hjälp helt enkelt!

• Ivory7juni

Som sagt av andra!!
    GÖR EN BUDGET!

Se till att få med alla utgifter, klänning (köp en kina klänning!=) är billigare än beganade), skor, mat, musik, blommmor...och tänk ut vilka saker nu kan dra ner på, göra själva, få hjälp med etc. Gör även en uppriktig bedömning av hur mycket ni kan spara tills dess.

Prata med era vänner och släktingar och be dem hjälpa er istället för att ge presenter på bröllopsdagen. Jag har varit på bröllop där brudgummens fastrar fixade dukning, dekorationer och förätten (handlade,lagade och serverade)...och sen fixade brudens släkningar efterrätten. Föräldrarna delade på cateringkostanden och även på vinet. Alla släktingarna tyckte det var toppen att kunna hjälpa till både tidsmässigt och ekonomiskt istället för att köpa dyra presenter. Dessutom kände sig flera av dem mer delaktiga och stolta över att få vara med och planera en liten del!

• Duchess

Men vänta nu... Vi ska på bröllop (som gäster) den 5/7, och det är en lördag. 6/7 är en söndag. Jag är helt säker - kollade nyss i almanackan för att inte minnas fel....

SnartJohanson skrev 2007-12-28 14:31:05 följande:
    Men den 6/7 är våran dag.Samma dag som vi träffades, förlovade oss på.. och nu 6/7-2008 är det en lördag!
  • Pumpkin

Precis, det är ju en söndag. Jag gifter mig på en lördag - 5/7 2008...

Duchess skrev 2007-12-28 15:24:13 följande:
    Men vänta nu... Vi ska på bröllop (som gäster) den 5/7, och det är en lördag. 6/7 är en söndag. Jag är helt säker - kollade nyss i almanackan för att inte minnas fel....
  • tonårsmorsa

Tittade på TS presentationssida, där står 7/6 som bröllopsdatum och det är en lördag. Har nog bara vänt på siffrorna i inlägget här.

• Mrs Marley

det ska nog vara den 7/6

Visst kan ni fixa det.
    Det gäller att spara in på det småa i vardagen, skvallertidningen, ciggen, hämtmat, onödiga klädköp osv. Man blir förvånad över hur mkt man slösar.
    Vi sparar varje månad plus att jag vissa saker till bröllopet handlar jag när jag fått lönen vilken tvingar mig till att inte göra onödiga köp.

Tycker absolut att man kan ha en betalbar, det är trots allt det som kostar mest. Tyckte även att den var en utmärkt idé med att skippa efterätten och bara ha tårta.
    Klänningen kan man sälja efteråt. Skorna kan man ha haft sen innan, annars köper man ett par som man har användning av senare också.
    Ringarna ska ni absolut beställa på nätet eller göra själv, sparar jättemycket på det.

Lycka till!

• SnartJohanson

oh tack alla ni gulliga för era svar!!!
    Ja visst är det 7/6 och inte 6/7:-S

Nu har JAG bestämt att det BLIR bröllop!

Spara in på maten tror jag att vi skulle lätt kunna göra!!!

O alla andra tips va ju tänkvärda!

• Utomlands 2008

Första spartipset är:
    Ni har förhoppningsvis koll på er ekonomi (?) och vet vad som är rimligt att spara och vad ni behöver spara ihop på de kommande lönerna innan den 7/6.
    Sätt undan pengar till bröllopet varje månad direkt efter att lönen trillat in. Det går INTE att spara i slutet av månaden strax innan lön - då kommer det alltid ha gått pengar till annat. För att prioritera något när det gäller sparande/investeringar så måste man sätta undan pengar till det först - sedan leva på det som är kvar. OM ni har möjlighet, sätt lite extra i början så att ni ser att bröllopskontot växer! Och ja, det ska vara ett eget konto.

Andra spartipset är:
    Handla inte utan att först fråga dig själv om denna saken VERKLIGEN behövs nu? Inte bara stoppa ner i varuvagnen av vana eller så, inte resonera kring att du sparar femhundra på en tröja som är nedsatt från 1000 kr till 500 på rea utan säga att du slösar 500 genom att köpa den istället för att sätta in dem på bröllopskontot.

Men samtidigt som ni gör detta (helst långt innan...) så måste ni sätta en budget och ha koll på vad saker kostar! Så, börja där samtidigt som du öppnar ett bröllopskonto.

• Utomlands 2008

Ett annat litet konkret spartips utöver de som Mrs Marley gav:
    Matlådor till jobbet! Sparar massor på ett halvår. Fem jobbluncher ute på restaurang som kostar 60 kr (vet inte vad det kostar hos dig) blir under 5 månader totalt: 6000 KR!
    Om du istället lagar mat och tar med så kostar varje måltid kring 15 kr och det blir totalt på 5 månader: 1 500.
    Pengar in på bröllopskontot: 4 500 KR

Det gäller att räkna kostnader som upprepas inte som enstaka utgifter utan som totalkostnad.
    Så minska ner på alla småutgifter också, det blir ett par tusingar - minst!

• MyStyle

Om du inte vill ha enkla kläder, utan en riktig brudklänning. *Beställ klänning från USA, Du sparar garanterat pengar. De är vanliga bröllopsklänningar och du spara tusenlappar. Önskar att jag själv vetat detta innan jag gav mig ut för att handla. Klänningar som kostar 10 000 här kan man få för 3000. Läste om en tjej som fått sin för under 2000(inkl.frakt).
    *Gör egna inbjudningskort, Kan göras på ett par hundra kronor. Ex Matton har stort utbud på papper osv +pärmar med förslag. Detsamma gäller placeringskort, festprogram m.m
    *Ha buffè eller någon ni känner som gör maten åt er. Det gjorde syrran de betalade ca 5000 kr för ca 80 gäster.Men det var ändå fin och väldigt god mat.
    *Önska er hjälp till bröllopet istället för presenter ex. någon kan fotografera till er, göra dina naglar, hår el. make-up. Kolla vänskapskrets om de kanske gått någon fotokurs eller nåt sånt.
    *Hyr kläder till brudgum. Eller han kanske redan har en kostym som går att använda.
    *Köp sprit och champagne m.m pö om pö. De sakerna håller ju sig länge.
    Oj, vad långt det blev. Jag slutar här, men hör av dig om du vill ha fler tips.
    Lycka till!

• Celeste97

Ett spartips värt tusenlappar är att se över alla tråkiga saker som bankränta, elbolag, försäkringar, lån, telefonabonnemang etc. Genom att byta till billigare avtal eller till banker med bättre ränta kan man tjäna in en hel del...

• Jenniecarlsson

Bjud på buffé! Mycket billigare än 3- rätters.

Klänningen behöver inte alls bli dyr. Vill du inte beställa från utlandet är Nixas klänningar att rekommendera. De är billiga, snygga och känns "dyra". Min klänning kostade 2490:- HELT NY (finns att se i mitt galleri)..

Ett annat tips är att köpa saker lite då och då. Vi har redan köpt hela min utstyrsel (klänning, skor, strumpeband, väska, tiara och underkläder), tärnans klänning, tårtdekorationen, betalat halva vigselringer samt halva fotografkostnaden och har ännu inte behövt röra våra sparade pengar..

Svar på tråden Vad ska vi göra??