• fröken kantarell

Florist eller annan blomkunnig!

Finns det någon florist här som skulle kunna hjälpa mig och svara på mina frågor!

Klarar rosor minusgrader?
    Finns det svarta rosor?
    Tips på buketer i svart vit och rött( gärna bilder)
    Tack....

• Svar på tråden Florist eller annan blomkunnig!
  • Waersta

Visst klarar väl rosor minusgrader bra!

• Fru Almqvist

Jag ska gifta mig i Iskyrkan i Jukkasjärvi dvs KALLT! Enligt floristen jag pratade med i Kiruna är det i princip bara rosor som klarar sig! Vi ska fotas före vigseln och både fotografen och floristen har sagt till att det är viktigt att vi inte tar med oss blommorna in om vi går in och värmer oss, då kommer de att sloka inför själva vigseln.

• Pumpkin

Rosor klarar som sagt kyla väldigt bra, det är pendlandet mellan plus och minus de inte klarar alltför många gånger (dvs frysa, tina, frysa, tina, frysa, tina...).

Och ja, svarta rosor finns. Vet inte om de verkligen är svarta eller mörkmörkt röda, men de ser svarta ut i alla fall.

• 20080301

Finns mörkt mörkt röda kallor som ser svarta ut oxå

• Synthetic

Frågade floristen och finns inte svarta rosor men de är väldigt väldigt mörkt röda och ser svarta ut i vissa ljus

• Thesongbird

Rosor tål det mesta! förutom kallt vatten..
    och nej det finns inte svarta rosor,
    om man ska få dem svarta måste dem sprayas och det kanske inte är så kul..

• HannaE

Det finns en ros som (om man har tur) har lite svart i sig.
    Det är rosen Black Baccara.
    Goggla på Black Baccara.

Jag har haft lite varierande erfarenheter av rosen.
    Jag har sett Black Baccara roser som nästan ser likadana ut som vanliga roser, alltså inget svart i sig.
    Sen har jag sett Black Baccara roser som är väldigt små när dom är knoppiga, men när dom väl har öppnat upp sig så har dom varit mycket fina med mycket svart i sig.
    Sen har jag sett väldigt fina Black Baccaras, med en väldigt fin svart färg i sig.

Det som är det knepiga med rosorna om man ska ha dom på ett bröllop är att man oftast behöver beställa dom.
    Och när man beställer dom vet man ju inte vilken kvalitet det är på dom.
    det blir lite som köp grisen i säcken.

• snowboardbruden

Jag har för mig att man kan få rosor i vilken färg man vill, de går tydligen att färga dem - min svägerska hade kornblå :S och de var iaf infärgade.

• Rebella2

Färgade rosor är ingen hit, kan färga av sig på klänningarna.
    Min erfarenhet av Black Baccara är en mörk mörk röd nästan svart samhetslik stor ros, inte knopp. Har jag aldrig sett tror du kan beställa det utan att vara nervös, be floristen att ta hem den så du får de den, en riktig blomsterbutik gör sånt!!

• jagevelina

God kväll! Till dina frågor: Rosor tycker inte om minusgrader, de kan få kylskador och bli bruna = inte snyggt på bröllopsdagen.
    Det finns inte svarta rosor, men näst intill.
    Ha det bra och lycka till, /Floristen

Svar på tråden Florist eller annan blomkunnig!