• Sosofofia

Vikingatema?!?

Jag hade en "bild" av dukning, färger osv i mitt huvud och tänkte att: Äh jag får väl fixa det här lite som jag vill eftoersom blivande inte är så intresserad av sånt...

Idag säger han: Vi kan väl ha helstekt gris och vikingatema på festen...

Vi ska inte be gästerna att klä ut sig och bjuda på mjöd ur "horn" men har ni några förslag på dukning, dekorationer mm mm mm?!?

• Svar på tråden Vikingatema?!?
  • Fejs

Oj avd annorlunda och coolt!
    Hmmm... svårt, tennsaker som ljusstakar etc kanske? Läderband som servettringar... kommer inte på så mkt

• miapias

min bror hade ett vikinga bröllop...jag har lite kort som du kan få....inboxa mig din mailadress

• Karis Annelie

ÅÅ vad roligt tema! helstekt gris är ju en jätterolig grej att servera. Vad gäller annan mat, så är det mkt rotfrukter och sådant som gäller till, potatis, ris och sådant fanns inte i sverige på den tiden. Det är klart du kan fuska dock, man kanske ändå vill ha lite potatis...

Klädmässigt vore ju häftigt om åtminstone ni två var lite inspirerade? Han kan ha läderbrallor och en längre linneskjorta, med läderbälte runt det.
    Du skulle kunna ha en lång enkel men figursydd bomullsklänning, med läderrem som vilar på höfterna, kanske med ett par stora gammeldags nycklar i?

Dryckesmässigt är ju kanske ändå mjöd roligt? Det behöver ju inte va ur horn, utan stop Och kan ju serveras eftermaten om inte annat, som en liten skoj grej!
    Eller så serverar ni ölen i stop bara, så det ser najs ut!
    Vill ni ändå ha vin och sådant, så skulle jag satsa på tenn eller silverglas!

heltstekt lamm kan också va ett alternativ till mat, det är vi lite inne på...

hm.. vad mer... ja trätallrikar och träbestick, men hur praktiskt är det? hehehe... man behöver ju inte överdriva heller.

• Mirri

Roligt tema! Det går säkert att göra jätte mycket av! Vid duktning och så kan man köra på naturlinnefägade dukar, inte vita, kanske klippa säckväv som löpare? Det kunde se coolt ut. Mycket trä i dukningen tror jag på, kanske träskålar med snygga stenar eller så i? Lycka till med fortsatt planering!

• Toratenshi

Vi hade medeltids bröllop och det smällde högt. Så vikinga tema låter kanon häftigt tycker jag!

• Lady o Lufsen

Varför inte? JAG hade blivit superglad om jag fick klä upp mig annorlunda för ett bröllop!
    Min dröm (som jag inte gjorde verklighet av) var att gifta mig a la 1700-tal med gäster i passande kläder...Det skulle vara roligt!!!... Kanske dyrt för gästerna att hyra kläder om det skulle vara nödvändigt?
    JAG skulle i alla fall komma till ditt bröllop alldeles tidsenligt klädd till VIKING

Sosofofia skrev 2008-01-04 21:39:08 följande:
    Vi ska inte be gästerna att klä ut sig och bjuda på mjöd ur "horn" men har ni några förslag på dukning, dekorationer mm mm mm?!?
  • Lady o Lufsen

...och jag hade gladeligen druckit...kanske inte mjöd för jag vet inte hur det smakar...men öl ur ett horn!!!

• mysifer
    Toratenshi skrev 2008-01-06 16:20:11 följande:
    Vi hade medeltids bröllop och det smällde högt. Så vikinga tema låter kanon häftigt tycker jag!
    har du bilder på dukning, dekorationer mm? hade varit jättekul att se och få lite inspiration. vi ska ha medeltida saga som tema på vårt bröllop.
  • Manikos

Ha Ha...din pressbild (Hyacint) rimmar verkligen inte med Ert tema, hade mer förväntat mig en "candel light supé" från dig!

Jag säger det samma som Lady o Lufsen, mycket roligare om gästernas klädsel följer temat och låta dem dricka ur horn!
    Jag tror ni kan få jätteroligt! Var har ni ert bröllop? Jag vet en grupp som sysslar med "Vikingalekar" och de går att hyra in, ett rätt roligt inslag i en pause eller så!?

• Linux

Hejsan!

Nu vet jag inte vart du bor eller när ni skall gifta er, Men bor ni stockholmstrakten så har vi en vikingaby utan för Nortälje. Den brukar man få hyra till bröllop mm.

www.storholmen.org/

Svar på tråden Vikingatema?!?