Inlägg från: Mellorine |Visa alla inlägg
  • Mellorine

Nytt efternamn...

Vad jag vet behöver man få godkännande från andra med samma namn enbart om man vill byta till ett namn man inte har rätt till genom släkten. Tycker dock det bästa du kan göra är att ringa och få svar på dina frågor, det mycket mer tidseffektivt än att spekulera i vilket fall :) Och PRV är trevliga! Man kan maila dem också via hemsidan, vilket jag just gjort för att ta reda på precis vad som gäller om jag vill byta till min mormors flicknamn.

Jag och sambon funderar nämligen på att byta till det om gifter oss. Då blir jag en Sara Sommar :)

• Mellorine

Kan absolut rekommendera att maila PRV om man inte har tid med telefonkön, jag fick svar på en dag och det var väldigt tydligt och bra.

"Hej Sara,

Du har möjlighet att ansöka om att ta din mormors flicknamn som ditt efternamn hos oss på PRV.

Det du måste sända in till oss förutom ansökan (blankett N2) är personbevis på dig själv och på din mamma, det får du från Skatteverket. Sedan måste en födelseattest på din mormor ges in, det får du från den församling din mormor föddes i.

För att din sambo ska kunna ta namnet i samband med vigseln så måste du bära namnet innan. "

Svar på tråden Nytt efternamn...