Nytt efternamn
Jag fundrar lite över hur lång tid det tar att ändra sitt efternamn på tex. pass, körkort??
Vi skall gifta oss den 16 augusti, åker på bröllopsresa den 8 november! Borde inte vara några problem va?
Jag fundrar lite över hur lång tid det tar att ändra sitt efternamn på tex. pass, körkort??
Vi skall gifta oss den 16 augusti, åker på bröllopsresa den 8 november! Borde inte vara några problem va?
Har haft samma funderingar själv, så jag kontaktade skatteverket... samtidigt som man lämnar in ansökan om hindersprövning så kan man lämna in ansökan om ändring av efternamn. Sen ska vigselförrättaren skriva under hindersprövningen och skicka in papperna till skatteverket... sen ska det ta ungefär 2-3 veckor (de uppgifterna som jag har fått) sen e det bara att ansöka om nytt pass. Enligt passcentralen i Göteborg så måste man har giltig legitimation (det e ok med det gamla namnet) men för säkerhets skull så kan man ha ett personbevis med för att vara på säkra sidan när man söker om ett nytt pass... Detta gäller när man tar sin parters efternamn (t.ex. jag tar min blivandes efternamn), om båda ska byta till ett helt nytt efternamn så gäller andra regler. Är man osäker så kan man alltid kontakta skatteverket...
Vi ska gifta oss den 17 maj och åker på bröllopsresa den 12 juli och har bokat vår resa i vårt nya gemensamma namn