• helenalind

låna eller inte

är det någon som lånar till sitt bröllop och hur mycket lånar ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-07 16:40
    kommer att ha en budget på ca 80 000 kr. någon resa kommer vi inte att göra, kanske senare men vet inte. vi har bara lån på huset och det är inte mycket vi betalar för det och skall jag gifta mig vill jag ha det så som jag vill och inte "snåla" hele tiden,vill inte heller köpa dyrt för sakens skull heller min vill kunna köpa och äta det som vi vill ha till bröllopet utan att känna att vi inte fått som vi ville

• Svar på tråden låna eller inte
  • Mrs Marley

Jag personligen tycker inte att man ska låna till bröllopet.
    Om man inte har råd att spara hur ska man så ha råd att betala ett lån?
    Visst sen beror det på vilka summor det handlar om.

Vi kämpar på med vårt sparande och det går över förväntan

• stinakina

Vi gör både och...

Vi ska lägga om lånen/låna mera till våren eftersom vi ska byta fasad på huset, vi funderar på att "nalla" lite utav de pengarna OM vi ser att de vi sparat och får av min mor inte skulle räcka...det handlar kanske om 5-6 tusen....
    Vi har en budget på 30 000:- men vi tror att det kommer att sluta på 35 000:-

• Lady o Lufsen

Huruvida det ska lånas till bröllop eller inte är fullständigt upp till dom som också får betala...ni själva alltså!
    Vad gemene man än tänker och tycker om det så är det upp till er!!!

• Simsan78

Vi nallar lite av våra krediter om det skulle visa sig behövas.

Tänker som Lady o Lufsen, det är upp till var och en att låna eller ej. Jag lägger inga värderingar på det.

• Blomsterbrud

Instämmer i att det är upp till var och en.
    Vår ståndpunkt är dock att inte göra det, men vi är ganska anti till lån i allmänhet..

• Duchess

Det är inte fult att låna pengar till bröllopet, tycker jag. Folk lånar ju till bilar, 42"-flatscreens, utlandsresor och mycket annat som också är konsumtion.

Den intressanta frågan är väl hur mycket pengar det handlar om, och hur snart ni kan betala igen pengarna. Lånar ni inte mer än att ni realistiskt kan betala tillbaka det inom några år så ser jag inte nåt större problem men saken.

Jag och maken fick ett generöst lån av min familj, eftersom våra sparpengar åts upp av ett distansförhållande året innan bröllopet. Vi började betala igen månaden efter vi gift oss, och räknar med att ha betalat tillbaka om några år.

• pandis2405

Tänk lite på detta bara:
    bröllopet är en fest på en dag, och är inledningen på äktenskapet. Innebär detta steg att skaffa familj, hus, bil etc inom en snar framtid kommer det behövas pengar till det.

Det kan kännas rätt surt att i efterhand behöva betala av på en fest som redan varit, när det finns så mycket annat som pengarna behövs till.

• aprill bröllop

Vi har lånat 35000.
    Hade inga lån innan. (utom ett litet på huset och sommarstugan)
    Spara.... jovisst skulle vi kunna det utan problem. Skulle ta ca 1.5 år.

Meeeen nu har jag väntat i över 10 år på att vi ska gifta oss så nu när han äntligen har friat så tro mej då ska det ske fort-helst igår, så därför lånar vi.

• anne på grönkulla

Jag lägger ingen värdering i andras beslut, men skulle inte själv låna till konsumtion eller råda någon som frågade mig om det att göra det. En tumregel brukar ju vara att betala ev lån i samma takt som värdeminskningen på det man får för pengarna - och vad är det på ett evenemang? Det är över när det är över, för min del får minnena gärna vara ifred från känslan när man betalar fortfarande långt efteråt.

Svar på tråden låna eller inte