• annamalon

Gift med en muslim

Hej!

Är den någon som har erfarenhet av att gifta sig med en man med annan kulturell och religiös bakgrund? Hur gjorde ni för att fådet att fungera, hur resonerade och löste ni det med avseende på ceremonier och annat?

• Svar på tråden Gift med en muslim
  • malous

Jag gifter in mig i en delvis annan kultur (min fästman har ju ändå bott i Sverige bra länge). Han är inte troende muslim och jag är inte troende kristen så vi skippar den religiösa biten helt.

Vi kommer ha lite inslag från den kulturen han kommer från under bröllopet, kör det lite som tema Dalarna möter persiskt, typ.

Då kommer det nog mer pusslande med språk och sådant för dte kan ju hända att vi får några långväga gäster samt har lite kompisar som kommer från ytterligare andra länder.

• annamalon

Hej!

Jag är också från Dalarna och min blivande man är också från Iran! Kul sammanträffande! Han har bara bott i Sverige i drygt ett år, men i Danmark 15 år. Han är troende muslim medan jag inte tror på religioner som fenomen. Så vi har bestämt oss för att ha en borgerlig vigsel i Fjärilshuset i Stockholm. I vilken typ av lokal ska ni gifta er?

Något helt annat; har du lyckats lära dig någon farsi?

• malous

Kul! Var i Dalarna kommer du ifrån (du behöver inte säga exakt stad om du inte vill :)).

Aha, ja, då blir det ju lite annorlunda då kanske. Ovanligt med troende iranska muslimer bland de iranier som har träffat på. Men vill han inte ha en religiös vigsel alls då? Har hört att det ska vara väldigt fint i Fjärilshuset :).

Vi ska antagligen gifta oss vid en lokal där man får ta med maten själv/catera så bara vi hittar det någonstans i södra Dalarna så är vi rätt nöjda. Vi gifter oss utomhus om vädret tillåter. Vi har crossover-tema på bröllopet med Dalarna och persiskt så lokalen måste vara lite Dalarna-typisk helst.

Ja, jag kan väl hyfsat uppbyggnaden på språket och en del ord men jag önskar att jag hade haft tid att lära mig mer. Ska ta min andra kurs på medborgarskolan i vår är det tänkt och sedan får jag försöka själv eftersom det inte finns några fler kurser här i Gbg. Hur går det med farsin själv?

annamalon skrev 2008-01-12 09:04:54 följande:
    Hej!Jag är också från Dalarna och min blivande man är också från Iran! Kul sammanträffande! Han har bara bott i Sverige i drygt ett år, men i Danmark 15 år. Han är troende muslim medan jag inte tror på religioner som fenomen. Så vi har bestämt oss för att ha en borgerlig vigsel i Fjärilshuset i Stockholm. I vilken typ av lokal ska ni gifta er?Något helt annat; har du lyckats lära dig någon farsi?
Svar på tråden Gift med en muslim