• hondafreak

Marskalk/bestman/värdpar/toastmaster

Jag är alldeles förvirrad !!!!!
    Vad gör alla dessa människor på era bröllop ?
    Vi har tänkt ha ett värdpar som hjälper oss under förberedelserna, fotografering, visar in i kyrkan, går efter oss in i kyrkan, håller buketten, och utbringar brudskålen vid middagen. De håller i tal, telegramuppläsning och lagom uppslupna lekar.
    De betalar ingenting utan vi är tacksamma att de ställer upp, för det är ju trots allt en hel del jobb för dem den dagen...och de måste lämna bort sina barn mm mm. Vi betalar kläderna till dem.
    Vad ska en toastmaster göra ? Och en marskalk ?

• Svar på tråden Marskalk/bestman/värdpar/toastmaster
  • Pumpkin
    Värdpar gör allt det du nämner, utom att hålla buketten, gå bakom er in i kyrkan och allt som har med själva festandet att göra. Fotograferingen har de väl egentligen inget att göra med heller.

Toastmaster/madame håller i festen. De håller i tal, telegramuppläsning och lekar.

Marskalk är brudgummens "förtrogna" - den som är med honom under dagen och som står bredvid honom i kyrkan. Han är också den som ska hålla i svensexan.

Tärnan samma som marskalk fast för bruden då.

Tärnan och marskalken är ofta med under fotograferingen och är de som går bakom brudparet in i kyrkan.
  • Pumpkin

Bestman är det engelska/anglosaxiska ordet för marskalk.

• hondafreak

Ok, tack för förklaringen, vi har tydligen rationaliserat bort en del folk......vi får väl diskutera hur vi ska göra, det får ju inte bli för tungt ansvar för dem....
    Förresten, vad kallas min son som är 13 och som oxå ska gå efter oss in i kyrkan tillsammans med våra 4 tjejer som är tärnor.....

• Pumpkin

Tja, är de 4 tjejerna tärnor (och inte näbbar) så skulle jag kalla honom marskalk i så fall. Annars näbb.

Det blir ju lättare för alla om ni delar upp ansvaret lite

Svar på tråden Marskalk/bestman/värdpar/toastmaster