• CaCC

Ingen lust...

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har ätit antidepressiv medicin (Citalopram) i snart 2 år. Det har vart jättebra eftersom jag inte mår så dåligt som jag gjorde innan. Jag har fått mitt liv tillbaka. Problemet är bara att jag har ingen sexlust. Jag och min m2b träffades i juli 2005 och då var det som i de flesta nya förhållanden, vi hade sex mer eller mindre var natt vi sov tillsammans. Det gick några månader och jag började må riktigt dåligt och sexlivet avtog. I februari 2006 började jag äta Citalopram och hoppades på att få må bättre, vilket jag började göra efter ca 1,5 månad. Jag slutade röka i samma veva och det gick jättebra. Jag fick kronisk huvudvärk och tappade sexlusten vilket är vanliga biverkningar på dessa tabletter men det stod att de avtar med tiden. Men jag har fortfarande inte fått tillbaka sexlusten.
    Jag har pratat med läkare om det och en barnmorska, men de har inget tips, vilket är konstigt att inte läkare har eftersom det borde vara rätt vanligt. Jag har provat Rosenrot men det funkade inte alls. Jag har ätit X-travital i 1,5 månad nu, men det verkar inte hjälpa heller. Är rädd att jag aldrig kommer få tillbaka lusten igen. Jag är ganska blyg och har ju aldrig varit direkt galen i sex och jag är inte tjejen som har sex överallt, dygnet runt och i avancerade ställningar, men lusten har ju vart där, pirret i kroppen vid tanke på sex. Men nu finns det inte där. När vi väl har sex jag och min m2b så är det heeeeelt underbart även fast det tar en bra stund innan jag tänder till under förspelet.
    Jag vill verkligen få tillbaka lusten igen, är det någon som har en liknande känsla? Någon som har tips på vad jag kan göra?

• Svar på tråden Ingen lust...
  • Nataluskan

Ja jag har ett tips och det är nog inte vad du vill höra men sluta med den anti deppressiva medicinen, och är du ff i behov av hjälp för din deppression så prova med tex akupunktur eller samtalsterapi eller liknande.
    För medicinen trycker ner alla nervsignaler till känslocentrat och därför blir det som du har det nu.
    Mycket vanlig biverkn.

Man behöver ju inte vara galen i sex men man mår ju bra av det också och känslorna som kommer av/med det!

• Nataluskan

Glömde tillägga...
    LYCKA TILL!

• Swimsuit

Du tar inga hormonella preventivmedel som det hela kan bero på då?
    Kanske kan du minska dosen på Citalopram, det behöver inte göra att du mår sämre psykiskt men samtidigt kanske biverkningarna kan mildras?

• CaCC

Jag äter minipiller, men de har jag ätit i minst 4-5 år.

Swimsuit skrev 2008-01-07 17:52:59 följande:
    Du tar inga hormonella preventivmedel som det hela kan bero på då? Kanske kan du minska dosen på Citalopram, det behöver inte göra att du mår sämre psykiskt men samtidigt kanske biverkningarna kan mildras?
  • millanros

TYcker INTE att du ska sluta med din medicin!!! Dock så bör du ta kontakt med din läkare igen för att ev byta till en annan.. o lyssnar inte den läkaren på dig så gå till en annan!!!
    slutar du och får ett återfall så har du 50% större risk att få ett återfall.. o får du ett återfall så är det 100% risk att du får ett till!!!! o blanda inte med naturläkemedel utan att rådgöra med läkaren då det kan bli en toxisk reaktion på det... /sjuksköterskan som jobbar på psyk

• Swimsuit

Jag har dåliga erfarenheter av minipiller. Har fått depressionskänslor av dem och garanterat minskad sexlust. Bytte du minipillersort i samband med att du började må dåligt, så kanske det kan bero på dem? För mig kändes det totalt meningslöst att äta antidepressiva (vilket jag fortfarande gör) och samtidigt äta minipiller, eftersom de sistnämnda fick mig att må så dåligt att det uppvägde all effekt från de antideppisarna! Men det där är ju helt individuellt...

• Waersta

Jag mår också skit av allt som har med hormoner (preventivmedel) att göra! När jag slutade med det så fick jag ett nytt liv.

• tattar-Emma

Det är inte säkert att biverkningar av p-piller och minipiller kommer direkt. Oftast smyger de sig på så att man inte misstänker pillren.

• grabbarna

tycker du ska börja prova att ta bort p-pillren jag tappade lusten totalt efter att ha ätit dom i ngr år så det kommer inte alltid på en gång.shit jag blev rena sexgalningen när jag slutade

Svar på tråden Ingen lust...