• Busiga

hur gör man med körkort, pass och allt annat ??

Hej!!
    Ska gifta mig den 29 Mars och börjar fundera över hur man går till väga med sitt namnbyte och hur det fungerar?? hur beställer man ett nytt körkort tex? när bör man göra detta? Vad är det mer man måste tänka på? har ingen aning, detsamma gäller ju nya bankkort .. hmmm smart och smidigt sätt finnsdet ?
    /Z

• Svar på tråden hur gör man med körkort, pass och allt annat ??
  • Dallas

Hej.
    Blankett om hindersprövning och namnbyte laddar du ner på www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html

Personbevis ( tog tre dagar för mitt) o körkortspapper (tog ca en vecka)kommer automatiskt.(efter bröllopet alltså)
    Jag är otålig och ivrig till naturen så jag mailade till företag där jag är kund/har medlems- bensinkort/har försäkringar och bad dem skicka nytt t ex nytt kort med mitt nya namn på bara några dagar efter bröllopet. Jag hade INGEN lust att vänta i flera veckor Hade jag nu äntligen gift mig så skulle allt ändras på stuberten!
    Internetbanken hade ändrats automatiskt, men jag fick gå in på banken o beställa nytt Visa. På jobbet fick jag fylla i en särskild namnändringslapp.... jobbar för kommunen... de är trögfattade där tror jag
    Det dröjde inte så värst lång tid innan all post kom i mitt nya namn

Lycka till.

• yoyo78

Häftigt att ni gifter er samma dag som vi - 29:e mars! Mitt namnbyte gick igenom igår. Måste byta före vigseln eftersom vi tar min farmors flicknamn. Sedan får min man ta det i samband med vigseln. Krångligt!

Svar på tråden hur gör man med körkort, pass och allt annat ??