• lillamaa

Embossing - hur gör man?

alltså exakt hur gör man?

har men en helt VANLIG stämpel men vilken stämpelfärg som helst? om man vill göra på fri hand, hur gör man då?

tacksam för svar :)

• Svar på tråden Embossing - hur gör man?
  • Mizty

Du kan använda vilken stämpel som helst. Det du behöver mer är en transparent stämpeldyna, tex versa waterstamp (finns embossingdynor oxå) och embossingpulver.

När du stämplat så strör du pulver över avtrycket, häller av överflödigt och sedan värmer du. Då kan du använda tex en embossingfön (ej vanlig hårfön) brödrosten eller spisplattan. När det blir varmt smälter pulvret och blir "upphöjt" och blankt.

Om du vill rita på frihand så finns det embossingpennor och sedan gör du på samma sätt!

Hör av dig om du vill veta mer!

• Grund

Hej!

Ja, du kan ha en helt vanlig stämpel. Du stäplar den på stämpeldynan och därefter på papperet. Därefter häller du över emmbossningpulvret så at det fastnar i stämpelavtrycket på papperet. Häll på mycket pulver så det täcker ordentligt. Därefter häller du tillbaka överblivet pulver i burker igen. Sen är det bara att embossa med fönen på stämpelavtrycket (där pulvret fastnat.

Antingen har du en genomskinlig stämpeldyna och häller på färgat embossingpulver eller så har du färg på stämpeln och häller på "genomskinligt" pulver. Pulvret "suger" då åt sig av färgen så det blir också fint. På det sättet kan du ju ha flera färger i en stämpling.

Det finns embossingpennor som du kan skriva med som du sedan häller pulver över och embossar, då kan du ju rita/skriva vad du vill. Färgen på den penna jag har är nästan genomskinlig så få får du använda ett färgat pulver.

Lycka till! Det är superkul.

• lillamaa

å tack så mkt. vart finns det att köpa saker? är speciellt intresserad av dessa pennor, men även stämplar i fina mönster och hjärtan.

så om jag tex svart färg så kommer de synas igenom?

• Grund

Japp, det kommer det göra. Jag kan dock tänka mig att det blir lite intensivare med genomskinlig dyna och svart pulver. Har aldrig testat svart.

Pennan finns på Panduro. Annars beror det ju på var du bor

• lillamaa

Grund: bor i en lite stad uppe i norr så internet är nog mitt enda alternativ. när du säger dyna, menar du då färgen? är helt ny på detta område och känner mig väldigt vilsen!

• Grund

Japp, det är färgen jag menar. Den ser ut som en dyna. Om du ska beställa så tänk på att du behöver inte köpa stora dynor (kanske 5x7 cm) utan det räcker med de som är ca 2x2 cm. Även om stäpeln är större så kan man ju dutta flera gånger på stämpeln tills hela är täckt med färg. En dyna räcker ganska länge.

• Grund

Om du kollar på t.ex www.pandurohobby.se /huvudkatalogen/stämplar/stämpeldynor så ser du skillnaden på de stora och små. 69 vs 26 kronor.

Svar på tråden Embossing - hur gör man?