• Sommaren2008

Vad önska sig istället för presenter?

Jag och min m2b har bott ihop ett tag nu och behöver inga brödrostar/bestick/etc. Vad ska man säga till gästerna som vill ge oss något i bröllopspresent? Vår resa är redan bokad, vi åker 2 dagar efter bröllopet, så det blir kanske lite konstigt att önska sig bidrag till den eftersom vi uppenbarligen redan betalt allt. Det enda jag kan komma på att önska mig är en espressomaskin (m2b tycker inte om kaffe, så ingen lysande idé). Och där tar fantasin slut. Jag känner personligen inte att presenter är nödvändiga (visserligen kul att få) men jag vet gäster som tycker att det är självklart att man tar med sig något så jag vill underlätta för dem. Har ni några bra tips?

Vi ska ha klädkod kostym, vilket innebär att en del gäster blir tvungna att köpa nya lite dyrare kläder. Men eftersom vi ska ha festen på ett slott så känns en "lägre" klädkod inte så kul. Därför vill vi inte heller be om dyra presenter.

• Svar på tråden Vad önska sig istället för presenter?
  • Karis Annelie

Du kan ju önska dig reskassa? om ni åker två dar efter, så är det ju perfekt! okej att ni säkert redan sparat en del, men om ni får mer pengar kan ni lyxa mera, som att äta finare mat, göra roliga utflykter osv..
    jag vet några som önskade sig utflykter. Gästerna fick en broschyr med utflykter som fanns på hotellet och fick ringa och boka dem och betala dem åt brudparet! Tyckte jag var en rolig grej!

Annars så kan man ju också önska sig utsläppsrätter, träd i regnskogen, en stjärna på himlen eller fadderbarn... sånt e mysigt.

• Äntligen dax!

Måste man prompt önska sig något då, om man verkligen känner att man har allt? Bara för att hitta på nåt menar jag?
    Man kan ju undanbeda sig helt i stället för att hitta på nån nödlösning liksom... :P

Vi önskade oss inga presenter alls faktiskt. Dock med vetskapen om att detta skulle ignoreras då "folk inte går på bröllop utan present" (varför inte, om paret inget vill ha???) - så vi gjorde tillägget att om folk absolut ville ge något, så fick de i så fall gärna bidra till vår fest. Eftersom det enda vi ville var att gifta oss liksom, och att folk skulle vara med och fira vår dag... :)

Detta "respekterade" de flesta, vi fick ett par saker ändå - både sånt som var nåt att ha, och helt meningslöst, men vi var nöjda helt klart och gästerna med... Eh, tror och hoppas jag

• Fenixx

kanske presentkort till tex. ikea! kan ni köpa något fint till hemmet sen.

• DetOrdnarSig

Idéen med utflykter under resan var ju jättebra tycker jag. Reskassa eller presentkort är ju bra, men jag tror att de flesta hellre ger något specifikt snarare än att pengarna bara hamnar i en pott. Ni kan ju lägga till egna grejer på listan också, t.ex. att gå och få massage, delfinsafari eller vad man nu gör på er destination, även om ni inte vet exakt var och hur mycket det kostar.

Vi önskar oss upplevelser och pengar till bröllopsresa. Vi har valt att berätta precis vilken resa vi drömmer om och vad vi ska göra för att det ska kännas lite roligare att ge pengar. Så får vi se vad folk gör.

• tobiasochlinda

jag har också problem med önskelista... det käns liksom vräkigt att önska sig saker, vi gifter oss ju för att vi vill, inte för att önska sig saker. vi ska bygga om huset så småningom, och det gör ju att jag inte vill ha en massa mer saker nu! menjag funderar påatt öppna ett konto med bidrag till ombyggnationen samt nya möbler efter det, hur låter det?? hur formulerar manutan att det låter vräkigt??

• Nessan

Om man inte vet vad man vill önska sig och heller inte känner nåt behov av presenter, så önska er att gästerna sätter in pengar till nåt välgörande ändamål istället!

• Evitas

helt klart en resekassa. o om man tycker de e jobbigt o be om exakta summor till olika saker på resan. så ta en del o lägg på att hitta på äventyr.
    gör sedan ett litet album/ tack kort me lite olika saker o förklara för gästerna vad dom har hjälpt att bidraga me dför att göra er smekmånad, speciell, lite ut över de vanliga.

• tobiasochlinda

evitas jag gillar din ide med ett litet album med vad gästerna hjälpt till med!!

• Evitas

tackar...

klart de e jättekul o få se vad man har gett, eller gått till...

jag som fd gäst uppskatta de som tusan

• lycklig78

Vår släkt tycker det är helt ok att betala kuvert ist för present, och på inbjudningskorten till våra vänner skriver vi att vi istället för presenter önskar oss bidrag till bröllopsresa. Vet inte hur jag ska formulera det på ett bra sätt, men det löser sig Min kompis gifte sig i fjol och de önskade sig enbart presentkort på resia.

Svar på tråden Vad önska sig istället för presenter?