• lif10

Hur uppförde Era barn sig i kyrkan?

Vi har 2 barn som kommer att vara 1½ och 3år när vi gifter oss.
    De är rätt livliga. Är det någon som har några tips om hur man ska få dem att vara på bra humör i kyrkan.

• Svar på tråden Hur uppförde Era barn sig i kyrkan?
  • Ankan80

Låt dem springa några varv runt kyrkan innan ni går in
    Visa dem kyrkan innan så de har fått upptäcka och allt där redan. Bara tankar, ingen erfarenhet.

• allehanda

Håller med om att tablettask är klokt.MEN jaga inte barnen inne i kyrkan, låt dem gå runt själv.Jag har sett många bröllop och även dop,konfirmationer osv bli totalt fördärvade av nippriga mormödrar som skall "passa" barnbarn i kyrkan.Håll naturligtvis ett öga på de små liven men låt dem utforska stället själv.Om man vet att man har ett livligt barn så låt gärna någon som man vet klarar av att missa några ögonblick av högtidligheterna passa barnet(då kan vederbörande gå ut och ta en liten sväng för att snabbt komma in igen).

kyrkvaktmästare i 20 år

• April2oo9

Vi vill ha med våran son som då kommer vara två år när vi går in, är det ett för stort krav på en tvååring?

• 20080802

Bara ni inte tycker att bröllopet blir förstört om han väljer sin egen väg...

Vi ska troligen ha med våra två söner, då 4 och 1,5, när vi går in. Lättare när man har två som kan hålla i varandra. Väl där framme kan jag tänka mig att lillen går och sitter hos mormor och stora killen får hålla tärnan i handen eller sätta sig på golvet.

April2oo9 skrev 2008-03-03 22:26:33 följande:
    Vi vill ha med våran son som då kommer vara två år när vi går in, är det ett för stort krav på en tvååring?
  • 20080802

Kloka kommentarer. Kanske ska be någon annan än min mamma då...

allehanda skrev 2008-03-02 01:01:44 följande:
    ...Om man vet att man har ett livligt barn så låt gärna någon som man vet klarar av att missa några ögonblick av högtidligheterna passa barnet(då kan vederbörande gå ut och ta en liten sväng för att snabbt komma in igen).kyrkvaktmästare i 20 år
  • April2oo9

Nej nej, han går in och håller ena tärnan i handen, efter vi har gått in får han sätta sig hos mormor om han vill eller stå kvar :)

20080802 skrev 2008-03-03 22:33:52 följande:
    Bara ni inte tycker att bröllopet blir förstört om han väljer sin egen väg... Vi ska troligen ha med våra två söner, då 4 och 1,5, när vi går in. Lättare när man har två som kan hålla i varandra. Väl där framme kan jag tänka mig att lillen går och sitter hos mormor och stora killen får hålla tärnan i handen eller sätta sig på golvet.
  • jennyfer

Jättebra tips! Jag tror att om man börjar stressa upp sig och hyssja på barnen så är risken stor att det förvärrar saken. Våra barn (snart 1 år och 2½ år) blir alltid lite extra stissiga om de märker att vi är det. Nervositet smittar.

Håller med om att tablettask är klokt.MEN jaga inte barnen inne i kyrkan, låt dem gå runt själv.Jag har sett många bröllop och även dop,konfirmationer osv bli totalt fördärvade av nippriga mormödrar som skall "passa" barnbarn i kyrkan.Håll naturligtvis ett öga på de små liven men låt dem utforska stället själv. Om man vet att man har ett livligt barn så låt gärna någon som man vet klarar av att missa några ögonblick av högtidligheterna passa barnet(då kan vederbörande gå ut och ta en liten sväng för att snabbt komma in igen).kyrkvaktmästare i 20 år
  • esset50
    Håller med om att tablettask är klokt.MEN jaga inte barnen inne i kyrkan, låt dem gå runt själv.Jag har sett många bröllop och även dop,konfirmationer osv bli totalt fördärvade av nippriga mormödrar som skall "passa" barnbarn i kyrkan.Håll naturligtvis ett öga på de små liven men låt dem utforska stället själv.Om man vet att man har ett livligt barn så låt gärna någon som man vet klarar av att missa några ögonblick av högtidligheterna passa barnet(då kan vederbörande gå ut och ta en liten sväng för att snabbt komma in igen).kyrkvaktmästare i 20 år
    Precis!
    Dessutom är barn mer "välkomna" till kyrkan idag än när vi var små. Få störs av att de går runt lite.

Har sett en del ha med sig russin.

I "min" kyrka så har jag några böcker till utlåning, de brukar vara uppskattade.
  • Piha

Undivk sötsaker (tabelettaskar, m.m.). Socker höjer energinivån i blodet som barn gärna vill "springa av sig". Och när sockernivån sjunker (efter att ha varit hög) uppstår ett sorts abstinens (sockerkoma) som kan göra barnen griniga, arga och lättirriterade. Alla som någongång varit på ett barnkalas med saft, läsk och godis känner igen dessa symptom.

Nej, satsa på vad som helst utom socker!

// P

• Skottdagen2008

Alla barnen
    1 st 2 åring
    1 st 4 åring
    1 st 6 åring
    skötte sig exemplariskt. Vi märkte inte ens att de var där och då var 2-åringen vår son som satt längst fram och kunde se oss hela tiden.

• Tus

Våra näbbar ska få sitta på var sin stol och kunna titta ut över gästerna.

Efter vigseln har vi lovat dem att få blåsa såpbubblor.

• bröllops gäst

Kan tänka mig att mätta och utsövda barn blir mindre gnälliga i alla fall. Skulle nog inte heller satsa på godis. Lätt att det fasnar i håret, kläderna eller på din klänning...

Svar på tråden Hur uppförde Era barn sig i kyrkan?