modern valsmusik
Letar efter tips på modern valsmusik. Svårt att höra själv vad som är valsmusik och inte.
Undrar om det finns någon låt från Frank Sinatra, Peter Jöback, Ainbusk, Björn Skifs
eller om ni har andra förslag
Letar efter tips på modern valsmusik. Svårt att höra själv vad som är valsmusik och inte.
Undrar om det finns någon låt från Frank Sinatra, Peter Jöback, Ainbusk, Björn Skifs
eller om ni har andra förslag
Rena valser - ett par tips jag kan ge är: Sven Bertil Taube - I roslagens famn eller Sjösala vals, Per Myrberg - Calle Schewens vals, Tommy Körberg - Drömmen om Elin, alla dessa väldigt "sommriga" och korta (och ganska moderna får jag säga). Vill Ni vara lite mer vågade provar Ni "Thats Amore" med Dean Martin, jazzig fast den går i valstakt och den känns nog igen av de flesta när man hör den. Kanske inte så moderna men vill Ni vara ännu mer vågade så testa "An der Schönen Blauen Donau" av Johann Strauss eller kanske något av Dmitrij Sjostakovitj, wienervalser med hög snurrhastighet och långa tidsmässigt. De flesta kan Ni söka upp på YouTube för smakprov! (Jag håller dock på Dean Martin!) Lycka till!
tack men söker ännu mer modernt.
Nothing else matters - Metallica går att dansa vals till.
Jag skulle vilja få tag i musik från Let's Dance - coolt med storbandskänsla och valstakt på nyare discomusik! Men det verkar stört omöjligt..!
Har spelat in några avsnitt på Media Center, men sen vet jag inte om det överhuvudtaget går att få över det i "vanligt" format typ mp3 eller så...
Leonard Cohen - take this waltz
Sök i gamla trådar - har sett ganska många förslag på vilka nyare låter som går i valstakt.
Josefin Nilsson - Med hjärtats egna ord kanske?
Lets Dancemusiken vore ju kanon! Säg till om du hittar den någonstans!
Hej! :) Du kan alltid kolla in dessa 3 spotifylistor med bröllopsvals i olika Tempon.
Spotifylistor BPM - Bröllopsvals
Youtube - sök på waltz och "you think you can dance" och/eller "dancing with stars".
De gör oftast inte om låtar (let's dance kan ju göra om takten helt i vissa låtar de tar, men värt att söka på deras valslåtar också), utan tar de som redan har "rätt" takt. Iaf, när jag kollade låtar som de dansar wienervals till, men den är ju snabbare takt än vanlig vals. Så det beror på vad man vill ha och vad man tror sig klara av att dansa.
Vi fastnade för Time of my life med David Cook.
Den här dansen är såklart finast:
Men den här är lite mer på vår nivå:
Kan ju tipsa om några låtar jag ändå har bland bokmärken, sen som sagt kan du hitta fler om du söker på youtube.
Annie's Song (valstakt, men snabb)
Have you ever really loved a women (Bryan Adams, rankas också som wienervals, alltså relativt snabb)
Burt Bacharach - What the world needs now is love
All the things you are by Will Young
Once Upon a December (Disney)
- tog aldrig reda på vad det var för låt, men jag tror man kan söka på delar av "lyrics" som man hör. Tror dock inte att det är valstakt, men uppenbarligen så funkar den jättefint att dansa till ändå.
So Close (Enchanted) - tror inte det är valstakt, men de dansar "typ vals" t.o.m. i filmen
Over and over (Nana Mouskouri)
- tror inte det är valstakt, men det verkar ju också funkar att dansa vals till. Come Away With Meby Norah Jones
At last (Etta Jones, Beyonce)
Twilight Soundtrack[Flightless Bird, American Mouth]
Unchained melody (var med i filmen Ghost) - finns en vals-remake
Your Guardian Angel
Dessutom så kan jag länka till den här tråden: www.brollopstorget.se/Forum-1-3/m1678354.html