• icy

Influensa!

Är det nån mer som har influensa just nu eller just har haft det?

Jag brukar aldrig vara sjuk men har tyvärr åkt på det i år och har glömt hur himla tråkigt det är att bara vara hemma.

Nu har jag varit sjuk i fem dagar och den här hostan och febern verkar inte ge med sig. Det kan visst ta en vecka men då borde det ju åtminstone vända snart.

Vilka symtom har ni?

• Svar på tråden Influensa!
  • Pärlhönan

Kanske influensa jag har med... Trodde att jag "bara" åkt på en kraftig förkyldning

• jenba

ojoj oj din stackare!

jag åkte på influensa förranyår faktiskt, vi satt på planet på väg hem från egypten när jag kände på planet att det var lite jobbigt att andas.

sen när jag kom hem låg jag sjuk i ca två veckor. jag hade väldigt hög feber, som högst var den uppe i 41 tror jag. jag kunde inte resa på mig när jag skulle gå på toa utan att jag fick krypa till dörren och dra mig upp med hjälpa av dörrkarmen.

första veckan när jag blev frisk orkade jag knappt gå på stan i ens en timme för då blev jag trött och illamående. kroppen hade fått tagit mycket stryk när man har feber så länge som också kan pendla mycket under dagarna.

hur har du mått?
    har du haft det länge nu?

• Jiel o Deps

Jag hade ingen influensa, men jag har haft maginfluensa denna vecka. Inget roligt det heller.

Hoppas du mår bättre!

• icy

jenba

Oj så länge du var sjuk! Jag blev sjuk i måndags och är så less på det redan. Och vilken hög feber du hade! Jag har haft uppåt 40 som mest nu.

En sak är konstig. Febern vill inte ge sig och nu har den börjat stiga igen från att ha varit ganska stabil i tre dagar. (Bara drygt 37 på morgonen och 39 på kvällen.)Nu är det 38 på morgonen istället hmmm...Det kan vara ett tecken på att det blivit en bakteriell infektion också läste jag på nätet.

Jag pratade med sjukvårdsupplysningen idag och hon rådde mig att gå till sjukhuset om den fortsatte stiga.

Hur var det med din feber? Höll den en jämn bana eller pendlade den upp och ner? Man tycker ju den borde nå sin topp och sen sjunka lite dag för dag.

Skönt att du är frisk nu!

• icy

jenba

Jag glömde fråga...hade du hosta också?

Jag har en jättejobbig hosta sedan några dagar.

• Krullo80

Jag känner igen det du beskriver. Har själv legat i influensa sedan natten till torsdag. Trodde inte jag kunde bli så här sjuk. Igår hade jag 40 graders feber. Precis som du säger är febern högre på kvällen. JAg mår illa, har ont i kroppen och huvudet. Hostan är inte heler nån lek, river i halsen ordentligt. Nu har näsan börjat rinna också. Verkar som jag kommer ligga några dar till

• jenba

icy-

ja när jag tänker efter så hade jag lite krassigt hosta men den kändes inte lika jobbigt som febern. men ojoj oj vad febern dalade under dagen.

på morgonen var den kanske runt 38 och som tur var sjunk den rejält under dagen och eftermiddagen så att det kändes att ja nu börjar den ge med sig. nu måste jag bli på bättringsvägen. men icke det gick ju självfallet upp till 39 vid 8 på kvällen igen. nästan samm tid också... helt otroligt. oj vad less jag blev efter några dagar med den dalningen.

hur har du haft det? spydde du också av den höga febern, eller klara du dig från det iaf?

• jenba

ja influensa är verkligen inte roligt. men man kan väl försäka glädja sig åt att när man har fått influensa så brukar man vara immun ett par år efter.

så ni kommer förmodligen klara er nästa influensasäsong. får vi hoppas iaf!

krya på er! en stoooooor krya på er kram skickar jag till er

• Krullo80

Ja man får försöka att tänka lite positivt. Man lär väl iaf slippa detta nån mer gång denna vintern. I julas låg jag nerbäddad med kraftig öroninflammation, är inte riktigt min vinter. Ska man skratta eller gråta ;)

• icy

Ja fy vad less man blir. Igår blev jag så glad för då sjönk febern två gånger under dagen och då tänkte jag att nu börjar den vända minsann. (Jag tar tempen ganska ofta när jag är sjuk av ren nyfikenhet.) På kvällen vid åttatiden hade jag tom bara 37,9 men så idag var den uppe vid 38,5 nu på em igen.

Det värsta just nu är hostan. Det går inte att sova pga att det känns så retligt i halsen. I morgon måste jag verkligen köpa en hostmedicin. Vet ni någon bra?

• Krullo80

Ja visst kollar man tempen hela tiden, så underbart när man ser den sjunka :) Min feber har sjunkigt rejält nu så lider inte så mkt av det. istället har näsan kommit igång. Jag har också den där hemska hostan, vaknar varje timme under natten o hostar. Jag fick hm hostmedecin från apoteket, men de sa tom där att den var dålig så jag har inte ens tagit den. Receptfria hostmedeciner är inte så bra tydligen.
    Börjar bli såå less på att ligga hemma!

• Ankan80

Den hostmedicinen som jag kan rekommendera heter Cociolana, men den är tyvärr receptbelagd. Men den funkar jättebra!

icy skrev 2008-01-20 19:35:42 följande:
    Ja fy vad less man blir. Igår blev jag så glad för då sjönk febern två gånger under dagen och då tänkte jag att nu börjar den vända minsann. (Jag tar tempen ganska ofta när jag är sjuk av ren nyfikenhet.) På kvällen vid åttatiden hade jag tom bara 37,9 men så idag var den uppe vid 38,5 nu på em igen.Det värsta just nu är hostan. Det går inte att sova pga att det känns så retligt i halsen. I morgon måste jag verkligen köpa en hostmedicin. Vet ni någon bra?
  • icy

Idag var jag på vårdcentralen och de var ganska säkra på att jag hade fått lunginflammation så nu har jag fått penicillin och hostmedicin utskriven.:)

Förhoppningsvis borde jag bli bättre nu inom ett par dagar. Håller tummarna.

• Krullo80

ojdå har det blivit så illa. Man kanske ska vara lite försiktig så det inte blir nåt sånt.

• jenba

ja lunginflamation är en vanlig följd om man har slemhosta och om man inte orkar hosta upp det ordentligt under tiden. för då samlas allt slem vid lungorna och bildar lunginflamation.

så till alla ni som hostar; Hosta på!

Svar på tråden Influensa!