• Maanbe

Hur lång tid innan måste man anmäla?

Hej
    Jag och min blivande funderar på att "hitta på" ett eget namn och vi har ett alternativ. Är det någon som vet hur lång tid det tar förrän det har gått igenom hos patent-och registreringsverket? Vi gifter oss i maj, ska man ansöka redan nu? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur lång tid innan måste man anmäla?
  • Nessan

Oj, om ni gifter er i maj är det definitivt dags att söka nu!!
    Handläggningstiden för nybildade efternamn ligger på ca 5-6 veckor, och då vet ni ju ännu inte om era förslag godkäns. Gör de inte det kanske ni vill lämna in ännu en ansökan.

Efter att ni fått ett beslut av PRV måste ert nybildade efternamn kungöras i Post- och Inrikes Tidningar för att de som har invändningar mot ert efternamn (tex nån tycker det är för likt sitt eget) skall få lämna in sin invändning till PRV. Detta gör att ytterligare 5 veckor läggs till handläggningstiden. Räkna alltså med 11 veckor, åtminstne. Och gör noggranna efterforskningar i förväg på vilka namn som redan finns (t.ex. på SCB:s hemsida, eller ring PRV) för att undvika att ni får avslag på er ansökan.

Sen vill jag påpeka att det är fullt möjligt och innebär ingen extra kostnad att ansöka om nytt efternamn efter vigseln med. Den enda skillnaden gäller rättigheterna att föra efternamnet vidare. Den som tar namnet får också rätten att föra det vidare till en ny familj vid eventuell skilsmässa. Tar ni det gemensamt får båda alltså den rätten.

• Ickaflicka

Det viktiga är väl om ni ska åka på bröllopsresa efter bröllopet, då måste namnen på biljetter och pass vara desamma!

Svar på tråden Hur lång tid innan måste man anmäla?