• amor aeternus

Trög eller??

jag bröjar undra hur min hjärnverksamhet fungerar i bland.
    Jaja det är inte det jag vill veta..
    Jag är nyfiken på om man kan ändra efternamnet innan bröllopet men ändå undkomma kostnaden??
    I samband med vigsel vet jag att det inte kostar men kan man ändra innan vigseln och slippa betala???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 13:22
    Och hur långt innan kan man lämna in namnändring, det är jag och sonen som ska ändra våra efternamn.

• Svar på tråden Trög eller??
  • postchaffisen

Jag har hört att man har rätt att ändra sitt namn 1 gång utan kostnad. Sen NÄR man gör det borde ju kvitta lika typ. vet inte om det är rätt

• Ljungfru
    postchaffisen skrev 2008-01-21 13:22:07 följande:
    Jag har hört att man har rätt att ändra sitt namn 1 gång utan kostnad. Sen NÄR man gör det borde ju kvitta lika typ. vet inte om det är rätt
    Jag tror att det är förnamnet man kan ändra en gång utan kostnad. Efternamnet kan man inte ändra hur som helst, man måste nog vara gift då.

TS: Hör med PRV!
  • Nessan

Det beror på vilket namn du vill ändra till. Om du skall ta din blivande makes efternamn så nej, då kan du inte ändra efternamn innan vigseln, för då har du ju ännu ingen koppling till det namnet och alltså ingen rätt att heta så. En ändring till sin makes efternamn i samband med eller efter vigseln är kostnadsfri.

Är det att du vill hitta på ett helt nytt efternamn, eller ta din mors flicknamn eller liknande, så kan du göra det närsomhelst, oberoende av en eventuell vigsel. Ansökningsavgiften är 1500:- per familj och den tror jag inte du kan undkomma på något sätt.

Man byta efternamn till sin makes namn och därefter återta sitt tidigare efternamn kostnadsfritt. Det man ska vara lite vaksam på i efternamnbytessvängen är att man inte får byta hur mkt som helst. Har man en gång har bytt till ett nybildat efternamn får man bara byta till ett annat nytt efternamn om det finns särskilda skäl.

• Birella

TIPS!
    PRV är inte alltid rätt att vända sig till om man skall byta namn. Skatteverket har ju en del med saken att göra också. Jag bytte e-namn häromveckan. GRATIS! Javet att det står på PRV att det skall kosta 1500kr, så jag vände mig till skatteverket istället 0kr gick på en vecka hihih. Det var min morsnamn som ogift jag bytte till. Ahja, bara ett litet tips till alla

Använd blanketten Namnändring som finns på skatteverket.se

• anne på grönkulla

Jo, ska man byta till ett namn man redan har "rätt" att ta så är det ju Skatteverket - t ex makes namn, förälders namn som ogift, namn man föddes till, etc.

Men byter man till sin makes namn i samband med vigsel så kan man skicka in handlingarna i förväg och då gäller de i och med vigseln (men det kan ta lite tid efter att registrera det). Då kostar det inte. Inte heller om man byter till sin makes namn senare under äktenskapet kostar det.

Svar på tråden Trög eller??