• chiqitita

Någon som gjort en spinal bedövning?

Min pappa ska opereras för en elakartad tumör i urinblåsan. Pga av hans hälsa och svagt hjärta så vill dom inte söva ner honom med vanlig narkos. Utan dom vill istället använda något som heter spinal bedövning. Han är jätterädd för just detta och tror att det gör jätteont då han visst hade en sån bedövning för femton år sen. Men mycket måste ju ha hänt sen dess.
    Jag tycker det låter som om något gravida tar när dom ska föda, en epidural? Men vad han undrar och oroar sig över, är om han får så mycket lugnande innan bedövningen att han inte känner av den??

• Svar på tråden Någon som gjort en spinal bedövning?
  • Nikajo

jag fick en sån när jag gjorde kejsarsnitt, och den kändes knappt.

• bröllop080719

Man brukar få lugnande, tabblett eller spruta, innan så man kan slappna av. Det kan kännas lite när de sätter in nålen för bedövningen, på en del gör det lite ont andra känner bara ett tryck förutom sticket när nålen går igenom huden. Efter det så ska det inte kännas någonting.

Hoppas att allt går bra med din pappa.

• 20080301

Första gången jag fick det gjorde det jätteont, men det var för att jag är så trång mellan kotorna. Men gången därpå tog dom på ett annat ställe då kändes det ingenting

• JagÄlskarJocke

Jag fick också en när jag gjorde kejsarsnitt. Jag är vansinnigt spruträdd, så tanken på att de skulle köra in en nål i ryggraden på mig kändes helt vansinnig.
    Blev lovad bedövningssalva och även lokalbedövning i området där de skulle sticka. Av någon anledning glömde de lokalbedövningen, men själva sticket kändes knappt ändå. Däremot fick jag jätteont i benen, antagligen när de injicerade, men det försvann lika snabbt igen.

• chiqitita

TACK för era svar som jag skickat vidare till mamma och pappa. Ni har varit stor hjälp. Det lugnar lite att få lite svar från andra som varit med om samma sak. Så tack alla ni som svarat!

• mammacatta

Jag har fått flera och själva sprutan gör inte ett DUGG ont.

Inte om man jämför med vad som är vanligt efteråt: spinalhuvudvärk.
    Det är som att jämföra ramla och bli påkörd av ett tåg i skillnaden mellan vanlig huvudvärk och spinalhuvudvärken.

Jag VET att jag är en olyckskorp nu, men det gör FÖRFÄRLIGT ont och är vanligare än man tror!

• Izzie

Jag fick oxå en spinal bedövning när jag gjorde kejsarsnitt, och den kändes inte alls kan jag säga. Gjorde inget ont när de satte den alls. Lycka till med din Pappa!

• chiqitita

Åh, vad skönt att höra! Det här ska jag dela med mig av till dom. Jobbigt med sådan huvudvärk, men det tar han nog hellre än att tex känna smärtan vid sprutan. Det är nog mycket mentalt.
    Men som sagt, mycket måste ju ha hunnit hända dom senaste femton åren

• Barecho

Jag jobbar på en intensiv- och uppvakningsavdelning och hör Väldigt sällan att det gör jätteont att få spinalbedövningen. Ännu mer sällan mad "spinalhuvudvärk". Jag tror att din pappa kommer känna sig nöjd efter operationen efter att ha tagit spinalbedövning i s f sövning då bedövningen sitter i en stund efter operationen också och ger en bra smärtstillande effekt. Lycka till.

• chiqitita

Gud, så skönt att höra! Jag kan inte höra det nog. Ni har verkligen varit till stor hjälp att lugna oss. Stort tack!!

Svar på tråden Någon som gjort en spinal bedövning?