• lillamaa

detta gjorde vi själv:

ja vad har NI (eller vänner/familj) gjort själva till erat bröllop?

mat, kort, hår, smink osv...

vill gänra se bilder, vet hur länge det tog och vad det kostade :)

• Svar på tråden detta gjorde vi själv:
  • Pumpkin

Hittills har vi gjort inbjudningskorten själva (eller börjat i alla fall), framsidan finns i mitt galleri - första bilden.

• Nessan

Vi gjorde
    -inbjudningskort
    -vigselprogram
    -festprogram
    -bordsplaceringskort
    -placeringskortshållare (tog lite tid, men kul att ha gjort dem själv)
    -tackkort
    (minns inte vad allt kostade, men det blev i vart fall billigare än om vi hade köpt allt)

-blomsterdekorationer till kyrkan (gratis, plockade i naturen)
    -dekorationer till borden (köpte billiga ljuslyktor, samt fina rosor i blomsterhandlen, kompletterade med ormbuknar

• Kirsto

Vi gjorde:
    -brudkrona
    -plastrong (brudgum och marskalk)
    -manchettknappar
    -tårtor med sockerblommor och caketopper
    -monogram (användes på vigselprogram, bordsplaceringstavla, gästbok, tvålar och caketopper)
    -alla trycksaker (inbjudningskort, vigselprogram, festprogram, tackkort)
    -bordsplaceringstavla
    -placeringskort/servettringar
    -småpyssel som tändsticksaskar, tvålar till toaletten och sockerbitar med hjärtan på.
    -snittar (släktingar)
    -bordsdeko (vän arrangerade blommorna i små glas)

Jag har en del bilder här i galleriet och fler på www.gamman.se (heter Kirsto där med).

• lillamaa

Kirsto: hur gjorde du manchettknapparna?

• tolonta

Har inte gjort så mycket av det än (är ju ett tag kvar...), men det som jag tänker fixa är:
    -alla trycksaker, inkl kombinerade favourboxar/inbjudningskort och bordsplaceringstavla
    -alla smycken till mig och brudföljet (utom vigselringen) - lätt som en plätt, är van smyckestillverkare... Det svåra är att bestämma vad jag vill ha eftersom i princip allt är möjligt...
    -klänning till brudnäbben, kanske även till tärnan och i värsta fall till mig själv, men det vill jag helst inte
    -dukar och servetter
    -lokaldekoration

Hur jag ska hitta tid är nästa fråga, men det blir nog bra. Gillar att pyssla, och har pysselreserverna mamma och storasyster att ta till som hjälp...

• Strawberryhoney

Inbjudningskort
    Får hjälp med mat och tårta av vänner
    Smink och hår gör jag själv
    fixar dukningen också

• lillamaa

tolonta: hur lång tid har du på dig?

• Kirsto

lillamaa: Jag fick en helgkurs i silversmide i 30-årspresent. Passade på att lära mig löda där. Sågade, filade och putsade en kopparplatta. Hamrade den, och lödde fast dem på halvfabrikat i silver (själva underdelen, fästet på manchettknappen).

• Fru Fala

Vi gjorde nästan allt själva utom maten och tårtan. Men tårtan beställde vi odekorerad, så var det några kompisar som gärna ville hjälpa till som dekorerade den med blommor och band.

Få se nu...
    -Klänningen ca 2000:-
    -Väskan (tog en väska jag fått som gåva vid köp av smink en
    gång och en brosch som jag hittade i min farfars
    barndomshem)
    -Buketterna till mig, tärna och näbb ca 400:-
    -Blommor till håret ca 50:-
    -Corsage till maken ca 30:-
    -Smink och hår
    -Bordsdekorationer med blommor ca 200:-
    -Örhängen och armband ca 150:-
    -Alla trycksaker (inbjudningar, vigselprogram, bordsplaserings-
    kort) men med lite hjälp av toastmaster med
    festprogram. ca 1000:-
    -Pimpade behållarna till såpbubbler med band. Bara band ca 80:-
    -Strutar med godis i till alla gäster. Tog tapet som vart över
    från tapetseringen av dotterns rum, men med inköpt
    silkespapper och klisterlappar blev det ca 50:-
    Hur lång tid det tog? Ingen aning...

Bilder på det mesta finns i galleriet.

• stinakina

Har bara gjort inbjudningskorten ännu (bild finns i galleriet)
    Men vi ska göra (har påbörjat) festprogram och vigselrpogram i samma stil.
    Har även gjort vinetiketter själva (finns i galleriet)

Annat vi gör själva är:
    Placeringskort, klipper avlånga fyrkanter av vitt tjockare papper, stansar ut ett hjärta på höger sida (det blir alltså hål i pappret)
    Placeringskortshållare, köper små klädnypor från panduro, spraymålar dom vita, har stansat ut bruna hjärtan ur tjockt papper, limmar sen fast hjärtanen på klädnypan, fäster korten sen med nypan i glasen!

Dekorerar festlokalen gör vi ju också själva, vitt "tylltyg" från ikea, som vi fäste i taket, örngott på stolarna vid honnörsbordet, bruna (eller rosa, har inte bestämt mig än) band knyts runt och en rosett i ryggen.
    Vaser från ikea, 19 kr st, ställs på borden till vatten, skålar med rosa gerbera, värmeljushållare(köper 4 för 9:- på ikea) som jag klär in i rosa "smällkaramellpapper" .
    Brunt sisoflor som löpare på borden...

Sen kan jag inte komma på mera!!

• tolonta

Hoppasn, denna frågan missade jag... Jag gifter mig 1 augusti, så det är ett tag kvar. Och som sagt, jag har ganska gott om medhjälpare att använda mig av, så det ska nog ordna sig...

lillamaa skrev 2008-01-23 18:22:17 följande:
    tolonta: hur lång tid har du på dig?
  • Cissit

Kirsto, hur gjorde du plastrongerna? Jag skulle så gärna vilja att min m2b skulle ha plastrong i matchande tyg som tärnklänningarna....hade tänkt slips först men plastrong är ju sååå mycket snyggare :)

• Kirsto

Cissit: Jag har nog en bild kvar som jag använde som hjälp. Inboxa mig din vanliga mailadress så försöker jag leta upp bilden och skicka till dig!

• bara jag

Har ju inte gift mig än, men än så länge har vi gjort detta själva:
    *Inbjudningskort
    *Festprogram (med placeringskort på framsidan)

Detta kommer vi att göra själva senare:
    *Dukning (med viss medhjälp)
    *Vigselprogram
    *Sminkning
    *Mat (mamma+catering)
    *Dekorationer

Svar på tråden detta gjorde vi själv: