• marie72

Tips på vitt vin till Thaimat?

Vi ska gifta oss i Thailand i mitten av mars 2008. Det blir närmare 40 vuxna gäster. Eftersom det är jättesvårt att få tag på OK vin i Thailand så har vi kommit överens med vår bröllopsfixare att vi ska ta med eget vin från Sverige.

Frågan är vilket vin som passar? Maten blir klassiskt Thailändsk, med både fisk, kyckling, biff och grönsaker med kokosmjölk, lime och ostronsås som krydda.

Vinet ska serveras kallt och det får inte vara för surt/torrt. Det ska vara läskande, lättdrucket men ändå smakrikt och gott!

Tips mottages tacksamt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-25 12:13
    (Som framgår av rubriken är det alltså ett vitt vin vi letar efter)

• Svar på tråden Tips på vitt vin till Thaimat?
  • Thailand 08

Jag brukar köpa Bereich Nierstein St.Ursula eller Åkesson.Gillar bara tyska vita halvtorra viner..Dom här har jag fastnat för för att dom inte är sura.
    Ursulan köper jag i 3l box och Åkesson i tetra,blir inte lika tungt i resväskan heller när det inte är glas flaskor

• 080830

Kan tänka mig att ett vin från Alsace i Frankrike kanske skulle kunna passa t.ex. Pinot Gris Réserve som kostar 85kr för en flaska. De vinerna brukar vara ganska blommiga och borde passa till asiatisk mat. Jag själv tycker inte om jättesöta vita viner, för mig är viner från Alsace det "sötaste" jag dricker vanligtvis brukar jag hålla mig till torrare vita. Så ett tips kanske är att ni själva smakar ett vin från Alsace för det viktigaste är ju att ni tycker om det. Något som jag tycker har en viss sötma kanske ni tycker är för torrt.

Allra enklast är ju så klart att fråga på systembolaget de brukar vara väldigt hjälpsamma :).

Lycka till!

• sockerr

Testa Big Foot (tror jag det heter, har 2 svarta fötter på framsidan & finns i box + flaska) eller kanske foot of africa... Funkar til thai!

Svar på tråden Tips på vitt vin till Thaimat?