• bantaren

Vilken diet är bäst?

Vilken är den bästa dieten? Har hågon något tips? Vilka dieter har ni provat med framgång eller utan? Var inne på www.viktvakten.se och tittade och jämförde men vet inte vilken jag skall välja. Det finns ju hur många som helst att välja mellan. Vilken är bäst? / Villrådig.

• Svar på tråden Vilken diet är bäst?
  • Pumpkin

Den bästa dieten är inte en diet - det handlar om att äta nyttigt och lagom mycket samt röra sig för hälsans skull

Men annars tror jag att det är svårt att rekommendera en diet som den bästa, det är nog väldigt individuellt.

• Diamonds are a girls best friend

Själv är ja med i Viktväktanra, kan rekomendera dem, där får man äta allt men i rätt mängd, gäller bara att planera det. Man får ett antal points som man får äta per dag, det beräknas på hur mkt man väger och hur mkt man rör på sig på jobbet osv. Sen så har alla livsmedel ett antal pointsvärden så räknar man och kan alltså äta sig mätt och ibland unna sig en liten chokladbit eller vad man har för last och sen så går man ner i vikt, bra program helt enkelt. +att man har nån som kollar en på vågen och peppar en om man har det kämpigt.

• fiffinurlig

Jag gillar GI för den maten är SÅ god och sötsuget försvinner när man undviker snabba kolhydrater. Det känns inte som någon diet samt rekomenderas av socialstyrelsen numera

Om det är en snabbare diet du hade tänkt dig så har jag provat Cambridge, kör lite fortfarande, dock ej ren kur. På två veckors ren kur och en kombinderad så har jag tappat 7 kg..

Lycka till!

• Nymåne

Håller med fiffinurlig- GI o Cambridge är kanon. Viktväktarna har jag provat, o det funkar, men det är ett himla mätande o planerande. Så det är individuellt vad som passar. Kombinera god kosthållning med motion (promenader knäcker!!!) så kommer du en bra bit på vägen! Lycka till!!

• Krister och Susanna

Jag har gått ner 20 kilo! Ingen direkt diet. Jag äter precis allt, godis glass, pizza osv. Men i mindre mängd. Och magen har vant sin vid mindre mängd. Är jag ute och fikar vid 12 så behöver jag ingen direkt lunch. räcker med middag senare. Det är egentligen inte så smart. Men mitt tips är att dra ner på storleken, rör på dig, promenad är jättebra! Sen har jag helt slutat dricka läsk vilket nog var det viktigaste för just mig.

• tonårsmorsa

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-01-29 17:17:37 följande:

Den bästa dieten är inte en diet - det handlar om att äta nyttigt och lagom mycket samt röra sig för hälsans skull Men annars tror jag att det är svårt att rekommendera en diet som den bästa, det är nog väldigt individuellt.
    Håller med! De extrakilon som finns kommer från vanor som måste ändras, inte genvägar via olika dieter.

Viktväktarna kan iofs vara ok, eftersom man där arbetar just med att ändra vanor (men kan kännas jobbigt att räkna points.) GI är bra ur det perspektivet att man lär sig skilja på bra och dåliga kolhydrater (kan tyvärr bli till en överdriven kolhydratsjakt). Cambridge (som alla pulverdieter) är däremot bara ohälsosamt.

Något som är bra är däremot att lära sig äta efter tallriksmodellen, eftersom det är en modell som man kan använda sig av även för att hålla vikten (efter uppnått mål ökar man bara kolhydratmängden något).
  • fiffinurlig
    tonårsmorsa skrev 2008-01-31 20:25:55 följande:
    Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2008-01-29 17:17:37 följande:
    Håller med! De extrakilon som finns kommer från vanor som måste ändras, inte genvägar via olika dieter. Viktväktarna kan iofs vara ok, eftersom man där arbetar just med att ändra vanor (men kan kännas jobbigt att räkna points.) GI är bra ur det perspektivet att man lär sig skilja på bra och dåliga kolhydrater (kan tyvärr bli till en överdriven kolhydratsjakt). Cambridge (som alla pulverdieter) är däremot bara ohälsosamt. Något som är bra är däremot att lära sig äta efter tallriksmodellen, eftersom det är en modell som man kan använda sig av även för att hålla vikten (efter uppnått mål ökar man bara kolhydratmängden något).
    Ja det här med viktnedgång måste vara en livstidsförändring och´inte en quick fix. MEN jag tycker att det är onödigt att gå in i tråden och påstå att ALLA pulverdieter är ohälsosamma. OM det skulle ha varit så så är jag tveksam över att många sjukhus, exempelvis överviktsenheten på Karolinska, rekommenderar pulverdieter till människor med mycket övervikt, eftersom det är MYCKET mer ohälsosamt att vara överviktig.
    En pulverdiet (till skillnad från onyttig mat) ser till så att man får i sig hela dagsbehovet av vitaminer och mineraler bla.

Sen ska ju såklart en pulverdiet vara en hjälp på vägen till ett nytt liv.
  • ingenjörsbruden

GI funkar super för mig!!! Men motionen behövs ändå!!

Har provat viktväkarna, viktkoll.se o de funkar de med men GI har blivit min röda tråd! Äter någon potatis då o då men det är som sagts tidigare "mängderna" som man ska hålla koll på!!!

GI har blivit en livsstil för mig (låter hur fånigt som helst!!!) men det är det som funkar bäst för min kropp. När man väl hittar "sin" grej så är det SÅ gött!

Har förändrat min syn på det som man stoppar i sig....
    Grönsaker o frukt ska ses lite som "godis" Man kan/ska äta det men man bör hålla koll på mängderna o vissa saker är ju nyttigare än andra!!

Men CHOKLAD kommer jag aldrig att sluta med!! Har inte sötsuget längre man kan ändå bli sugen på någon bit choklad då o då!!!

Har gjort det förut men gör det igen...... :)slår ett slag för
    www.giviktkoll.se

Lycka till!!

• elin och fredrik 2008

jag gillar viktklubb.se på aftonbladet! där är inget förbjudet, man får äta allt, men inte alltid och det funkar kanon, om man bara har disciplinen att fyllai allt man äter... jag har tidigare gått ner 17 kg med dem...

lycka till!

• tonårsmorsa

Det stämmer att överviktsenheten på KS ibland använder pulverdiet UNDER KORTARE PERIODER och strikt läkarkontroll. Det jag stör mig på är att dessa dieter ständigt dyker upp och rekommenderas i detta forum.

www.karolinska.se/templates/Page.aspx&epslanguage=SV

fiffinurlig skrev 2008-02-01 08:41:09 följande:
    Ja det här med viktnedgång måste vara en livstidsförändring och´inte en quick fix. MEN jag tycker att det är onödigt att gå in i tråden och påstå att ALLA pulverdieter är ohälsosamma. OM det skulle ha varit så så är jag tveksam över att många sjukhus, exempelvis överviktsenheten på Karolinska, rekommenderar pulverdieter till människor med mycket övervikt, eftersom det är MYCKET mer ohälsosamt att vara överviktig.En pulverdiet (till skillnad från onyttig mat) ser till så att man får i sig hela dagsbehovet av vitaminer och mineraler bla.Sen ska ju såklart en pulverdiet vara en hjälp på vägen till ett nytt liv.
Svar på tråden Vilken diet är bäst?