Inlägg från: Liten med Mindre |Visa alla inlägg
  • Liten med Mindre

Barnkarusellen

Izzie - din mans knep använder jag mig också av. Spretar ut handen över höfterna och benen på Mindre, och vyssar henne fram och tillbaka (inte sida sida som ni). Håller kvar handen ett tag, för det känns direkt i benen om hon inte somnat utan tänker börja röra på sig. Bara börja "skaka" igen. Funkar rätt bra om hon är halvsövd innan och inte gallskriker i alla fall.

• Liten med Mindre

Hallå!

Sweet - såg ditt pastejsug. När jag var i USA prövade jag en sandwich som innehöll något som lät som [brunnschwager] (ingen aning om hur det stavas. Tyckte att det smakade lite leverpastej om jag inte minns helt fel.

Izzie - Mindre och jag gjorde vår första egna bussutflykt i lördags, till massösen. Gick på kafé först och sen knådning med barnvakt av en kompis som mötte upp till fikat. Jag var helnervös innan vi kom på första bussen, men vi fick hjälp. Ironiskt nog var det den äldre damen med krycka på hållplatsen som frågade om jag behövde hjälp. Men det triggade i alla fall en av killarna att hjälpa till. Det kanske var hennes avsikt?

Annars är det rätt ok hemma. Försöker planera dopet och det blir till att laga mat i påsk. Har en snäll familj som vill hjälpa till, vilket ju underlättar. De är vana vid storkalas. Tycker att lilltjejen sovit rätt ok senaste tiden, och undrar när bakslaget kommer. Förvisso fortfarande 2 mål per natt oftast. Och hon vill inte ta flaska, så där har vi något att öva på.

Och - till er som börjar fundera över barnkläder. Inser nu när Mindre börjat använda sina presentkläder i strl 62 att vi har:
    1) en väldig massa strl 62 och rätt lite att ha därefter
    2) en väldig massa byxor. Det går ju ofta 3 bodys på ett par byxor, men oftast får man en topp och ett par matchande byxor.
    3) Lustiga koftor, tjockare tröjor och byxor i annat än mysigt material som sällan kommer till användning.

Fick dessutom en supersöt body av min syster förut. Sparade den till nu, strl 62. Har försökt brotta på Mindre den, men hon blev så ledsen att jag slutade. Har insett att den är i stretchtyg och riktigt tajt. Hur många vill dra på sina bebbar en tajt tröja som inte är omlott??? Tyvärr kommer den inte till användning nu (rea, går inte att byta).

BS, härligt att sängarna verkar bra!

• Liten med Mindre

2 april ska jag förresten till city på utflykt igen. Är det någon Stockholmare som vill ses och fika eller så? Ska till BM på återbesök kl 13 (tycker det har gått väldigt lång tid då, men de ville ha det så). Så en promenad eller fikadejt efteråt skulle vara kul. (Tror det blir knepigt med lunch innan, efter som det hamnar mitt i "normal" lunchtid.)

• Liten med Mindre

Moppy - fika 2:a april?

Idag blev det en till bussutflykt, vi lär oss tösen o jag. Till och med att be om hjälp. Besökte psykolog på BUP, eftersom jag liksom Mugglan haft lite jobbiga låg-perioder. Tack och lov går det uppåt. Men det vbar skönt att vädra med en utomstående.

Och nu är det baby-sanering, sen hämta vår grobag på posten.Kram

• Liten med Mindre

Goingar!

Såå jätteilla har det inte varit. Men jag tillhör de där som vill vara perfekta och lyckas med allt. Och det inser ju de flesta att man inte lyckas jämt med att hålla en liten bebis glad nöjd och sovande vid rätt tillfällen. Men det ville inte riktigt sjunka in, framför allt inte i början... Deptimerande!

Sen har jag tyckt, och tycker fortfarande, att det känns jobbigt att inte kunna odla några egna intressen (hann tappa de flesta redan under graviditeten), och samtidigt se maken skaffa sig fler intressen under tiden jag är låst.

Nåja, vi måste nog börja kommunicera mer om förväntningar och önskningar, och kompromisser. Jag ska börja ta lite mer plats i tillvaron igen. Påbörjade operation flaskmatning igen igår - skaffade en ny modell på flaska/napp samt ersättning att öva med.

• Liten med Mindre

Moppy - vi kan höras här ang 2 april. Som jag skrev tidigare så ska jag till BM kl 13, men det tar väl inte hela em med återbesök väl?

Snarits - vi har nu köpt en Ultivent-flaska (MaM) med deras specialnapp. Hade en rak förut med apotekets nappar, och den funkade en gång (med färsk mjölk), sen aldrig mer.Hon leker med nappen i munnen, eller ser ut som om hon ska kräkas. Är så avis på granntjejen som slipper kvällsamningen ibland, och till och med hunnit iväg på bio.

Tips?

• Liten med Mindre

Lappis - hoppas att slemhinnan bara har tränat på att bygga upp sig ordentligt inför vad som väntar!

Vattkoppor - Cicci - träffar ni många dagisbarn? Eller går det bland hemmamammor med?

• Liten med Mindre

Lappis - skönt att äggen såg fina ut. Gör nu det mesta för att glömma dem ett tag - och koncentrera dig på andra ägg istället.

Frejis - du får gärna klämma, känna och hålla Mindre ifall vi får till fikat 2 april. Än så länge är hon gos-vänlig.

Sweet - håller med att ditt tempo är FruLlan-högt nästan. Hoppas att du hinner tänka lit på dig själv och minisötsaken också.

Jag tillbringade gårdagen hos mina föräldrar och med korrigering hos naprapaten. Sov kvar så att mormor och morfar fick gosa med Mindre, och så att jag kunde släppa alla kring-funderingar och bara vara mamma. Så skönt! Och givetvis hade vi en bra natt med en matning och några omvyssningar. Somnade kl 21 båda två och fick 5 timmar innan hon började skruva på sig så att jag vaknade. Drog sen ut på att mata till 02.30 för att se hur länge det skulle gå. Jag höll inte ut längre, fastän hon inte börjat skrika, mest gny.

Är hemma igen nu, och längtar efter att får börja på godispåsen jag köpte åt mig inför påsken. men vi beslöt förut att dröja till påskafton med godis...jobbigt!

Angående deppighet så är det skönt bara att prata med någon utomstående om funderingar - att få ut dem i ljuset gör att de minskar i betydelse.

• Liten med Mindre

Junilejon - usch vad otäckt! Skönt att ni mår bra du och kotten.

Gosa ihop er i soffan med lite påskgodis och ta hand om er i påsk.

Du hade det värre än mig i alla fall. Borde vara jätteglad, för Mindre sov från 21 till 05 utan mat, i sin nya grobag sovpåse. Problemet var att hon kastade sig av och an och bökade runt och gnällde till emellanåt, så jag var i alla fall vaken mellan 02 och 05, med korta sovpauser. Suck! Sen vaknade hon ur sin förmiddagssömn efter en timme med ett gallskrik - lagom när jag dåsat bort.

Och så måste jag bestämma om jag vill åka till landet eller ej på påskdagen. Vill gärna hälsa på mina kusiner som är på besök där, men vädret och stressen inför att fixa med dopet gör att det känns olustigt. Blä - hatar att vela och vilja/inte vilja.

Ska nog ta och äta lite till påskgodis och baka en getostpaj till imorgon i alla fall. Nåt bra ska det bli av dagen.

• Liten med Mindre

Ojoj, vilka nattsuddare det är.

Idag är jag en glad mamma. Efter förra nattens oväsen fick Mindre flytta till eget rum inatt. Sååååå skönt att inte vakna av alla stön och stånk, utan först när hon började pipa. Med andra ord vaknade jag bara 2 gånger i natt, kvart i tre och kl sex. Vid senare tillfället är solstrålen på härligt humör och vill busa en timme innan hon äter och somnar om. Men 6 är ju vanlig vardagmorgon - så det går ju att gå upp då.

koko - jag gillar redan sovpåsen. Hon tycks sova gott i den och efersom hon är en sprattelbebis så åker alla täcken av. Vi hade tänkt köpa en i början, men dröjde sen tills vi kunde klämma och känna på en. Och med eget rum blev det högaktuellt.

Och, inge skönt med stockning. Hoppas den håller sig borta framöver. Någon aning om varför du fick den?

Sweet - det blir inget land imorgon. Vi ska röja i lägenheten och möblera om lite nu när bebben får flytta ut. Skönt att vara hemma. Och dopförberedelserna fixar vi hos mina föräldrar nästa vecka. mamma är ledig hela veckan o pappa pensionär. De är hjältar!

Ta hand om magen och var försiktig med magträning, tunga lyft och hopp - om nu det kan påverka (intuitivt känns det så).

Frejis - å vad jag hade velat komma o gympa med dig! Nu börjar jag känna mig lagom slö och mjuk om magen. Promenader i alla ära...

BS - skönt med pansarvagn. Håll i er så ni inte blåser i havet!

Nu ska vi snart iväg o shoppa. Ska skicka maken i duschen och få bebisen att vakna så smått om ett tag. Ska leta lite koftor till dopet - åt mig - och jag blir så förundrad över att 70% av koftorna jag sett slutar i revbenshöjd??? Nåja, jag har väl varit utanför modesvängen för lite.

Svar på tråden Barnkarusellen