• bride 2be

vad är en rimlig budget för ett ganska enklet bröllop med ca 80 pers?

Sitter här och funderar på hur mycket pengar som är rimligt att spara för att få det bröllop vi vill ha.

Inbjudningskorten tänkte jag göra själv med hjälp av sambon.

Vi vill inte ha nått specielt så en enkel buffe gärna catering så slipper vi tänka på mat och ev porslin beroende på kostnad och serveringen. Tårtan vet jag inte om vi gör själva eller betsäller det beror helt på priset.

Blommor, smink och hår kommer bli full kostnad eller hur jag ska säga, ingen som kan hjälpa oss.

Lokal kommer vi inte tänka på mer än att alla kommer att rymmas i det till ett rimligt pris och läge så gästerna kan ta sig det enkelt. Dekrationerna på borden kommer nog vara relativt enkla kanske kan hitta nått bra på ikea, ska försöka komma på nått bra och blilligt.

Sång i kyrkan tänkte vi fråga en anhörig som sjunger i kör annars får vi se om min syster vill ställa upp.

Musik på festen har vi inte diskuterat hur vi ska göra helst vill vi ha ett band men det beror på kostnaderna.

sen kommer ju ringar och kläder ringen vet jag inte vad den kommer landa eftersom vi inte valt någon men kläder så kommer min mamma sy min kläning om jag inte hittar det jag vill ha men tvivlar jag på (vill ha brokadtyg och har inte sett en enda brudkläning med det) så där har vi tyg kostnaden mm sen är det manens kläder ev tärn och marsalk kläder.

fotograf vad det nu kostar.....

Har säkert glömt nått nu, men vi har tänkt oss en budget på 40 000 Över det tycker jag det känns som för mycket pengar att lägga på bröllpo.

Vill bara kolla om mina ekonomiska funderingar är realistiska eller om vi behöver tänka oss att gå upp lite i pris men max 50 000.

Vill ju gärna kunna åka på någon resa med.Så vill hinna spara till båda inom en snar framtid.

• Svar på tråden vad är en rimlig budget för ett ganska enklet bröllop med ca 80 pers?
  • Blondie77

Om ni skippar catering (lagar maten själva) så kanske ni kan klara en budget på 40.000 men ska man ha catering till 80 personer kommer det sluka en hel del av dom pengarna.

Kan man tänka sig att sminka sig själv och ha en kompis som fixar håret (det kan ju räcka att locka håret tex) och man kanske binder sin bukett själv så kan man spara säkert 10.000 på det! Fotograf vet jag inte men jag har sett här på bt att det brukar hamna runt 5000 kr, så kan man be någon kompis som är är fotointresserad men kanske inte proffs finns det många sköna slantar att spara där.

Lycka till

• bride 2be

Tack, ok ja lite att fundera på då. Men vårt problem är att våra familjer bor 6 timmar (min) och 3 timmar (hans) från oss så kan ju bli svårt att få alla och hjälpa till för det kommer ju behövas då. Får undersöka saken när det det blir aktuellet tänkte försöka gifta oss i augusti 2009 så har ju ett tag på oss.

• Nightingale

Vi har 80 gäster ca och en budget på 40.000
    Då ingår allt, utom min ring och sambons kostym i den budgeten.

Vi gör allt själva, alla trycksaker, mat osv. Kör budget på resten, ska gå en sminkkurs och fixa sminket själv, håret ska en frisörelev göra, naglar ska jag göra på en nagelskola.

Det ska nog funka bra! Brudskor fyndade jag på rea i höstas, studentsandaletter nedsatta till 70kr, hade kostat 399 nya! Perfekt!

• bride 2be

Bra ide med smink kurs och frisör elev, värt att tänka på.

Maten känner jag är det stora problemet men får diskutera det mer med vara familjen när de får reda på vad vi planerar än är det hemligt för dem.

• EmmaCaroline

Vi kommer oxå bjuda lite drygt 80 pers. Vi räknar med att det kommer kosta oss 70' exkl. ringar och bröllopsresa. Vi har catering buffé som vi fått bra pris på. Köper all sprit i Tyskland. Har en relativt billig klänning, min FM ska hyra frockcoat. En kompis som är frisör fixar håret och min syster är fotograf Bröllopstårtan kommer att gå på ca 1800kr. Där kan man ju komma undan billigare om man gör den själv, men jag känner att allt orkar man inte med, måste ju njuta oxå. Vi ska vara i en hembygdsgård som kostar 800kr. Bandet kostar dock 7000kr. Men det är ett sex mannaband som är grymma på party. Har köpt billiga dekorationer på ikea när de reade ut efter jul. Inbjudningskorten blev billigare att köpa färdiga än göra själv. Har några tusen till övers för små krafs, för det blir en del av den varan...

• bride 2be

Ok men då kanske vi ska tänka oss en buget som är lite högre, vi kommer hinna spara ihop det utan problem känns som mycket pengar bara, men man gifer sig ju bara en gång så kan ju va värt det om man slipper besvären med maten.....

Får ta en diskution med man2be han har inte rikstigt insett att ett bröllop kostar så mycket så blir nog intressant.

• bruden08

Vi har 91 gäster och vår budget är 90-100000 kr och vi har inget speciellt lyx.

• Pärlhönan

Vi kommer väl att bli ca 100 pers. har en budget på 80.000kr allt är med utom resa (nu vet vi väl inte om det kommer att hålla i slutändan, men just nu ser det så ut) Vi kör med catering, band, fotograf, frisör, trycksaker. Dvs, vi lejer bort mycket.

• Fröken förväntan

Vi har en budget på ca. 50 000 och bjuder 70 pers. Vi gifter oss "på landsbygden" där saker generellt är billigare (lokal, frisör, smink etc), jag gör alla trycksaker själv, vi tänker ha catering, buffé och liveband. Billigare än så kommer vi nog inte undan. Och då har vi inte räknat med någon bröllopsresa i den budgeten. Det kostar att bli make och maka...

Men visst går det alltid att snåla här och var med lite kreativitet och vilja!

Lycka till med sparandet hursomhelst!

• BlivandeFruJohansson

Man kan ju önska sig presentkort på resor!

• No1Hitman

Vi Har samma upplägg fast utan liveband

70-80p Ca 40000Kr - 50000Kr

Fröken förväntan skrev 2008-01-31 21:49:22 följande:

Vi har en budget på ca. 50 000 och bjuder 70 pers. Vi gifter oss "på landsbygden" där saker generellt är billigare (lokal, frisör, smink etc), jag gör alla trycksaker själv, vi tänker ha catering, buffé och liveband. Billigare än så kommer vi nog inte undan. Och då har vi inte räknat med någon bröllopsresa i den budgeten. Det kostar att bli make och maka... Men visst går det alltid att snåla här och var med lite kreativitet och vilja!Lycka till med sparandet hursomhelst!
  • jizz

Vi blir ca 60 pers och vi kommer antagligen äta på restaurang.
    Fått prisförslag på 200-250 kr per person! Det är då tvårätters samt mingelmat. Dryck måste vi ju då köpa där . Men saker som lokal, personal samt hämtning av tårtan ingår då
    Hur som helst. Hör er för på olika ställen. Det finns massa tusenlappar att spara (eller göra sig av med )
    Vi har en budget på ca 30000:- exkl resa. Men då har jag några kontakter Hör dig för bland vänner och släktingar. Kanske inte just dom kan hjälpa dig men deras vänner eller bekanta kan
    Jag har kontakter och kommer få detta billigare eller gratis:
    Florist, inköpspris
    Fotograf (proffs), endast framkallningkostnad
    Trubadur, förhoppningsvis gratis!
    Solist, gratis

Ingenting är omöjligt, visst kan ni lösa det med max 50.000!

• malous

Vi tror också på 80 pers och budget ca 40' minus ringar och resa.

Brudklänning 680Y (ca 650SEK) inköpt
    Skräddarsydd frack 650Y (ca 650 SEK) inköpt
    Lackskor 180 SEK inköpta
    Mat, gör själva beräknar max 10 000 för trerätters
    Dryck inklusive äkta champagne, max 10 000
    Tyg till linneservetter ca 150 SEK

Troligtvis gör vi tårta själva, köper tallrikar och sådant och säljer det vidare sedan, eventuellt binder jag blommor. Har ej kollat lokal än och väntar på pris för heldagsfotografering.

• Lilla Lime

Hur mycket champagne kommer ni att köpa? Hur mycket kommer den att kosta av de 10000 ni har budgeterat till dryck?
    Vi skulle också gärna önska äkta champagne och vi har med budget på 10000 till dryck, men tror inte de räcker till det.

malous skrev 2008-02-02 10:19:44 följande:
    Vi tror också på 80 pers och budget ca 40' minus ringar och resa.Brudklänning 680Y (ca 650SEK) inköptSkräddarsydd frack 650Y (ca 650 SEK) inköptLackskor 180 SEK inköptaMat, gör själva beräknar max 10 000 för trerättersDryck inklusive äkta champagne, max 10 000Tyg till linneservetter ca 150 SEKTroligtvis gör vi tårta själva, köper tallrikar och sådant och säljer det vidare sedan, eventuellt binder jag blommor. Har ej kollat lokal än och väntar på pris för heldagsfotografering.
  • Balinda

vi var 93 det gick på ca 33000.. vi bjöd på allt..inkl fri bar
    det hade kunnat blivit billiagare men jag lade mycket på frisören och min klänning
    vi la i ju för sig inte mycket på ringarna.
    rean önskade vi oss i present.

• snippy 19juli

vi har bjudit 70 gäster och har en budget på 40000kr

• malous

Vi pratade lite löst om 3500 (vi köper till brudskålen då och sedan går vi på cocktails under minglet tror jag). Vi kommer köpa champagne från Paris el annan fransk stad när vi är där så vi tror det ska gå ihop.

Vi är dock inte superfasta i den delen av budgeten utan det får kosta vad vi beräknar det till (och vi gifter oss 2009 så vi har inte räknat så noga än ;).

Lilla Lime skrev 2008-02-02 21:29:14 följande:

Hur mycket champagne kommer ni att köpa? Hur mycket kommer den att kosta av de 10000 ni har budgeterat till dryck?Vi skulle också gärna önska äkta champagne och vi har med budget på 10000 till dryck, men tror inte de räcker till det.
  • stinakina

Vi kommer att bli ca 70 personer, vi har buffé och förrätt!från cateringfirma, alkohol från bolaget, men bar till självkostnadspris efter middagen!
    Trubadur, solist i kyrkan, klänning, ring, ja hela kitet..

Vi landar på ca 40 000:-

Svar på tråden vad är en rimlig budget för ett ganska enklet bröllop med ca 80 pers?