• camillamichael

borligt bröllop??

hur går man till väga?
    vem kontaktar man?
    har kollat runt nu och kan inte hitta något!!

• Svar på tråden borligt bröllop??
  • carinokenneth

Hej!
    Kolla på din kommunsida, borgligt gör man oftast i rådhus/stadshus i sin kommun.
    Där ska finna info om vilket nr du ska ringa osv.

Vart bor du?
    Kanke kan hjälpa dig leta?

• camillamichael

hej
    jag bor i tärnsjä ligger i heby kommun och uppsala län...

• AnnaochHenrik
    camillamichael skrev 2008-02-02 16:04:31 följande:
    hur går man till väga?vem kontaktar man?har kollat runt nu och kan inte hitta något!!
    För att gifta dig borgerligt, ringer du till kommunens växel i den kommun du vill gifta dig.
    De kan hänvisa dig till den person som har hand om borgerliga vigslar, och tala om hur ni bär er åt.
    I övrigt är det precis som vid en kyrklig vigsel, man måste ansöka om hindersprövning hos skatteverket(utan den kan man inte bli gift, så det är viktigast av allt)och man måste ha minst två vittnen till vigseln.
  • Silva79

Om du ska gifta dig i din kommun kan du gå in på kommunens hemsida och där står troligtvis vem du ska kontakta. Ska du gifta dig någon annan stans så går du in på den kommunens hemsida och letar upp samma uppgifter. Det kostar tydligen ingenting att anlita borgerlig vigselförrättare, möjligen kan man få betala ev resväg/bensinkostnad. Du behöver även ansöka om hindersprövning (gäller i 4 mån)och ev skicka in en anmälan om efternamnsbyte.

Jag ska också gifta mig borgerligt men jag har inte hunnit kontakta en förrättare ännu, så jag vet inte så mycket mer.

• camillamichael

ok tack så mycket för svaren

• carinokenneth

AnnaochHenrik hann före =)

• AnnaochHenrik
    carinokenneth skrev 2008-02-02 16:12:30 följande:
    AnnaochHenrik hann före =)
    Ibland är man snabb
  • Ickaflicka

Du är även välkommen in i tråden "Dags att göra slut på uppfattningen att borgerliga bröllop inte kan vara pampiga" där är vi många som diskuterar upplägg och praktiska detaljer kring borgerliga bröllop!

Svar på tråden borligt bröllop??