• tanjaochtomas2008

Bröllopstårta - kostnad

Har kollat upp kring det här med bröllopstårta.

Vi skall gifta oss på en mindre ort. Priset för alla bröllopstårtor på det konditori som finns på orten var 34 kr per bit, oavsett vilken tårta man väljer. Då ingår en "lånad" tårtställning. Vanlig "fyrkantig" tårta kostade 12,50 per bit. Leverans till festplatsen ingår i priset ca 500 m. Vi kommer inte att vara särkilt många på bröllopet ca 30 pers..

Eftersom vi hittills har en tajt budget, se undrar jag vad ni tycker: om "man kan med" att bjuda på vanlig tårta istället för bröllopstårta, av kostnadsskäl??

Sen är det ju det att man kanske har en dröm att stå där tillsammans med sin brudgum och skära i en vacker våningstårta.. och den drömmen kanske får vara värd något.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-02 18:21
    Frågade också om man kan få en liten bit av tårtan gjord för at provsmaka.. men man var tvungen att köpa 10 bitar.. lät lite lustugt.. Lutar åt att vi tar en Fransk chokladtårta...

• Svar på tråden Bröllopstårta - kostnad
  • matteve

Kan du inte ställa "vanliga" tårtor på ställning då?

• Paoje

Vi kommer be våran catering fixa tårta, så det blir en helt vanlig tårta och mycket billigare. Vi köper dock till tårtdekoration själv. Bara för att allt heter bröllop så är det mycke dyrare, har jag fått lära mig. Så klart du kan bjuda på vanlig tårta!

• tanjaochtomas2008

Vet inte.. tycker det verkar lustigt att bara för att tårtan är rund, så kostar den helt plötsligt dubbelt så mycket...

matteve skrev 2008-02-02 18:20:07 följande:
    Kan du inte ställa "vanliga" tårtor på ställning då?
  • tanjaochtomas2008

Instämmer: allt m "bröllop" blir märkligt nog mycket dyrare än vanligt...

Paoje skrev 2008-02-02 18:20:33 följande:
    Vi kommer be våran catering fixa tårta, så det blir en helt vanlig tårta och mycket billigare. Vi köper dock till tårtdekoration själv. Bara för att allt heter bröllop så är det mycke dyrare, har jag fått lära mig. Så klart du kan bjuda på vanlig tårta!
  • Hofsan

Jag tycker att man en enda gång i livet kan kosta på sig en "riktig" bröllopstårta med någon god mousse, pannacotta eller annan god och lite festligare fyllning och inte en tårta som man äter till vanliga kalas typ prinsesstårta osv. Så tänkte vi iallfall.

• LT2B

Eftersom ni är så pass få så tcker jag att du kan ha en större variant av en vanlig tårta. Du kan väl ändå få den snyggt dekorerad eller? Annars kan du väl ta en vanlig med vitt marsipan täcker och strö canderade rosenblad på och toppa med dekorationen. Good Luck

• augustibrud08

På en kompis bröllop bjöd de på alldeles vanlig princesstårta och det fungerade utmärkt! Funderar också på att ha vanlig tårta med fina dekorationer och kanske på ställning så det ser lite festligare ut än ett vanligt kaffekalas.

Tycker inte alls man måste kosta på sig det där extra när det gäller allt bara för att det är bröllop. Vanlig tårta är ju också jättegott!

• kalevala

klart man kan ha en vanlig.......
    ni bestämmer glöm inte det!

Svar på tråden Bröllopstårta - kostnad