• Maanbe

Vart vänder man sig vid namnbyte?

Jag undrar vart man vänder sig när man ska anmäla om efternamns ändring. Jag o min m2b gifter oss i maj och vi ska nog ta mitt efternamn.. vart anmäler man sig om det? måste både jag och han anmäla eller räcker det med hans anmälan? Jag har verkligen ingen koll på sånt här så vore tacksam för svar..

• Svar på tråden Vart vänder man sig vid namnbyte?
  • anne på grönkulla

gå in på skatteverkets hemsida under folkbokföring - där hittar ni blanketten om namnändring. Enklast är att skicka in den tillsammans med hindersprövningsansökan, men ni kan lämna in den senare också. Lämnar man in den före vigseln gäller den fr o m vigseln.

• Maanbe

Men om man väntar mer att anmäla till efter vigseln, (vi är nämligen båda studenter och vill vänta med namnändringen till sommaren..)går det då?
    anne på grönkulla skrev 2008-02-06 19:52:14 följande:

gå in på skatteverkets hemsida under folkbokföring - där hittar ni blanketten om namnändring. Enklast är att skicka in den tillsammans med hindersprövningsansökan, men ni kan lämna in den senare också. Lämnar man in den före vigseln gäller den fr o m vigseln.
  • RDF

Det står rätt bra info på deras hemsida.

• anne på grönkulla

ja, det tror jag - det går att ändra till makes namn också under äktenskapet - läs på hemsidan om det är samma blankett då.

• Nessan

Den vanliga blanketten för anmälan om efternamn (SKV 7831) skall lämnas in senast i samband med vigseln. Där fyller man också i uppgiften "vi behåller våra namn som v hade innan".
    skatteverket.se/download/18.19b9f599116a9e8ef36800024521/783101.pdf

Namnlagen medger dock att man kan ändra till den andres namn också under äktenskapet om den andre samtycker. Även i det fallet skall det anmälas till skatteverket. Då används blankett SKV 7630.
    skatteverket.se/download/18.19b9f599116a9e8ef36800024521/783101.pdf

Svar på tråden Vart vänder man sig vid namnbyte?