• chiqitita

Fira födelsedag under dessa omständigheter?

Jag känner mig så förvirrad. Min pappas hälsa har varit relativt dålig dom sista åren. Han har gått igenom en bybass operation och sen har det hela tiden varit något. Nu har dom upptäckt att han har en elakartad tumör i urinblåsan och han ska snart opereras. Han är vid ganska gott mod och försöker vara optimistisk. Mamma är en stor hjälp och stöd till honom. Det är svårare för mig som bor utomlands och känner mig hjälplös så långt borta. Nu har jag aldrig varit väldigt nära min pappa men ändå! Det är ju min pappa. Jag sitter nu här och ska fira min snart 40åriga födelsedag. Men eftersom det har varit så mycket med sjukdomar hemma så har jag inte riktigt planerat något och det har känts så oviktigt. Men det är ju ändå en liten del inom en som känner att man önskar man hade något att göra den dagen. Jag har länge drömt om att åka till NY och få vara där på sin födelsedag. Men det känns så stort nu och jag fyller om bara ett par veckor. Plus att jag fightar alla olika känslor inom mig. Hur kan jag ens tänka på min födelsedag just nu typ. Det känns väldigt själviskt och fel. Men som sagt, man fyller bara 40 en gång och jag är deppig att den dagen bara kommer att komma och gå. Visst kan jag väl göra något annat, men inget lockar precis. Jag var nog inställd på att åka bort och känner nu att inget annat duger. Har tänkt på att åka hem och vara där efter pappas operation. Men känner ändå att jag inte kan göra så mycket ändå och jag ska åka hem till sommaren. Vad skulle ni göra i mitt fall och hur ställer ni er till det här dilemmat? Hade ni ens kunnat tänka på er egen födelsedag just nu?

• Svar på tråden Fira födelsedag under dessa omständigheter?
  • Två kvistar i ett träd

Det är ju svårt att föreställa sig hur man skulle känna, men jag tror du ska prata med din pappa om hur du känner. Han kanske vill att du ska åka och fira din födelsedag som du önskar så gärna, och att du ska försöka leva som vanligt. Då ska du göra det och försöka släppa det dåliga samvetet så gott det går. Du/ni kan ju ta en sista-minutenresa?
    Men om du känner att du inte kommer att kunna njuta av en resa så tycker jag att du istället bjuder hem några nära vänner som du hjärtligt firar med istället, och skjuter på resan till ett tillfälle längre fram. Det är ju tänkt att du ska njuta av att du fyller/fyllt 40, tex. med en resa som du så gärna vill. Hoppas att du finner en lindring på din känslostorm. Mitt råd till dig är att ta en sak i taget. Sjukdom tillhör ju tyvärr livet, och passar aldrig in i ens livsplanering, men livet drabbar oss alla. Det blir ju inte alltid som man planerat - men det behöver inte betyda att din fördelsedag blir mindre trevlig eller "sämre" firad. =)
    Grattis i förskott!
    Mvh/C

• misstrixie

Jag har svårt att tänka mig att din pappa skulle missunna dig att fira din födelsedag trots omständigheterna. Du är inte alls självisk. Det är din omtanke du kan ge just nu och den kan du ge även på distans genom att hålla tät kontakt och visa att du bryr dig. Kan du inte fråga honom vad han tycker? Jag tror att det skulle vara både värmande för honom att få veta att du vill finnas där för honom, och skönt för dig att veta att det är okej (vilket jag tror det kommer att vara!) för din pappa att du åker på resan du drömt om.

Hoppas att operationen ska gå bra, och att du får en fin födelsedag hur du än väljer att göra!

• chiqitita

Tack för era råd! Jag vet nu att min pappa absolut vill att jag firar min dag. Han är absolut ingen som ha någon som tycker synd om honom inte. Det är det sista han vill. Han vill att man går vidare och lever livet som vanligt. Så det är mer jag som tänker mycket på allt det här. Är rädd att jag planerar in en sån här stor resa, åker och har kul. Kommer tillbaka och får reda på att cancern har spridit sig och ångrar att jag kunnat åka iväg sådär. När jag istället borde ha åkt hem?!! Usch, jag vet inte om jag kan ha det på samvetet. Det känns som om jag letar efter en orsak att åka till NY, vilket är min födelsedag. Sen letar jag efter en orsak att inte åka och det är att min pappa är dålig. Kanske det är för mycket planering helt enkelt och det blir för stort......

Svar på tråden Fira födelsedag under dessa omständigheter?