• AnnaoMathias

Ska man ge dricks till restaurangen? Vad tycker/har ni gjort?

Vi hade ett mycket lyckat bröllop på restaurangen Törringelund som ligger mellan Svedala och Oxie, utanför Malmö. Där var proffsig och trevlig personal och jättegod mat. Kort och gott blev det ett lyckat bröllop.
    Nu när fakturan kom därifrån så blir vi klart fundersamma. Ska man ge dricks? Alltså betala in mer än vad fakturan står på?? Vad tycker ni?? Några egna erfarenheter??

• Svar på tråden Ska man ge dricks till restaurangen? Vad tycker/har ni gjort?
  • avil

skulle inte jag....de har säkert tagit i lite redan innan ,som de ju brukar! hehe..
    I sverige ger man ju inte dricks på samma sätt som i utlandet...

• Pärlhönan

Det skulle inte jag, men däremot skicka ett tackkort.

• Akvavit

Jag tycker absolut inte man ger dricks på en faktura.
    Det är skillnad om man är där, några få personer, och betalar direkt som vanligt, men ni har ju köpt en hel tjänst av dem där ska det definitivt ingå personal och god service.

• girl in love

Skulle jag inte göra på en faktura men, som sagt, ett trevligt tackkort skulle de nog bli glada för

• snippy 19juli

det e dyrt som det är. men ett kort tänker vi skicka=)

• Höstbrud-07

Vi gav dricks på fakturan, vi avrundade beloppet uppåt till ett jämnt tusental tror jag, blev nog någonstans mellan 500-1000 kr. Vi var så oerhört nöjda så det kändes helt naturligt. Sen skickade vi ett personligt tackkort också.

• LT2B

Jag tycker att man kanske kan avrunda uppåt om det är en stor faktura och den handlar om några hundr akronor för att få en jämn tusenplapp. Absolut inga 10%. Sen kan man ju alltid skicka en blomma med ett tackkort eller kanske en stor godisskål. Hur som helst så tror jag absolut inte att de förväntar sig att du ska göra det.

• lycklig78

Precis som andra i tråden skrivit så är priserna hutlösa egentligen. 400:-/vinflaska. Nej, de får in mer än nog och jag dricksar inte.

• förväntansfullbrud

Jag som jobbar inom restaurang kan bara säga en sak. GE DRICKS! De som jobbar på erat bröllop har ingenting att göra med det ni betalar till restaurangen. Dom sliter för att ge så bra service dom bara kan. Är det dålig service ja då ska man inte ge. Ett kort... ja det är ju gulligt... men dricks är gulligare. Tyvärr så är det så

• förväntansfullbrud

Jag läste inte frågan ordentligt. Dricks ges på plats, om ni betalar extra utöver fakturan i efterhand vet man ju inte om de pengarna delas ut till de som jobbade....

• MrsFellerA

Exakt som "förväntansfullbrud" säger - dricks skulle isf ha getts direkt till personalen som jobbade. Ger ni dricks på en faktura kommer den inte att komma till personalen, utan till restaurangens kassa.

• Hasselmus

Jag har inte jobbat i sverige på ett par år nu.
    Men här i Oslo, när jag varit ute på cateringar för exempel, så skriver gästen under "notan" och där anger han hur mycket han vill ge i dricks. Precis som vanligt.

Sen skickas en faktura baserad på den underskrivn notan.

Och ja, det är självklart att ge dricks. 10% om man varit nöjd.
    I sverige är man extremt jävla snåla när det kommer till dricks.

Och jag blir jävligt förbannad när man läser argument som att "..de tar ut nog mycket för det ändå...)

Dricksen går till personalen. Företagen tar ut för tjänsten.

• Hasselmus

Glömde tillägga att det är M2B som skriver....

• emeliek45

Jag tycker självklart att man ger dricks till personalen som jobbat under evenemanget, men om ni inte betalade till personalen på plats, bekräfta en extra gång att pengarna är till personalen som serverade under kvällen, det är inte ägarna som får dricksen utan personalen, som ofta har ganska dålig lön. Är krogägare själv och vet hur uppskattat det är av personalen. Att en flaska vin kostar 400 kr är inte så konstigt, det ska betala vinet, personalen, tiden, platsen, sociala och andra avgifter som vi är skyldiga.

• Matece

Vi betalade fakturan till festvåningen och la på 500 kr/person som serverat ( 3 st). Det kändes helt naturligt för vi var så himla nöjda. De blev jätteglada och det verkade inte tillhöra vanligheterna.

Svar på tråden Ska man ge dricks till restaurangen? Vad tycker/har ni gjort?