Byta namn?
Vi gifter oss 3:e maj och åker på bröllopsresa dagen efter. Resan är bokad i mitt nya efternamn, m.a.o. måste jag byta namn och skaffa ett nytt pass innan bröllopet. Hur lång tid kan ngt liknande ta? Någon som vet?
Tacksam för svar...;)
Vi gifter oss 3:e maj och åker på bröllopsresa dagen efter. Resan är bokad i mitt nya efternamn, m.a.o. måste jag byta namn och skaffa ett nytt pass innan bröllopet. Hur lång tid kan ngt liknande ta? Någon som vet?
Tacksam för svar...;)
Jag kan inte så mycket om det här, men jag vet att jag har läst om något liknande och då svara jag så här: Resan måste vara bokad i det namn som står i passet. Efter vigseln skickas papperna in med det nya efternamnet och sedan tar det ett tag innan det är ändrat. Passet med det nya namnet kan sedan beställas och sedan får man vänta på att det ska komma. Vet inte om det var en sådan bra idé att beställa resan i det nya namnet eftersom efternamnet inte kan bytas förrän efter vigseln...
Det här kanske kan hjälpa dig brollopstorget.se/Forum-1-76/m2671002-1.html
Oj! Har du bokat resan i ditt nya namn hoppas jag att det gäller en inrikesresa där du inte behöver pass, för till dagen efter din vigsel kommer du ju inte hinna få ett nytt sådant! Du kan ju antagligen inte byta namn och skaffa passet innan vigseln. (Detta beror ju då iofs på vilket namn du skall byta till, är det din blivande makes namn kan du inte byta innan, för innan vigseln har du ingen rättighet att bära hans namn. Gäller det din mors flicknamn kan du byta i förväg, för där har du rätt till namnet genom släktskap.)
Annars råder jag dig att snarast kolla upp om du kan ändra namnet i bokningen. Det kanske kostar endel, men hellre det än att hela resan måste ställas in pga att du inte släpps ombord på planet för att resan är bokad i ett annat namn än det som står i ditt (gamla) pass.