• dimma

Hjälp mig - efternamnsångest!!!

Vad svårt det här är!!
    Jag vet att ingen annan kan bestämma åt mig, men snälla, ge mig lite tankar kring:

Wiklund
    Wahss

Vi har båda trestaviga förnamn...

• Svar på tråden Hjälp mig - efternamnsångest!!!
  • Nymåne

Oj,va svårt...Namn är ju så personligt. Wiklund är ju vanligare än Wahss. Är det något släktnamn?

• 20080802

Föredrar personligen Wiklund. Det är visserligen vanligare än Wahss men ändå inte så vanligt att det stör.
    Wahss verkar vara ett namn som man alltid måste tala om hur det stavas och jag är inte säker på hur det uttalas när jag ser det skrivet. Men jag kanske är konservativ...?

• dimma

Ja, Wahss är ett släktnamn. Unikheten ser jag som ett plus men stavningen och "vassheten" som negativt. Å andra sidan så har jag ett väldigt vanligt -sonnamn idag som jag ändå alltid fått tala om hur det stavas, och det har inte stört mig. Fast det där med h:ets placering är lite knepigt...

• Silva79

Tycker nog wiklund, wahss har en väldigt konstig stavning.

• Humlan66

Åhhh det där med efternamn,, jag älskar honom men INTE hans efternamn och han får inte ta mitt eftersom jag är skild :/ trixit värre

• bröllop080719

Jag tycker Wahss, jag tycker desto ovanligar desto bättre

• Strawberryhoney

Wiklund...
    jag kommer att lämna mitt i detta land där jag bor-ovanliga efternamn för det vanliga sson namnet Funderat 6 månader nu men nu är det bestämt.Jag lämnar det. Ville ej ha "2".

• silvera

Jag heter Viklund, med "enkel-V" sedan vigseln, och får alltid frågan om det ska vara med "W"...

Wiklund är finare än Viklund...
    Jag är inte så förtjust i mitt nya efternamn, men vad gör man inte för sin man...

Men Wahss, är ju ett strå vassare än Wiklund, så det hade jag tagit istället. Du lär säkert få frågor om stavningen hur du än gör...

• dimma

Men hallå där - ni måste ju vara överens!!!! ;)

Nej, jag trodde väl inte att valet skulle bli enklare för att jag frågade er. Men det är skönt att ventilera, vi gifter oss hemligt så jag rinner liksom över av alla beslut som ska fattas...

Jo, stavningsargumentet får väl anses som utagerat då, det blir frågor vilket som.
    Båda namnen är från mannens sida så det är inget problem vems namn det ska bli. Wiklund tillkom dock som alternativ först häromdagen, så allt är planerat utifrån Wahss. Alltså mer stök inkl ansökan via PRV, skrapa fram födelsebevis, namnändring på flygbiljett och därmed högre kostnader för Wiklundsalternativet. Kostnaderna kvittar men stöket oroar mig...

Just nu säger magkänslan Wiklund pga att det är lite mjukare i framtoningen. Det blir så agressivt med massa ssss på slutet. Vi ska ju förhoppningsvis dras med det ett tag, så det kanske får vara värt lite stök...

• dimma

tack så mycket ni som svarat förresten. tar gärna emot fler synpunkter!!

Svar på tråden Hjälp mig - efternamnsångest!!!