• marina77

hur fungerar namnändring

Hej
    Jag har skickat in blakett för hindersprövning och efternamnsändring. Jag har fått tillbaka papper om hindersprövning och på det står det att anmälan om namnändring också finns. Hur går man vidare??? Blir det automatiskt namnändring när man har gift sig? När kan man hämta ut ett nytt pass i nya namnet??

Lite hjälp tack

• Svar på tråden hur fungerar namnändring
  • starchick

Jag har iockså en fråga i denna kategorin. Hur lång tid tar det innan man får svar på en namnändring? alltså hur lång tid innan den går igenom?

• Silva79

Ännu en fråga, hur gör man med alla kort man har, visa, körkort osv, måste man anmäla och ändra dessa själva eller skickas det ut ändringspapper automatiskt?

• tobiasochlinda

håller med om alla frågorna, undrar jag också

• illy

Jag tror at det stod i namnändringspapperet att det nya efternamnet börjar gälla från vigseln. Om man har valt ett annat efternamn än ditt eget och makens så måste det prövas först, det kan ta hur lång tid som helst.

• GladaEmma

Jag bytte till min mors efternamn för några år sedan och det tog inte så himla lång tid. När ändringen gått igenom måste vägverket, banker osv kontaktas så man får nya kort.

• Nessan

*Blir det automatiskt namnändring när man har gift sig?
    Ja, har du lämnat in ansökan om namnändring i samband med hindersprövningen kommer ärendet om namnet handläggas så fort skatteverket får papper från er vigselförrättare om att ni nu har gift er.

*När kan man hämta ut ett nytt pass i nya namnet??
    Då namnändringen gått igenom får ut hem ett utdrag ur registret om ändringen. Då är det också möjligt att skaffa ett nytt pass. Polisen är så vitt jag vet en av de myndigheter som skatteverket automatiskt uppdaterar om de ändringar som görs. Så fort er namnändring gått igenom står det alltså även i polisernas register och då kan de utfärda ett pass med det nya namnet.

*Hur lång tid tar det innan man får svar på en namnändring?
    Det beror ju lite på arbetsbelastningen på det skattekontor som har hand om ert ärende. Det kan ju ta längre tid under sommaren tex, då många gifter sig. För oss tog det knappt två veckor, och detta trots att det var i juli/augusti-skiftet. Det hänger ju också på hur snart vigselförrättaren skickar in era papper om att vigseln genomförts, men de flesta gör detta med en gång.

*Hur gör man med alla kort man har, visa, körkort osv, måste man anmäla och ändra dessa själva eller skickas det ut ändringspapper automatiskt?
    Vägverket, som utfärdar körkort, är också en av de myndigheter som automatiskt uppdateras på att en ändring i namnet skett. De skickar då ut nya körkortshandlingar och då är det bara att ta ett nytt foto och träna in en ny namnteckning, sen kan man skicka in de papprena.
    Bankerna kan det vara lite olika med, men säkrast är nog att själv beställa ett nytt kort. Bankerna är ju privata företag, inte statliga myndigheter och blir kanske inte automatiskt uppdaterade om namnändringar.

• Skottdagen2008

Vi bytte namn på vår son då han inte följer med min ändring automatiskt och hans nya namn gäller redan, suck! Ville ju att det skulle bli samtidigt.

• Disan

hm va jobbigt detta låter.. vi åker på bröllopsresa 2 dagar efter vigseln, hur ska vi då göra.. om hans namn går igenom medans vi är borta så gäller väl inte hans gamla pass och de nya passet lär vi inte hinna få på två dagar. vi gifter oss dessutom på en fredag och åker på söndagen

• AnnaochHenrik
    Disan skrev 2008-02-18 14:53:28 följande:
    hm va jobbigt detta låter.. vi åker på bröllopsresa 2 dagar efter vigseln, hur ska vi då göra.. om hans namn går igenom medans vi är borta så gäller väl inte hans gamla pass och de nya passet lär vi inte hinna få på två dagar. vi gifter oss dessutom på en fredag och åker på söndagen
    Det spelar ingen som helst roll att hans namnändring i såna fall har gått igenom under tiden ni är borta, han kan åka hem med det gamla passet ändå. Namn på passet och namn på biljetten måste vara samma, det är det viktigaste. Så boka biljetterna i det gamla namnet så är det lugnt!
  • anne på grönkulla

Om man byter namn så får man räkna med att resa i sitt gamla om man åker inom en månad efter bröllopet/namnbytet. Har man tur så får man igenom alla papper och nya pass på nån dryg vecka, men vill man gardera för otur så är en månad lämpligt. Att det hinner byta under tiden gör inget - det viktiga är (inom 6 månader efter bytet, sen anses det att man borde hunnit byta idhandlingar) att namnet på biljetten och passet är samma.

• Disan

oki tack så mycke för snabbt svar :D

AnnaochHenrik skrev 2008-02-18 15:06:42 följande:
    Det spelar ingen som helst roll att hans namnändring i såna fall har gått igenom under tiden ni är borta, han kan åka hem med det gamla passet ändå. Namn på passet och namn på biljetten måste vara samma, det är det viktigaste. Så boka biljetterna i det gamla namnet så är det lugnt!
  • AoM

Kanske en dum fråga, men kostar det ngt att förnya körkort och pass pga namnbyte?

• johsjo

Hej

Fick hem lappen med körkortsändring för någon dag sen, tror det kostar 120 eller 140 kr att få ett nytt körkort.

• AnnaochHenrik
    johsjo skrev 2008-02-19 19:31:15 följande:
    HejFick hem lappen med körkortsändring för någon dag sen, tror det kostar 120 eller 140 kr att få ett nytt körkort.
    150 riksdaler är det, vet eftersom jag alldeles nyss bytte mitt (hade både mellannamn och efternamn, tog bort det ena redan nu för att underlätta inför bröllopet).
  • Nessan

Japp, 150 kostar det för nytt körkort och 400 för nytt pass (med 5 års giltighet) om jag inte missminner mig.

Svar på tråden hur fungerar namnändring